SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » U-boot na plaży – historia U-118
    U-boat na plaży - historia SM U-118
    U-boat na plaży - historia SM U-118
    Artykuły

    U-boot na plaży – historia U-118

    Michał BanachBy Michał Banach30 listopada 2014Updated:22 lutego 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas I wojny światowej okręty podwodne bardzo szybko przerodziły się z dziwacznych i nie do końca sprawdzonych jednostek w prawdziwe narzędzia zniszczenia. Bez wątpienia można powiedzieć, że w tym okresie uzyskały one swoje dzisiejsze cechy charakterystyczne. Niemieckie U-booty podczas Wielkiej Wojny siały zniszczenie na atlantyckich szlakach niewiele mniejsze jak podczas II wojny światowej. Oprócz walki z wrogimi okrętami, służyły one również do stawiania pól minowych. A jeden z U-bootów dodatkowo stał się… atrakcją turystyczną.

    SM U-118 – podwodny stawiacz min

    U-118 był jednym z 9 okrętów podwodnych typu UE II. Zaprojektowane jako oceaniczne stawiacze min wyróżniały się swoimi rozmiarami (miały długość 82 metrów i wyporność 1150 ton oraz 1500 ton pod wodą) a także wykonaniem i dopracowaniem konstrukcji. Okręty te powstawały od 1917 roku aż do końca wojny.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Napędzane dwoma silnikami diesla o mocy około 2400 KM lub silnikami elektrycznymi o mocy porównywalnej do 1200 KM jednostki osiągały prędkość 11,5 (lub 14,7) węzła na powierzchni i 7 węzłów pod wodą. Uzbrojenie okrętu składało się z 4 wyrzutni torped kalibru 503 mm (z zapasem 14 torped) oraz armaty kalibru 150 mm. Dodatkowo jako stawiacz min mógł przenosić ich aż 40. Załogę stanowiło 40 marynarzy. Dzięki swojej znakomitej konstrukcji okręt mógł zanurzać się na głębokość 75 metrów – całkiem sporo jak na okręt z czasów Wielkiej Wojny.

    Okręty te wchodziły do służby zbyt późno, by znacząco wpłynąć na przebieg walk na morzu, ponieważ rosnąca przewaga państw zachodnich była zbyt duża w tym czasie. Mimo to u-booty te zatopiły 24 okręty w okresie od 10 sierpnia 1918 toku do 9 listopada. Najwięcej zatopień bo aż 21 przypisuje się U-117. U-118 o którym piszemy zatopił jedynie dwa brytyjskie transportowce. Pierwszym z nich był Wellington o wyporności 5600 ton, zatopiony 16 września, drugim był Arca o wyporności 4938 ton, zatopiony 2 października 1918 roku.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Historia U-118 nie jest długa. Okręt zamówiono 27 maja 1916 roku w stoczni AG Vulcan w Szczecinie. Zwodowano go 23 lutego 1918 roku. Do służby wszedł natomiast 8 maja 1918 roku. W kolejnych miesiącach okręt wziął udział w licznych treningach po czym pod dowództwem Herberta Stohwassera wyruszył na Atlantyk gdzie wziął udział tylko w jednym patrolu.

    Po zakończeniu wojny 11 listopada, okręt został wycofany z eksploatacji wraz z siostrzanymi jednostkami. Los stawiaczy min był różny, ale za wyjątkiem U-119 który trafił do Francji, gdzie wykorzystywano go aż do 1937 roku, pozostałe okręty zostały zezłomowane, lub miały zostać zezłomowane. Pechowo, wiele z nich w drodze do stoczni złomowych lub do miejsc zatopienia zerwało się z holu i zostało wyrzuconych na brzeg. Taki sam los spotkał naszego U-118, tyle tylko, że z drobną różnicą.

    Okręt na plażach Hastings

    Przed południem, 15 kwietnia 1919 roku fale wyrzuciły na brzeg brytyjskiej miejscowości Hastings w hrabstwie Sussex nietypowy obiekt. Był nim U-boot U-118. Jednostka zerwała się z holu podczas sztormu w Kanale La Manche w drodze do stoczni złomowej we Francji.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Widok okrętu na brzegu tuż przed hotelem Queens był bardzo niecodzienny. Olbrzymia jednostka natychmiast zaczęła przyciągać zwiedzających, którzy wdrapywali się na jej pokład, oglądali ją i fotografowali. Atrakcja ta była sporym problemem dla brytyjskiej admiralicji. Mimo ściągnięcia ciężkiego sprzętu, nie udało się ani zepchnąć okrętu do wody ani wciągnąć go przez niszczyciel, który ściągnięto w to miejsce. Władze miasta chciały nawet przenieść okręt bardziej na brzeg i umieścić go na specjalnym postumencie jako atrakcję turystyczną, ale również i to się nie udało.

    Nie mogąc ruszyć okrętu władze zdecydowały się na jego zezłomowanie na miejscu. Zanim to się jednak stało, postanowiono wykorzystać okazję i… zarobić na turystyce i wycieczkach odwiedzających plażę. Dwóch oficerów straży przybrzeżnej, którzy mieli jako takie pojęcie o okrętach podwodnych  zaczęło oprowadzać wycieczki po okręcie za małą opłatę. Nie trwało to jednak długo, ponieważ po kilku wycieczkach na których zarobiono około 300 funtów (w przeliczeniu na 2014 rok było to około 12 800 funtów) obaj przewodnicy zaczęli chorować. Ich stan nie poprawił się i obaj zmarli w grudniu 1919 roku i w lutym 1920 roku. Prawdopodobną przyczyną śmierci było zatrucie oparami z akumulatorów okrętu, które uległy uszkodzeniu i zalaniu przez wodę. Zarobione pieniądze postanowiono przeznaczyć na uroczystości z okazji powrotu miejscowych żołnierzy do domu z frontu we Francji.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    U-118 pozostał na plaży w Hastings do grudnia 1919 roku, kiedy zaczęto go złomować. Rozebrano znaczną część okrętu, ale niektórzy uważają, że jego fragment pozostał na plaży i znajduje się tam do dziś pod grubą warstwą piasku.

    Tak zakończyła się krótka historia tego okrętu. Jedyne co po nim pozostało to liczne zdjęcia, które obrazują jak dużą atrakcją był wrak.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPierwsze zdjęcia w historii
    Następny artykuł Ultimate General: Gettysburg – potęga strategii
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    Wrak MS World Discoverer

    30 kwietnia 20223 Mins Read

    Lynx 120 – projekt niemieckiego czołgu lekkiego

    26 kwietnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.