SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tunel Sonnenberg – olbrzymi szwajcarski schron atomowy
    Tunel Sonnenberg - olbrzymi szwajcarski schron atomowy
    Tunel Sonnenberg - olbrzymi szwajcarski schron atomowy
    Artykuły

    Tunel Sonnenberg – olbrzymi szwajcarski schron atomowy

    Michał BanachBy Michał Banach14 lutego 2019Updated:23 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Szwajcaria to nie tylko piękny kraj położony w górach. Jest to również jeden z najbardziej umocnionych regionów na świecie, usiany bunkrami, fortami i schronami. W latach 70. Szwajcarzy zbudowali również jeden z największych schronów atomowych w Europie, który teoretycznie miał pomieścić aż 20 000 osób.

    W 1963 roku w Szwajcarii wprowadzone zostały przepisy nakazujące zbudowanie tysięcy schronów atomowych, które miały pomieścić wszystkich mieszkańców kraju. Aby sprostać temu wręcz karkołomnemu zadaniu, zbudowano ponad 300 000 różnych schronów ukrytych w domach, budynkach publicznych, szkołach, szpitalach oraz… tunelach.

    Wjazd do tunelu Sonnenberg
    Wjazd do tunelu Sonnenberg

    Niedaleko znajdującej się dosłownie w samym środku Szwajcarii Lucerny na początku lat 70. zamierzano zbudować tunel na trasie autostrady A2, która miała połączyć miasta Chiasso i Bazylę. Mający 1550 m długości tunel zainteresował lokalne władze, które szukały sposobu na zbudowanie nowego schronu atomowego dla mieszkańców miasta. Znajdujący się pod górą tunel wydawał się idealnym miejscem do stworzenia takiego obiektu. Aby nie opóźniać budowy tunelu, przygotowano na szybko plany schronu, co jak się później okazało, było sporym błędem.

    Budowę tunelu i schronu rozpoczęto w 1971 roku i zakończono 26 października 1976 roku. Oprócz dwóch równoległych tuneli (po jednym w każdym kierunku jazdy) zbudowano na środku pomiędzy nimi podziemne centrum dowodzenia dla schronu, a wjazdy do tunelu zabezpieczono ciężkimi wrotami o masie 350 ton i grubości 1,5 metra. Wrota mogły wytrzymać wybuch o sile 1 Mt w odległości 1 km od schronu.

    Według założeń schron miał pomieścić 20 000 osób w obu tunelach – do ich dyspozycji oddano łóżka polowe rozstawione w 64 sekcjach. Trzypiętrowe centrum dowodzenia znajdujące się pomiędzy tunelami składało się z pomieszczeń sztabowych, szpitala na 336 łóżek, więzienia na 250 zatrzymanych, kuchni i sypialni tylko dla liczącego około 700 osób personelu, centrali telefonicznej i pomieszczeń magazynowych.

    Co istotne, osoby, które schroniłyby się w tym miejscu musiały same zadbać o zaopatrzenie w trakcie ewakuacji, ponieważ kuchnia i magazyny przygotowane były tylko do obsługi personelu. Również zapasy wody w schronie nie były duże i mogły wystarczyć tylko na dwa tygodnie.

    Ze względu na natężenie ruchu w tunelu, tylko raz w 1987 roku przeprowadzono kompleksowe ćwiczenia. W trakcie trwających kilka dni ćwiczeń okazało się, że schron został źle zaprojektowany. Pełne zamknięcie wrót zajęło podobno… 24 godziny, a rozstawienie 20 000 łóżek było niewykonalne w krótkim czasie. Kolejnym problemem był wspomniany wcześniej brak zapasów dla wszystkich osób znajdujących się wewnątrz.

    W zaistniałej sytuacji schron znajdujący się w tunelu Sonnenberg przeklasyfikowano na mieszczący 10 000 – 17 000 osób, a wraz z zakończeniem zimnej wojny zaczęto rozważać jego dezaktywację z powodu olbrzymich wręcz kosztów utrzymania. W związku z malejącym zagrożeniem ataku nuklearnego, w 2005 roku podjęto decyzję o częściowej likwidacji schronu. Usunięto zewnętrzne wrota, pozostawiając jedynie centrum dowodzenia, które przekształcono w schron dla maksymalnie 2000 osób. Obecnie jego fragmenty udostępniono do zwiedzania.

    Jeden z podziemnych korytarzy będących częścią schronu
    Jeden z podziemnych korytarzy będących częścią schronu

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleThrustSSC – samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie
    Next Article Zapomniany krążownik rakietowy Ukraina
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie

    18 listopada 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.