SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS President Lincoln – największa ofiara SM U-90
    USS President Lincoln - największa ofiara SM U-90
    USS President Lincoln - największa ofiara SM U-90
    Artykuły

    USS President Lincoln – największa ofiara SM U-90

    Michał BanachBy Michał Banach10 grudnia 2020Updated:10 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Transportowiec USS President Lincoln był jednym z wielu transportowców wojska wykorzystywanych przez USA podczas I wojny światowej. Zbudowano go dla niemieckiego armatora, ale jednostka została przejęta podczas wojny, a następnie zatopiona przez u-boota SM U-90 podczas 5 rejsu przez Atlantyk.

    Budowa statku rozpoczęła się w 1903 roku w stoczni Harland & Wolff w Belfaście w Irlandii. Początkowo projektowano go jako jednokominowy statek pasażerski mogący zabrać na pokład 202 pasażerów I klasy, 153 drugiej, 788 trzeciej i 2300 czwartej. Oficjalnie zwodowano go 8 października 1903 roku, jednak przez kolejnych kilka lat jednostka stała niedokończona w porcie. Dopiero w 1906 roku sprzedano ją liniom Hamburg America Line. Nadano jej wówczas nazwę Berlin i 14 maja 1907 roku oddano do użytku.

    President Lincoln
    President Lincoln

    Statek miał 189 m długości i tonaż 18 168 ton. Dwa silniki parowe zapewniały prędkość maksymalną 14,5 węzła. W finalnej wersji Berlin, którego nazwę zmieniono szybko na President Lincoln, mógł zabrać na pokład 324 pasażerów I klasy, 152 drugiej, 1004 trzeciej i 2348 w czwartej. Pierwsze lata służby liniowca były raczej monotonne i bez ciekawszych epizodów.

    Wraz z wybuchem I wojny światowej President Lincoln został internowany w Nowym Jorku. Część załogi została przeniesiona do obozu w Georgii, część poprosiła o możliwość wyemigrowania do USA, a pozostali zostali na pokładzie, dbając o stan statku. Podczas postoju na statku pojawiło się ryzyko wybuchu epidemii cholery, w związku z czym załogę poddano kwarantannie.

    USS President Lincoln
    USS President Lincoln

    Gdy Stany Zjednoczone włączyły się do wojny, President Lincoln został przejęty przez Amerykanów z zamiarem przekształcenia w transportowiec wojska. Gdy informacja o tym dotarła do załogi, dokonała ona sabotażu, poważnie uszkadzając maszynownię. W związku z tym statek musiał przejść gruntowny remont połączony z modernizacją i przystosowaniem do nowej roli. Podczas prac jednostkę przystosowano do transportowania około 5000 żołnierzy oraz zainstalowano 6 dział kalibru 150 mm do samoobrony. Co ciekawe, zachowano oryginalną nazwę, dodając jedynie skrót USS, ponieważ jednostka przeszła pod dowództwo US Navy.

    USS President Lincoln wykonał 4 pełne rejsy między USA a Francją, oraz jeden rejs do Francji, transportując 23 000. W drodze powrotnej z Francji, podczas 5 rejsu, statek wyruszył 29 maja 1918 roku z 715 żołnierzami na pokładzie – głównie rannymi, oraz załogą. 30 maja, po przekroczeniu tzw. linii bezpieczeństwa, za którą nie powinno być zagrożenia z strony u-bootów, towarzyszące konwojowi niszczyciele zawróciły.

    Prawdopodobnie USS President Lincoln
    Prawdopodobnie USS President Lincoln

    31 maja USS President Lincoln został trafiony 3 torpedami z okrętu podwodnego SM U-90 i zatonął w ciągu 20 minut. Zginęło 26 osób, a pozostałe zdołały uratować się na łodziach ratunkowych. Jeden z członków załogi – Edouard Izac został natomiast wzięty do niewoli przez załogę okrętu podwodnego. Był to największy okręt zatopiony przez tego u-boota. U-90 przetrwał wojnę i został przejęty przez aliantów, a następnie zatopiony.

    Zatonięcie USS President Lincoln (fot. Fred Dana Marsh)
    Zatonięcie USS President Lincoln (fot. Fred Dana Marsh)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKoncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.
    Next Article Zapomniane samoloty Bisnowat SK-1 i SK-2
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.