SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Brooklyn – amerykański krążownik pancerny z przełomu wieków
    USS Brooklyn - amerykański krążownik pancerny z przełomu wieków
    USS Brooklyn - amerykański krążownik pancerny z przełomu wieków
    Artykuły

    USS Brooklyn – amerykański krążownik pancerny z przełomu wieków

    Michał BanachBy Michał Banach20 grudnia 20215 komentarzy5 Mins Read
    Amerykańska flota po zakończeniu Wojny Secesyjnej na wiele lat wycofała się z rywalizacji i wyścigu zbrojeń jaki rozpoczął się po udanym debiucie okrętów pancernych. Dopiero w ostatnich dekadach XIX wieku przystąpiono do budowy nowych okrętów wojennych, z których wiele wyróżniało się nietypową konstrukcją. Jedną z takich jednostek był krążownik pancerny USS Brooklyn (ACR-3).

    Krążownik inspirowany

    W 1890 roku rozpoczęto budowę krążownika pancernego USS New York. Chociaż formalnie była to druga jednostka tej klasy w US Navy (pierwszy był USS Maine), w praktyce był to pierwszy krążownik pancerny z prawdziwego zdarzenia w amerykańskiej flocie. Jego budowę zakończono w 1893 roku.

    USS Brooklyn
    USS Brooklyn

    Okręt był typowym przedstawicielem swojej klasy, ale jego uzbrojenie uznano za za słabe. W związku z tym US Navy zamówiła w stoczni William Cramp & Sons w Filadelfii nowy okręt, który miał być rozwinięciem USS New York. Okręt miał być nieznacznie większy od poprzednika, a jego uzbrojenie miało być lepiej rozmieszczone, aby zapewnić jak największą siłę ognia.

    Aby sprostać tym wymaganiom a przy okazji nie przeciążyć okrętu, zaprojektowano zupełnie nową jednostkę, która tylko nieznacznie przypominała swojego poprzednika. Krążownik otrzymał wysoki kadłub, którego burty powyżej linii wodnej były nachylone do wewnątrz. Główne uzbrojenie umieszczono w 4 wieżach działowych ustawionych na planie rombu, z których dwie burtowe wystawały poza pokład ze względu na nachylenie kadłuba. Okręt otrzymał również wzmocnioną dziobnicę, która mogła być wykorzystywana jako taran.

    USS Brooklyn
    USS Brooklyn

    Krążownik otrzymał nazwę USS Brooklyn (co było odstępstwem od praktyki nadawania nazw krążownikom od nazw stanów) i pod względem konstrukcyjnym przypominał francuskie okręty wojenne z końcówki XIX wieku. Ciężko powiedzieć, czy okręty te były inspiracją dla projektu USS Brooklyn, ponieważ w tym czasie Amerykanie budowali wiele dziwacznych okrętów wojennych, które śmiało mogły konkurować z francuskimi dziwadłami.

    USS Brooklyn miał 122,7 m długości i wyporność 10 100 ton. Napęd stanowiły 4 silniki parowe o mocy 16 000 KM zapewniające prędkość 20-22 węzłów. Ze względu na chęć zamontowania cięższego uzbrojenia pancerz ograniczono do niewielkiego pasa burtowego (76 mm) oraz opancerzonego pokładu (152 mm) i części nadbudówek i barbet (76-102 mm) oraz wież (140 mm). Mostek chroniony był 216-minimetrowym pancerzem. Jak na tamte lata ochrona była bardzo skromna, a znaczna część kadłuba nie była opancerzona

    USS Brooklyn w suchym doku
    USS Brooklyn w suchym doku
    USS Brooklyn w suchym doku
    USS Brooklyn w suchym doku

    W toku służby uzbrojenie krążownika kilkukrotnie ulegało zmianie. W momencie wejścia do służby składało się z 8 armat kalibru 203 mm umieszczonych podwójnie w 4 wieżach, 12 armat kalibru 127 mm, 4 armat kalibru 37 mm i 5 wyrzutni torped kalibru 457 mm. Wyrzutnie szybko zlikwidowano, a w 1917 roku część armat kalibru 127 mm usunięto aby zamontować na pokładzie działka przeciwlotnicze kalibru 76 mm. Dzięki pochylonemu kadłubowi wieże burtowe mogły strzelać zarówno do przodu jak i do tyłu, wzdłuż linii kadłuba. Dwie z czterech wież były obracane elektrycznie. co było sporą nowością w tamtych czasach.

    Załoga liczyła 561 oficerów i marynarzy, którzy mieli do dyspozycji sporo miejsca wewnątrz wysokiego kadłuba okrętu. Krążownik wyróżniał się również trzema wysokimi kominami, dzięki którym dym wyprowadzany był na tyle wysoko nad kadłubem, że nie brudził nadbudówki.

    USS Brooklyn w suchym doku
    USS Brooklyn w suchym doku

    Eksploatacja

    Stępkę pod krążownik położono 2 sierpnia 1893 roku, wodowanie miało miejsce 2 października 1895 roku, a do służby okręt wszedł 1 grudnia 1896 roku. Koszt budowy wyniósł ponad 3,45 mln dolarów. Po wejściu do służby i zakończeniu treningów okręt wyruszył do Wielkiej Brytanii by wziąć udział w obchodach 60. urodzin Królowej Wiktorii.

    Po powrocie do USA Brooklyn został oddelegowany do Flying Squadron, czyli specjalnej, szybkiej eskadry operującej na Atlantyku. Okręt był jednym z najszybszych w eskadrze, a dzięki przestronnym wnętrzom idealnie nadawał się na okręt flagowy. Po wybuchu wojny amerykańsko-hiszpańskiej eskadra została skierowana w rejon Santiago de Cuba, gdzie 3 lipca 1898 roku stoczyła bitwę z hiszpańską flotą.

    USS Brooklyn
    USS Brooklyn

    USS Brooklyn znacząco przyczynił się do zatopienia krążownika pancernego Vizcaya, oraz pomógł w pościgu za krążownikiem Cristobal Colon. W trakcie walk amerykański okręt został trafiony 20 pociskami, które zabiły jednego marynarza, a drugiego raniły. Ogólnie uszkodzenia okrętu były niewielkie, mimo bardzo skąpego opancerzenia.

    Po zakończeniu wojny Brooklyn pozostał na Atlantyku, a 16 grudnia 1899 roku został oddelegowany do służby w Manili na Filipinach. Okręt wziął następnie udział w pacyfikacji Powstania Bokserów a w 1902 roku powrócił do USA. W 1906 roku krążownik został przeniesiony do rezerwy, w której pozostawał do 23 czerwca 1908 roku, kiedy to wycofano go ze służby (postęp technologiczny w tamtych latach sprawił, że okręt szybko stał się przestarzały). 2 marca 1914 roku przywrócono go jednak do służby i przydzielono do Atlantyckiej Floty Rezerwowej.

    USS Brooklyn
    USS Brooklyn

    W listopadzie 1915 roku skierowano go ponownie do Azji, gdzie pozostawał aż do końca I wojny światowej, pełniąc głównie służbę jako jednostka dyplomatyczna. Następnie do 1921 roku służył w Flocie Pacyfiku. Z racji wieku i zużycia 3 marca 1921 roku wycofano go ze służby a 20 grudnia 1921 roku sprzedano na złom.

    Zapomniany okręt

    USS Brooklyn pozostawał w służbie znacznie krócej niż jego poprzednik – USS New York, który wykorzystywano do 1941 roku (w ostatnich latach już jako okręt bazę). Jego nietypowa konstrukcja i eksperymentalny charakter zastosowanych rozwiązań sprawiły, że był jedynym przedstawicielem swojego typu oraz jednym z najbardziej oryginalnych amerykańskich okrętów wojennych przełomu wieków.

    USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    Rufowa wieża artylerii głównej USS Brooklyn
    Rufowa wieża artylerii głównej USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    USS Brooklyn
    Pokład artyleryjski z działami kalibru 127 mm USS Brooklyn
    Pokład artyleryjski z działami kalibru 127 mm USS Brooklyn
    Pomieszczenia załogi USS Brooklyn
    Pomieszczenia załogi USS Brooklyn
    Maszynownia USS Brooklyn
    Maszynownia USS Brooklyn
    Maszynownia USS Brooklyn
    Maszynownia USS Brooklyn
    Maszynownia USS Brooklyn
    Maszynownia USS Brooklyn
    Pomieszczenia załogi USS Brooklyn
    Pomieszczenia załogi USS Brooklyn
    Pomieszczenia załogi USS Brooklyn
    Pomieszczenia załogi USS Brooklyn

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSchron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu
    Next Article Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.