SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Uniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18
    Uniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18
    Uniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18
    Artykuły

    Uniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18

    Michał BanachBy Michał Banach9 sierpnia 2019Updated:9 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Bombowiec Saab 18 miał być początkowo następcą zakupionych w Niemczech Junkersów Ju 86. Ze względu na na przedłużające się prace projektowe, wprowadzono go do służby dopiero w 1944 roku i po kilku latach zaczęto szukać następcy, którym został Saab A32 Lansen.

    Geneza

    Podstawowym szwedzkim bombowcem pod koniec lat 30. był Junkers Ju 86. Samoloty te nie należały jednak do zbyt nowoczesnych konstrukcji, zwłaszcza pod względem osiągów i możliwości bojowych. W 1938 roku dowództwo szwedzkich sił powietrznych zdawało sobie sprawę z ich niedostatków, oraz możliwości wybuchu wojny w Europie, która zagroziłaby Szwecji.

    Saab 18
    Saab 18

    W związku z tym podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym typem bombowca, całkowicie krajowej produkcji, co eliminowałoby problemy z częściami zamiennymi. Trzy firmy przygotowały swoje projekty – AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning (ASJA), SAAB i AB Götaverken (GV). Projekt AB Götaverken był najbardziej obiecujący, ale ze względu na koszty jego budowy zdecydowano się na powierzenie projektu firmie Svenska Aeroplan AB, która powstała z połączenia zakładów ASJA i SAAB.

    Saab 18
    Saab 18

    W pierwszej kolejności miał powstać samolot rozpoznawczy, a w dalszej bombowiec i bombowiec torpedowy. Zespołem projektowym, w którym pracowało kilku przedstawicieli amerykańskich firm, kierowali Frid Wänström i Carl Haddon. W 1939 roku prace nad maszyną uległy jednak spowolnieniu, ponieważ szwedzkie siły powietrzne uznały, że wobec rosnącego zagrożenia wojną, bardziej potrzebny jest lekki bombowiec Saab 17. Prace nad większa maszyną, która otrzymała oznaczenie Saab 18 utraciły priorytet.

    Saab 18

    Pierwszy prototyp Saaba 18 oblatano dopiero 19 czerwca 1942 roku. Posiadał on trzyosobową załogę, ale w toku prac nad kolejnymi wersjami zredukowano ją do dwóch osób. Samolot miał 13,2 m długości i 17,4 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową około 8800 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, które w seryjnych egzemplarzach zastąpiono silnikami SFA DB-605B o mocy 1475 KM każdy, będącymi licencyjną kopią niemieckich silników Daimler Benz DB 605. Zapewniały one prędkość maksymalną 575-590 km/h, przelotową 550 km/h i zasięg 2600 km.

    Saab 18
    Saab 18

    Uzbrojenie różniło się w zależności od wersji i konfiguracji. W odmianie typowo bombowej (Saab B 18B) składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 13,2 mm, ładunku 1400-1500 kg bomb w komorze bombowej (w zależności od masy 2-10 bomb) lub 8 niekierowanych rakiet pod skrzydłami i 4 pod kadłubem, bądź 8 bomb pod skrzydłami.

    Ostatecznie po serii prób, Saab 18 wszedł do służby w 1944 roku. W latach 1944-1948 wyprodukowano 245 egzemplarzy w kilku wersjach – B 18A (bombowiec – 62 egzemplarze), przebudowanej później na S 18A (maszyna rozpoznawcza), B 18B (bombowiec nurkujący – 119 egzemplarzy) i T 18B (początkowo bombowiec torpedowy, w praktyce używany jako ciężki samolot szturmowy – 52 egzemplarze). Powstało również kilka wersji specjalnych i treningowych.

    Saab 18
    Saab 18

    Saab 18 stał się podstawowym szwedzkim bombowcem w drugiej połowie lat 40. ale bardzo szybko stał się przestarzały, zwłaszcza po pojawieniu się samolotów z napędem odrzutowym. W związku z tym pod koniec lat 40. zaczęto szukać jego następcy, którym został ostatecznie Saab A32 Lansens. Ostatnie egzemplarze Saab 18 wycofano z służby w 1959 roku. Do naszych czasów przetrwał tylko jeden Saab 18.

    Saab 18 (fot. Alan Wilson)
    Saab 18 (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFotografia lotnicza – poradnik cz. 1 – 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Next Article Obiekt 775 – prototypowy radziecki czołg rakietowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.