SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tunel Salang i jego tragiczna historia
    Tunel Salang i jego tragiczna historia
    Tunel Salang i jego tragiczna historia
    Artykuły

    Tunel Salang i jego tragiczna historia

    Michał BanachBy Michał Banach19 stycznia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Tunel Saland w Afganistanie ma bardzo duże znaczenie dla transportu drogowego w tym kraju. Zbudowano go w 1964 roku, znacząco ułatwiając podróże przez prowincję Herat. W długiej historii tunelu doszło jednak do wielu wypadków i katastrof w których zginęło od kilkuset do możliwe, że nawet kilku tysięcy ludzi.

    W latach 50. podróż między Kabulem, stolicą Afganistanu a Mazar-i-Szarif zajmowała 72 godziny, zwłaszcza dla ciężarówek, które często musiały jeździć tą trasą. Jedyna droga prowadziła przez Hindukusz i była bardzo niebezpieczna. W związku z tym, w 1955 roku władze Afganistanu porozumiały się władzami ZSRR w sprawie budowy tunelu, który ułatwiłby pokonanie tej trasy.

    Tunel Salang (fot. Scott L. Sorensen)
    Tunel Salang (fot. Scott L. Sorensen)

    Prace nad tunelem nazwanym Salang trwały do 1964 roku. Efektem prac było powstanie mierzącego 2600 m  długości tunelu, mającego szerokość od 4,9 m do około 7 m w najszerszym miejscu. Cały tunel ma dwa pasy biegnące w jednej tubie. Wyposażono go w system wentylacyjny, ale ogólnie miał prostą i prymitywną konstrukcję. Mimo to znacząco ułatwił podróże po kraju. Największą zaletą było skrócenie trasy do Kabulu z Mazar-i-Szarif o aż 300 km. Tunel stał się częścią górskiej trasy o tej samej nazwie.

    W 1982 roku, podczas radzieckiej interwencji w Afganistanie w tunelu Salang doszło do wypadku. 3 listopada przez tunel przejeżdżały dwa duże konwoje wojskowe radzieckiej armii oraz oddziałów afgańskich, a także wielu cywilów. W pewnym momencie doszło do zderzenia cysterny z innym pojazdem, co doprowadziło do eksplozji. Ze względu na ciasnotę tunelu, eksplozja zainicjowała reakcję łańcuchową, w wyniku której wybuchły kolejne samochody, zapewne przewożące amunicję.

    Tunel Salang (fot. Michal Vogt)
    Tunel Salang (fot. Michal Vogt)

    Tego dnia, system wentylacyjny w tunelu nie był w pełni sprawny, przez co w jego wnętrzu bardzo szybko zaczął gromadzić się dym. Oficjalnie w wyniku wypadku zginęło 64 żołnierzy radzieckich i 112 Afgańczyków, z których wielu zatruło się dymem. Sam wypadek został zatajony przez radzieckie władze, przez co zaczęły pojawiać się niepotwierdzone teorie na jego temat. Według jednej z nich, w wyniku wypadku zginąć miało nawet 2700 osób. Informacji tych nigdy nie potwierdzono.

    Po katastrofie tunel przywrócono do eksploatacji, jednak wraz z wycofaniem się Rosjan z Afganistanu, zaprzestano jego konserwacji, przez co zaczął popadać w ruinę. „Nowe życie” tunelowi przyniosła amerykańska interwencja w Afganistanie. Strategiczne znaczenie tunelu sprawiło, że stał się on głównym węzłem komunikacyjnym dla oddziałów zaopatrzeniowych. Tunel oczyszczono i wyremontowano, usuwając pozostawione przez Talibów miny. Po zakończeniu prac, wjazdy do tunelu umocniono i zabezpieczono przed atakami, a sam tunel uruchomiono ponownie 19 stycznia 2002 roku.

    Nie był to koniec tragicznych wydarzeń w historii tunelu Salang. Kilka tygodni po ponownym otwarciu tunelu, doszło do lawiny, która zablokowała oba wjazdy. Kilkaset osób zostało uwięziono w jego wnętrzu. Chociaż większość osób uratowano, kilka osób zmarło z powodu niskich temperatur i niedoboru tlenu. Tunel przez kolejne dwa lata był częściowo używany – działał jeden pas. Dopiero w lipcu 2004 roku uruchomiono drugi pas.

    Tunel Salang (fot. US Army)
    Tunel Salang (fot. US Army)

    W styczniu 2009 roku doszło do kolejnej lawiny, w wyniku której zginęło przynajmniej 10 osób. Kolejna lawina, znacznie poważniejsza od wcześniejszych miała miejsce 8 lutego 2010 roku. Tego dnia rejon tunelu nawiedziło 17 lawin, w wyniku których dziesiątki samochodów zostało zniszczonych lub uwięzionych w śniegu. Zginęło ponad 150 osób, a kolejnych 400 zostało rannych. Około 2500 osób ewakuowano przy pomocy śmigłowców. Drogę oczyszczono i już 12 lutego wznowiono ruch.

    Tunel Salang jest cały czas w użyciu, jednak obecnie planowane jest zbudowanie nowego, nowocześniejszego i bezpieczniejszego tunelu. Jeśli zostanie on zbudowany, możliwe będzie skrócenie trasy o 30-40 km.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNowości wydawnicze od Almapress
    Next Article HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.