SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych
    USS Galena - jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych
    USS Galena - jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych
    Artykuły

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Michał BanachBy Michał Banach12 czerwca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten doprowadził do szybkiego rozwoju tych jednostek. Jednym z 3 pierwszych okrętów pancernych zaprojektowanych dla floty Unii była kanonierka USS Galena.

    Narodziny amerykańskich okrętów pancernych

    Historia USS Galena zaczęła się wraz z początkiem prac nad konfederackim okrętem pancernym CSS Virginia. Flota Unii nie posiadała wówczas okrętów pancernych, a wielu polityków i dowódców miało do nich sceptyczne nastawienie. Za sprawą sekretarza marynarki, Gideona Wellesa, 3 sierpnia 1861 roku powołany został jednak komitet, który dysponując kwotą 1,5 mln dolarów (współcześnie około 44,9 mln dolarów) miał doprowadzić do powstania takich okrętów.

    Do połowy września powstało 17 różnych projektów, z których komitet wybrał początkowo 3. Były to projekty okrętów USS Monitor, USS New Ironsides i USS Galena. Każda z jednostek była inna i reprezentowała zupełnie inne podejście do budowy okrętów pancernych. Monitor był okrętem wieżowym, New Ironsides dużą fregatą pancerną, a Galena oryginalną kanonierką, w której zastosowano nietypowy układ opancerzenia warstwowego.

    USS Galena
    USS Galena

    Za projekt Galeny odpowiadał przedsiębiorca Cornelius Scanton Bushnell. Pewien wpływ na finalny projekt jednostki miał jednak John Ericsson, z którym Bushnell konsultował swój pomysł. Opancerzenie okrętu zaprojektował natomiast Samuel Hartt Pook.

    Okręt miał 64 m długości i 950 ton wyporności. Napęd zapewniał jeden silnik parowy o mocy 800 ihp, zapewniający prędkość około 8 węzłów. Początkowo okręt posiadał nawet ożaglowanie na dwóch masztach, ale usunięto je w toku eksploatacji i przywrócono po przebudowie okrętu w 1863 roku.

    Uzbrojenie okrętu składało się z 2 dział Parrota kalibru 163 mm i 4 Dahlgrena kalibru 229 mm. Cechą charakterystyczną okrętu był kształt kadłuba z burtami nachylonymi nad linią wody do wewnątrz. Okręt posiadał pancerz składający się z żelaznych listw umieszczonych w kilku warstwach o grubości 79 mm i zachodzących na siebie. Pod listwami znajdowała się dodatkowa blacha i drewniany kadłub o grubości 46 cm. Chociaż na papierze opancerzenie wyglądało na solidne, w praktyce okazało się kompletnie bezużyteczne. Załogę okrętu stanowiło 150-164 oficerów i marynarzy.

    Eksploatacja

    Budowę okrętu zlecono 16 września 1861 roku stoczni W. E. Masxon & N. Fish z Mystic, dla której był to… drugi zbudowany okręt. Wodowanie kadłuba miało miejsce 14 lutego 1862 roku, a do służby okręt wszedł 21 kwietnia 1862 roku.

    USS Galena oddelegowano początkowo do zadań w rejonie zatoki Hampton Roads, gdzie okręt miał polować na konfederacką Virginię. Szybko jednak zrezygnowano z tego pomysłu, uznając, że kanonierka nie wytrzyma ostrzału z ciężkich dział. 15 maja okręt wziął udział w bitwie pod Drewry’s Bluff, gdzie doznał poważnych uszkodzeń. Uwidoczniły one wszystkie wady opancerzenia – aż 13 pocisków przebiło burty okrętu.

    USS Galena
    USS Galena

    Do września okręt pozostawał w składzie Flotylli Rzeki James, a później operował w rejonie Hampton Roads i Newport News, biorąc udział w kilku potyczkach, ale użyteczność jednostki była znikoma. W tej sytuacji uznano, że należy ją przebudować, usuwając zbędne opancerzenie i przekształcając ją w typowy slup wojenny. Remont i przebudowę rozpoczęto 21 maja 1863 roku w Filadelfii. W trakcie prac usunięto opancerzenie i przywrócono ożaglowanie. Dodatkowo usunięto jedno z dział Parrota. Do służby jednostka wróciła 15 lutego 1864 roku i została oddelegowana w rejon zatoki Mobile. 5 sierpnia Galena wzięła udział w bitwie w zetce. Do końca wojny okręt wziął udział jeszcze w kilku mniejszych operacjach, które nie przyniosły ważniejszych wydarzeń.

    Po zakończeniu wojny, 17 czerwca 1865 roku USS Galena została przeniesiona do rezerwy, w której pozostała do 2 czerwca 1869 roku, kiedy to podjęto decyzję o wycofaniu okrętu z eksploatacji. Następnie slup wysłano do stoczni w Norfolk, gdzie w 1872 roku rozebrano go.

    USS Galena okazała się jednym z mniej przydatnych okrętów pancernych. Brak dostępu do walcowanych płyt żelaznych sprawił, że jej opancerzenie było wyjątkowo słabe. Dobrym tego dowodem jest jedno z najlepszych zdjęć tego okrętu, przedstawiające furty działowe na burcie. Tuż nad linią wodną widać… pociski, które wbiły się w kadłub.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany Tupolew TB-4 (ANT-16)
    Next Article RMS Aquitania – ostatni czterokominowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.