W połowie lat 30. opracowano w ZSRR nietypową łódź latającą Tupolew MK-1 (ANT-22). Według założeń miał to być ciężki morski samolot szturmowy zdolny do samodzielnego wykonywania operacji ofensywnych jak i zadań rozpoznawczych. Zbudowano jednak tylko jeden prototyp, który wykorzystywano do 1937 roku.

Pomysł zbudowania ciężkiej łodzi latającej zdolnej do wykonywania zarówno lotów bojowych jak i rozpoznawczych zrodził się w ZSRR już na przełomie lat 20. i 30., a jego głównym orędownikiem był Roberto Bartini (późniejszy twórca min. VVA-14). Zamierzał on zbudować duży wodnosamolot zdolny do przenoszenia nawet 3200 kg uzbrojenia i dysponujący zasięgiem wystarczającym do przebywania w powietrzu przez wiele godzin. Maszyna miała być wykorzystywana do zadań rozpoznawczych, osłaniania okrętów wojennych i transportowych, polowania na okręty przeciwnika oraz atakowania baz morskich.

Tupolew MK-1
Tupolew MK-1

Pomysł Bartiniego nie został zrealizowany, ale w zakładach Tupolewa rozpoczęto prace nad mniejszymi łodziami latającymi przeznaczonymi do podobnych zadań. Zdobyte doświadczeni pomogło w wypracowaniu koncepcji dla łodzi latającej o podobnych osiągach do projektu Bartiniego. W lipcu 1931 roku przygotowano wstępne założenia dla takiej maszyny, a jej produkcję zlecono CAGI, czyli Centralnemu Instytutowi Aerohydrodynamicznemu.

Ze względu na wygórowane wymagania wobec maszyny, prototyp ukończono dopiero w 1934 roku, a oblot miał miejsce 8 sierpnia 1934 roku. Samolot otrzymał oznaczenie Tupolew MK-1, ale znany jest również pod oznaczeniem Tupolew ANT-22. Rosjanie często określają tę maszynę jako „морской крейсер”, czyli „morski krążownik”, co można przetłumaczy bardziej jako „latający morski krążownik”.

Tupolew MK-1
Tupolew MK-1

Maszyna wyróżniała się wyjątkową dwukadłubową konstrukcją z sześcioma silnikami Mikulin M-34R o mocy 820 KM każdy, umieszczonymi parami w trzech gondolach nad skrzydłem – 3 pchające, 3 ciągnące. MK-1 miał 25,1 m długości i 51 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła ponad 33 tony. Wodnosamolot mógł osiągać prędkość maksymalną 233 km/h i przelotową 180 km/h, a zasięg wynosił 1350 km – zakładano, że czas lotu będzie wynosić do 7 godzin.

Uzbrojenie samolotu było bardzo pokaźne i składało się z dwóch działek kalibru 20 mm w jednej wieżyczce grzbietowej i jednej na nosie, oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm umieszczonych również w wieżyczce grzbietowej i na nosie. Dodatkowo w dwóch stanowiskach ogonowych umieszczono kolejne dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm. Ładunek bomb, min lub torped mógł wynosić do 6000 kg.

Tupolew MK-1
Tupolew MK-1

W razie potrzeby istniała możliwość zaczepienia między kadłubami niewielkiej łodzi torpedowej bądź… małego okrętu podwodnego. Prawdopodobnie nigdy jednak nie przeprowadzono prób z tego typu uzbrojeniem. Załoga składała się w zależności od potrzeb z minimum 10 osób – dwóch pilotów, 6 strzelców, nawigator i mechanik pokładowy.

Próby MK-1 wykazały, że maszyna spełnia oczekiwania wojskowych, ale szybko zrezygnowano z jej dalszego rozwoju. Głównym powodem były wysokie koszty eksploatacji oraz potrzeba zapewnienia rozbudowanej infrastruktury portowej do obsługi tak dużych maszyn. Mniejsze łodzie latające wypadały o wiele bardziej ekonomicznie. W 1937 roku projekt MK-1 zamknięto, a dalszy los maszyny nie jest znany.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.