SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » U-boot na plaży – historia U-118
    U-boat na plaży - historia SM U-118
    U-boat na plaży - historia SM U-118
    Artykuły

    U-boot na plaży – historia U-118

    Michał BanachBy Michał Banach30 listopada 2014Updated:22 lutego 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas I wojny światowej okręty podwodne bardzo szybko przerodziły się z dziwacznych i nie do końca sprawdzonych jednostek w prawdziwe narzędzia zniszczenia. Bez wątpienia można powiedzieć, że w tym okresie uzyskały one swoje dzisiejsze cechy charakterystyczne. Niemieckie U-booty podczas Wielkiej Wojny siały zniszczenie na atlantyckich szlakach niewiele mniejsze jak podczas II wojny światowej. Oprócz walki z wrogimi okrętami, służyły one również do stawiania pól minowych. A jeden z U-bootów dodatkowo stał się… atrakcją turystyczną.

    SM U-118 – podwodny stawiacz min

    U-118 był jednym z 9 okrętów podwodnych typu UE II. Zaprojektowane jako oceaniczne stawiacze min wyróżniały się swoimi rozmiarami (miały długość 82 metrów i wyporność 1150 ton oraz 1500 ton pod wodą) a także wykonaniem i dopracowaniem konstrukcji. Okręty te powstawały od 1917 roku aż do końca wojny.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Napędzane dwoma silnikami diesla o mocy około 2400 KM lub silnikami elektrycznymi o mocy porównywalnej do 1200 KM jednostki osiągały prędkość 11,5 (lub 14,7) węzła na powierzchni i 7 węzłów pod wodą. Uzbrojenie okrętu składało się z 4 wyrzutni torped kalibru 503 mm (z zapasem 14 torped) oraz armaty kalibru 150 mm. Dodatkowo jako stawiacz min mógł przenosić ich aż 40. Załogę stanowiło 40 marynarzy. Dzięki swojej znakomitej konstrukcji okręt mógł zanurzać się na głębokość 75 metrów – całkiem sporo jak na okręt z czasów Wielkiej Wojny.

    Okręty te wchodziły do służby zbyt późno, by znacząco wpłynąć na przebieg walk na morzu, ponieważ rosnąca przewaga państw zachodnich była zbyt duża w tym czasie. Mimo to u-booty te zatopiły 24 okręty w okresie od 10 sierpnia 1918 toku do 9 listopada. Najwięcej zatopień bo aż 21 przypisuje się U-117. U-118 o którym piszemy zatopił jedynie dwa brytyjskie transportowce. Pierwszym z nich był Wellington o wyporności 5600 ton, zatopiony 16 września, drugim był Arca o wyporności 4938 ton, zatopiony 2 października 1918 roku.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Historia U-118 nie jest długa. Okręt zamówiono 27 maja 1916 roku w stoczni AG Vulcan w Szczecinie. Zwodowano go 23 lutego 1918 roku. Do służby wszedł natomiast 8 maja 1918 roku. W kolejnych miesiącach okręt wziął udział w licznych treningach po czym pod dowództwem Herberta Stohwassera wyruszył na Atlantyk gdzie wziął udział tylko w jednym patrolu.

    Po zakończeniu wojny 11 listopada, okręt został wycofany z eksploatacji wraz z siostrzanymi jednostkami. Los stawiaczy min był różny, ale za wyjątkiem U-119 który trafił do Francji, gdzie wykorzystywano go aż do 1937 roku, pozostałe okręty zostały zezłomowane, lub miały zostać zezłomowane. Pechowo, wiele z nich w drodze do stoczni złomowych lub do miejsc zatopienia zerwało się z holu i zostało wyrzuconych na brzeg. Taki sam los spotkał naszego U-118, tyle tylko, że z drobną różnicą.

    Okręt na plażach Hastings

    Przed południem, 15 kwietnia 1919 roku fale wyrzuciły na brzeg brytyjskiej miejscowości Hastings w hrabstwie Sussex nietypowy obiekt. Był nim U-boot U-118. Jednostka zerwała się z holu podczas sztormu w Kanale La Manche w drodze do stoczni złomowej we Francji.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Widok okrętu na brzegu tuż przed hotelem Queens był bardzo niecodzienny. Olbrzymia jednostka natychmiast zaczęła przyciągać zwiedzających, którzy wdrapywali się na jej pokład, oglądali ją i fotografowali. Atrakcja ta była sporym problemem dla brytyjskiej admiralicji. Mimo ściągnięcia ciężkiego sprzętu, nie udało się ani zepchnąć okrętu do wody ani wciągnąć go przez niszczyciel, który ściągnięto w to miejsce. Władze miasta chciały nawet przenieść okręt bardziej na brzeg i umieścić go na specjalnym postumencie jako atrakcję turystyczną, ale również i to się nie udało.

    Nie mogąc ruszyć okrętu władze zdecydowały się na jego zezłomowanie na miejscu. Zanim to się jednak stało, postanowiono wykorzystać okazję i… zarobić na turystyce i wycieczkach odwiedzających plażę. Dwóch oficerów straży przybrzeżnej, którzy mieli jako takie pojęcie o okrętach podwodnych  zaczęło oprowadzać wycieczki po okręcie za małą opłatę. Nie trwało to jednak długo, ponieważ po kilku wycieczkach na których zarobiono około 300 funtów (w przeliczeniu na 2014 rok było to około 12 800 funtów) obaj przewodnicy zaczęli chorować. Ich stan nie poprawił się i obaj zmarli w grudniu 1919 roku i w lutym 1920 roku. Prawdopodobną przyczyną śmierci było zatrucie oparami z akumulatorów okrętu, które uległy uszkodzeniu i zalaniu przez wodę. Zarobione pieniądze postanowiono przeznaczyć na uroczystości z okazji powrotu miejscowych żołnierzy do domu z frontu we Francji.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    U-118 pozostał na plaży w Hastings do grudnia 1919 roku, kiedy zaczęto go złomować. Rozebrano znaczną część okrętu, ale niektórzy uważają, że jego fragment pozostał na plaży i znajduje się tam do dziś pod grubą warstwą piasku.

    Tak zakończyła się krótka historia tego okrętu. Jedyne co po nim pozostało to liczne zdjęcia, które obrazują jak dużą atrakcją był wrak.

    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings
    U-118 na plaży w Hastings

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwsze zdjęcia w historii
    Next Article Ultimate General: Gettysburg – potęga strategii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.