W trakcie II wojny światowej zbudowano około 500 okrętów podwodnych typu VIIC. Były one podstawowymi u-bootami Kriegsmarine, chociaż pod względem konstrukcji nie były to najlepsze z niemieckich projektów. Jednym z nich był U-471. Okręt zatonął w 1944 roku, ale po wojnie przywrócono go do służby w Francuskiej Flocie.

Historia U-471 rozpoczęła się 20 stycznia 1941 roku w Kilonii. Stępkę pod okręt położono 25 października 1941 roku a wodowanie miało miejsce 6 marca 1943 roku. Do służby okręt wszedł 5 maja 1943 roku. Początkowo brał udział w ćwiczeniach w rejonie Morza Północnego w ramach 5 Flotylli U-bootów. 1 maja 1944 roku skierowano go do 29 Flotylli, operującej na Morzu Śródziemnym.

U-471 w suchym doku w Tulonie w 1945 roku (fot. Richard James Molloy)
U-471 w suchym doku w Tulonie w 1945 roku (fot. Richard James Molloy)

Kariera okrętu nie była owocna. W trakcie 3 patroli bojowych U-471 nie zatopił żadnego statku. W sierpniu 1944 roku okręt trafił do suchego doku w Tulonie, gdzie miał przejść doraźne naprawy. W trakcie prac, 6 sierpnia port został zbombardowany przez amerykańskie bombowce.

Okręt zatonął w doku i przewrócił się na bok. Dopiero 20 maja 1945 roku podniesiono go i naprawiono. Stan okrętu był na tyle dobry, że Francuzi podjęli decyzję o wcieleniu go do służby w 1946 roku. Okręt otrzymał numer S-609 i nazwę Mille.

Eksploatowano go do lat 60-tych. Ostatecznie wycofano go z służby 9 lipca 1963 roku i skierowano do floty rezerwowej w okolicach Tulonu (Flota rezerwowa składała się z wycofanych okrętów, które czekały na złomowanie). Po kilku latach okręt zezłomowano.

U-471 już jako francuski Mille (fot. Giorgio Ghiglione)
U-471 już jako francuski Mille (fot. Giorgio Ghiglione)

Okręty podwodne typu VIIC – małe, oceaniczne okręty podwodne budowane w Niemczech od 1940 roku. Miały 67 m długości i wyporność 762 ton (na powierzchni) i 871 ton (pod wodą). Uzbrojenie składało się z 5 wyrzutni torped kalibru 533 mm z zapasem 14 torped i jednego działa kalibru 88 mm. Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy 2800 KM i dwa silniki elektryczne o mocy 750 KM. Zapewniały one prędkość podwodną 7,5 węzła i nawodną 17 węzłów. Zasięg przy 12 węzłach wynosił 12 040 km. Załoga liczyła 44 marynarzy.

W zależności od źródeł, zbudowano od 492 do 616 okrętów tego typu (prawdopodobnie zbudowano około 568 jednostek).


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.