SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążownik pancernopokładowy USS Olympia
    Krążownik pancernopokładowy USS Olympia
    Krążownik pancernopokładowy USS Olympia
    Artykuły

    Krążownik pancernopokładowy USS Olympia

    Michał BanachBy Michał Banach20 marca 2018Updated:4 listopada 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1892 roku amerykański krążownik pancernopokładowy USS Olympia to jedyny okręt, który wziął udział w wojnie amerykańsko-hiszpańskiej i przetrwał do naszych czasów. Jest to również najstarszy zachowany w USA okręt wojenny z stalowym kadłubem.

    Geneza

    Historią krążownika USS Olympia sięga połowy lat 80. XIX wieku. Amerykańska flota była wówczas zbieraniną okrętów wojennych prezentujących raczej niewielkie możliwości bojowe, zwłaszcza w porównaniu do szybko zmieniających się europejskich flot. Również państwa Ameryki Południowej wprowadzały w tym czasie do służby wiele nowoczesnych jednostek bojowych, deklasujących amerykańską flotę.

    USS Olympia
    USS Olympia

    W związku z tym amerykańskie władze podjęły decyzję o rozbudowie floty. W ramach zainicjowanego programu zamówiono w różnych stoczniach nowe okręty wojenne kilku typów, w tym krążownik pancerny USS Maine, pancernik USS Texas oraz krążownik pancernopokładowy USS Olympia. Okręty te projektowano tak, aby prezentowały jak największe możliwości bojowe, zwłaszcza w porównaniu do ich odpowiedników w innych flotach.

    W 1887 roku nowy sekretarz marynarki wojennej, Benjamin Tracy przeprowadził jednak rewizję planów rozwoju amerykańskiej floty, rezygnując z budowy kolejnych jednostek, wywodzących się konstrukcyjnie z wspomnianych okrętów. W związku z tym zarówno jednostki te był jedynymi przedstawicielami swoich typów.

    USS Olympia
    USS Olympia

    USS Olympia

    Oficjalnie zamówienie na USS Olympia złożono 7 września 1888 roku w stoczni Union Iron Works w San Francisco. Stępkę położono 17 czerwca 1891 roku, wodowanie miało miejsce 5 listopada 1892 roku, a do służby okręt wszedł 5 lutego 1895 roku. Długie prace wykończeniowe spowodowane były problemami z dostawą płyt pancernych i uzbrojenia dla nowego okrętu.

    Olympia miała 104 m długości i wyporność 5675 ton (maksymalna wyporność wynosiła 6694 tony). Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 17 000 ihp, zapewniające prędkość 21,7 węzła i zasięg 11 000 km przy prędkości 10 węzłów (zapas węgla wynosił 1060 ton). Uzbrojenie okrętu składało się z 4 dział kalibru 203 mm, 10 dział kalibru 127 mm, 14 dział kalibru 57 mm, 6 dział kalibru 37 mm, czterech kartaczownic Gatlinga oraz sześciu wyrzutni torped kalibru 450 mm. Opancerzenie okrętu miało grubość 120 mm na pokładzie, 110 mm na barbetach, 130 mm na mostku oraz 89-100 mm na wieżach. Załoga liczyła 33 oficerów i 395 marynarzy.

    USS Olympia
    USS Olympia

    W początkowym okresie służby okręt operował na Pacyfiku, głównie w rejonie Hawajów, a następnie u wybrzeży Japonii i Chin. W momencie wybuchu wojny amerykańsko-hiszpańskiej krążownik znajdował się w Hong Kongu, gdzie następnie przygotowano go do działań bojowych. Olympia została okrętem flagowym eskadry, która zaatakowała hiszpańskie okręty w zatoce Manilskiej, 1 maja 1898 roku.

    Bitwa ta zakończyła się rozgromieniem hiszpańskiej eskadry. Podczas walk amerykanie nie utracili żadnego okrętu, a tylko jeden marynarz zmarł z powodu udaru słonecznego. Chociaż Amerykanie odnieśli spory sukces, w trakcie walk obie strony zaprezentowały mizerne umiejętności bojowe, zwłaszcza pod względem celności ostrzału.

    USS Olympia
    USS Olympia

    W kolejnych miesiącach krążownik pozostawał w rejonie Filipin wspierając oddziały, które zajmowały wyspy. Następnie Olympia powróciła do służby u wybrzeży Chin, a 9 listopada 1899 roku został przeniesiony do rezerwy. Przywrócono go do służby w styczniu 1902 roku i oddelegowano do służby patrolowej na Atlantyku i Morzu Karaibskim. W 1906 roku krążownik przemianowano na jednostkę szkoleniową i w tej roli wykorzystywano do 1912 roku. Kolejne cztery lata okręt spędził w rezerwie i wykorzystywany był jako koszary.

    Po raz kolejny USS Olympia wróciła do służby pod koniec 1916 roku. Po przeprowadzeniu remontu i modernizacji okrętu, skierowano go do służby patrolowej, a następnie eskortowej, którą pełnił aż do zakończenia I wojny światowej. Następnie wysłano go na Morze Śródziemne, gdzie załoga uczestniczyła w rejsach kurtuazyjnych oraz patrolowych. 9 grudnia 1922 roku podjęto decyzję o wycofaniu z służby wysłużonego okrętu i przeniesieniu go do rezerwy w Filadelfii.

    USS Olympia
    USS Olympia

    Ze względu na wiek okrętu, 30 czerwca 1931 roku zmieniono oznaczenie okrętu na IX-40 z zamiarem definitywnego wycofania go ze służby i przemianowania na okręt-muzeum. Stało się to jednak dopiero pod koniec lat 50.. US Navy przekazała okręt stowarzyszeniu Cruiser Olympia Association, które dokonało remontu jednostki i przywróciło jej wygląd z 1898 roku.

    Od tego czasu krążownik pozostaje w Filadelfii i służy jako okręt-muzeum. W latach 90. z powodu pogarszającego się stanu jednostki zaczęto rozważać złomowanie Olympii. Na szczęści ostatecznie udało się pozyskać fundusze na przeprowadzenie doraźnych remontów, dzięki którym okręt mógł dalej pełnić swoją rolę. Sytuacja okrętu ponownie pogorszyła się w 2011 roku, kiedy to uznano, że stan kadłuba jest bardzo zły i wymaga pilnego remontu.

    USS Olympia
    USS Olympia

    Zebrano wówczas środki na przeprowadzenie najważniejszych remontów, jednak żaden z nich nie wyeliminował problemów, ponieważ wysłużony krążownik powinien trafić do suchego doku (po raz ostatni dokowano go w 1945 roku). W 2017 roku władze muzeum Independence Seaport Museum, do którego należy Olympia ogłosiły, że zamierzają zebrać około 20 mln dolarów potrzebnych na kapitalny remont okrętu w suchym doku.

    USS Olympia i okręt podwodny USS Becuna (fot. Jeffrey M. Vinocur)
    USS Olympia i okręt podwodny USS Becuna (fot. Jeffrey M. Vinocur)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKampanie lotnicze od I wojny światowej do dzisiaj – recenzja
    Next Article PZL.46 Sum – następca Karasia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.