Pierwsze niemieckie u-booty napędzane były silnikami Körtinga zasilanymi kerozyną. Nie zapewniały one jednak odpowiednich osiągów i co istotne wytwarzały charakterystyczna spaliny i cechowały się głośną pracą, więc szukano dla nich lepszej alternatywy w postaci silników diesla. Pierwszym u-bootem z takim napędem był SM U-19.

W 1904 roku w Niemczech rozpoczęto budowę pierwszych nowoczesnych okrętów podwodnych. Pierwszym u-bootem jaki zbudowano był SM U-1, który wszedł do służby w 1906 roku. Już podczas prac nad nim, a zwłaszcza nad jego rozwinięciem w postaci okrętów podwodnych typu Karp, budowanych dla Rosji, zwrócono uwagę na wady silników Körtinga, zasilanych kerozyną.

Niemieckie u-booty, w tym okręty typu U-19 na pierwszym planie
Niemieckie u-booty, w tym okręty typu U-19 na pierwszym planie

Silniki te nie zapewniały odpowiednich osiągów, a przede wszystkim wytwarzały charakterystyczną biało-żółtą chmurę spalin, która unosiła się nad wodą. Same silniki generowały również duży hałas, słyszany z daleka. Z racji tego, że pierwsze okręty podwodne były bardziej jednostkami nawodnymi z możliwością zanurzenia, problemy generowane przez silniki Körtinga były bardzo duże. Alternatywą dla nich miał być napęd w postaci silników diesla zasilanych ropą.

Nowe silniki w teorii miały być pod każdym względem lepsze od silników Körtinga. Problem polegał na tym, że zakłady MAN zajmujące się ich produkcją nie były w stanie dostarczyć małych silników diesla nadających się do montażu w okręcie podwodnym. Mimo to, w 1908 roku dowództwo niemieckiej floty wysłało specyfikacją dla nowych silników wysokoprężnych do zakładów MAN, Körting i Fiat. Miały one dysponować mocą 850 KM.

SM U-22
SM U-22

Ostatecznie zakłady MAN rozpoczęły testy silnika spełniającego oczekiwania floty w 1910 roku. Jeszcze w trakcie ich trwania dowództwo floty złożyło w stoczni Kaiserliche Werft Danzig w Gdańsku zamówienie na 4 okręty podwodne wyposażone w te silniki. Jednostki otrzymały oznaczenia SM U-19 do SM U-22, w związku z czym określano je łącznie jako typu U-19.

Oficjalnie zamówienie na nowe okręty złożono 25 listopada 1910 roku. Stępkę pod pierwszy okręt – SM U-19 położono 20 października 1911 roku, a wodowanie okrętu miało miejsce 10 października 1912 roku. Do służby okręt wszedł 6 lipca 1913 roku. Kolejne jednostki oddawano do eksploatacji w ciągu kilku miesięcy.

Wrak SM U-20
Wrak SM U-20

Jednostki te miały 64,15 m długości i 837 ton wyporności w zanurzeniu oraz 650 ton na powierzchni. Napęd stanowiły 2 silniki diesla MAN SM6x400 o mocy 1700 KM oraz dwa silniki elektryczne AEG o mocy 1200 KM zapewniające prędkość maksymalną 15,4 węzła na powierzchni i 9.5 węzła pod wodą. Zasięg wynosił 9700 mil morskich na powierzchni przy prędkości 8 węzłów oraz 80 mil morskich pod wodą przy prędkości 5 węzłów. Uzbrojenie składało się z 4 wyrzutni torped kalibru 500 mm (po dwie na dziobie i rufie) z zapasem 6 torped oraz 1 lub 2 działa kalibru 88 mm (SM U-19 posiadał jedno działo kalibru 105 mm). Załoga liczyła 31 marynarzy i 4 oficerów.

Okręty typu U-19 były pierwszymi okrętami podwodnymi w Kaiserliche Marine napędzanymi silnikami diesla oraz pierwszymi wyposażonymi w armaty umieszczone na kadłubie. W toku służby kilkukrotnie zapisały się jako pierwsze. SM U-21 jako pierwszy u-boot w historii zatopił wrogi okręt przy użyciu torpedy (5 września 1914 roku zatopił krążownik HMS Pathfinder), SM U-19 został pierwszym prawie zatopionym u-bootem (został staranowany i poważnie uszkodzony 24 października 1914 roku, ale mimo to udało się go naprawić), SM U-20 jako pierwszy przepłynął naokoło Wielkiej Brytanii, SM U-21 jako pierwszy u-boot udał się na Morze Śródziemne (25 kwietnia 1915 roku) a SM U-20 zatopił liniowiec RMS Lusitania, będący pierwszym dużym statkiem pasażerskim zatopionym przez u-boota.

Tonący liniowiec RMS Lusitania
Tonący liniowiec RMS Lusitania

Okręty typu U-19 były udanymi jednostkami, ale szybko stały się przestarzałe wraz z wejściem do eksploatacji kolejnych, większych okrętów. Mimo to miały swój historyczny wpływ na przebieg wojny i w pewnym sensie całego konfliktu, ponieważ zatopienie Lusitanii zmieniło znacząco przebieg I wojny światowej. W toku działań wojennych zniszczony został tylko SM U-20, natomiast pozostałe okręty przetrwały do końca wojny i zostały zezłomowane na początku lat 20.

Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los Patrole i zatopienia
SM U-19 20 października 1911 roku 10 października 1912 roku 6 czerwca 1913 roku Poddany 24 listopada 1918 roku, zezłomowany 12 patroli, 59 zatopionych statków o pojemności 99 915 BRT, 3 uszkodzone o pojemności 4224 BRT, jeden zdobyty
SM U-20 7 listopada 1911 roku 18 grudnia 1912 roku 5 sierpnia 1913 roku Wysadzony przez załogę 5 listopada 1916 roku u wybrzeży Danii 7 patroli, 37 zatopionych statków o pojemności 145 829 BRT, 2 uszkodzone o pojemności 2643 BRT
SM U-21 27 października 1911 roku 8 lutego 1913 roku 22 października 1913 roku Poddany, zatonął podczas holowania 22 lutego 1919 roku 40 zatopionych statków o pojemności 113 580 BRT, 2 uszkodzone o pojemności 8918 ton
SM U-22 14 listopada 1911 roku 6 marca 1913 roku 25 listopada 1913 roku Poddany 1 grudnia 1918 roku, zezłomowany 14 patroli, 46 zatopionych statków o pojemności 45 550 BRT, 3 uszkodzone o pojemności 9044 BRT

Więcej informacji o historii niemieckich u-bootów od samych jej początków, aż do czasów współczesnych znajdziecie w książce Niemieckie okręty podwodne, wydanej przez wydawnictwo Almapress, której jesteśmy również patronem medialnym.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.