Podczas II wojny światowej zbudowano 120 okrętów podwodnych typu Balao, z których 11 zatonęło, 2 pozostają w ograniczonej eksploatacji a 8 przekształcono w muzea. Jednym z zachowanych okrętów jest USS Ling. Niestety los okrętu jest bardzo niepewny i prawdopodobnie jednostka zostanie zezłomowana.
USS Ling był jednym z pierwszych okrętów typu Balao jakie zbudowano. Stępkę pod niego położono 2 listopada 1942 roku, a wodowanie miało miejsce 15 sierpnia 1943 roku. Do służby okręt wszedł jednak dopiero 8 czerwca 1945 roku i nie wziął aktywnego udziału w walkach – chociaż skierowano go na Pacyfik.
Po wojnie okręt wykorzystywano do 26 października 1946 roku, kiedy to przeniesiono go do Atlantyckiej Floty Rezerwowej. Wycofanie okrętu związane było z nadmiarem jednostek tego typu w US Navy w okresie powojennym. W marcu 1960 roku USS Ling został przeniesiony do Brooklyn Navy Yard w Nowym Jorku, gdzie przekształcono go w symulator – prace zakończono w 1962 roku. W nowej roli wykorzystywano go do 1 grudnia 1971 roku, po czym wycofano go z eksploatacji z zamiarem złomowania.
USS Ling – okręt podwodny typu Balao. Długość 95 m, wyporność 1550 ton na powierzchni i 2460 ton pod wodą. Napęd stanowią 4 silniki diesla o mocy 5400 KM oraz 4 silniki elektryczne o mocy 2740 KM, zapewniające prędkość około 20,2 węzła na powierzchni i 8,7 węzła pod wodą, oraz zasięg 20 000 km na powierzchni przy prędkości 10 węzłów. Autonomiczność okrętu wynosiła 75 dni, a pod wodą okręt mógł przebywać maksymalnie przez 48 godzin. Głębokość zanurzenia – 120 m. Uzbrojenie składało się z 10 wyrzutni torped kalibru 533 mm, armaty kalibru 102 mm oraz działek przeciwlotniczych kalibru 40 i 20 mm. Załoga liczyła 10 oficerów i 70 marynarzy.
Okręt został jednak uratowany przez stowarzyszenie Submarine Memorial Association. Dzięki wsparciu ochotników jednostkę wyremontowano i przekształcono w muzeum. USS Ling trafił do New Jersey Naval Museum, gdzie od 28 czerwca 1972 roku udostępniono go zwiedzającym.
W trakcie prac odrestaurowano całe wnętrze okrętu i przywrócono oryginalne wyposażenie. Na pokładzie znaleziono również 5 zamkniętych sejfów, których nie udało się otworzyć. Dopiero 27 stycznia 2006 roku Jeff Sitar, ośmiokrotny mistrz świata w otwieraniu zamków dał radę otworzyć sejfy. W ich wnętrzu znaleziono liczne dokumenty i wyposażenie z lat 40. i 50..
Niestety w 2007 roku nad okrętem zaczęły zbierać się czarne chmury. Właściciel terenu na którym znajdowało się muzeum poinformował, że zamierza sprzedać grunt z zamiarem przekształcenia go w osiedle. W 2012 roku muzeum zostało zamknięte z powodu zniszczeń spowodowanych przez huragan Sandy. W kolejnych latach próbowano ponownie otworzyć obiekt, ale z powodu braku funduszy nie było to możliwe.
Obecnie muzeum jest zamknięte, a stowarzyszenie opiekujące się okrętem nie posiada środków ani na bieżącą konserwację okrętu ani na jego przywrócenie do stanu pozwalającego na dalsze wykorzystanie jako muzeum (okręt od lat jest niedostępny dla zwiedzających, a jego stan systematycznie ulega pogorszeniu).
Niestety rzeka Hackensack, na której zacumowany jest okręt jest obecnie zbyt płytka, aby przeholować USS Ling w inne miejsce, np. do Nowego Jorku – problemem są również niskie mosty po drodze. Oznacza to, że wraz z planowanym rozpoczęciem budowy osiedla w pobliżu przystani przy której zacumowany jest okręt jednostka zostanie porzucona, albo zezłomowana na miejscu.
Problem w tym, że zezłomowanie starego okrętu w miejscu jego postoju jest w chwili obecnej… niemożliwe z powodu braku zgody na przeprowadzenie takich prac. Proces pozyskania zgody może potrwać wiele lat. Oznacza to, że USS Ling będzie czekał na dalszy los porzucony przy brzegu.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.