Zbudowany w latach 1995-2000 w Norwegii tunel Lærdal jest najdłuższym drogowym tunelem na świecie. Ma 24,51 km długości, a przejazd przez niego zajmuje 20 minut. Ze względu na jego długość oraz monotonny krajobraz wewnątrz, zainstalowano m.in. specjalne oświetlenie symulujące światło dzienne.

Pomysł budowy tunelu na trasie Oslo-Bergen, który ułatwiłby podróż z stolicy Norwegii, bez potrzeby poruszania się krętymi górskimi drogami zrodził się już w 1975 roku. Dopiero w 1992 roku ostatecznie zatwierdzono decyzję o jego budowie, a prace ruszyły w 1995 roku. Tunel połączył miejscowości Lærdal i Aurland.

Tunel Lærdal (fot. Patrick Reijnders)
Tunel Lærdal (fot. Patrick Reijnders)

W toku prac usunięto 2,5 mln m³ skał, tworząc tunel o długości 24,51 km i szerokości 9 m. Koszt przedsięwzięcia wyniósł 1,08 mld Koron norweskich, czyli około 113,1 mln dolarów (po przeliczeniu według aktualnego kursu około 161 mln dolarów). Ze względu na długość tunelu i czas potrzebny na jego pokonanie (około 20 minut), oraz przede wszystkim brak możliwości stworzenia wyjść awaryjnych, tunel Lærdal wyposażono w liczne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo jazdy.

Cała trasa podzielona jest na 4 części, przedzielone wykutymi w skale jaskiniami, w których zainstalowano zupełnie inne oświetlenie w kolorze niebiesko-żółtym (sam tunel ma białe oświetlenie). Jaskinie są dodatkowo punktami zawracania. Dodatkowo co 250 m zainstalowano telefon SOS, a co 125 m gaśnice. Przez całą długość tunelu biegnie ponadto okablowanie pozwalające na instalację radiostacji, oraz anteny umożliwiające korzystanie z komórek.

Tunel Lærdal (fot. Jørn Eriksson)
Tunel Lærdal (fot. Jørn Eriksson)

Tunel nie posiada żadnych wyjść ewakuacyjnych, dlatego co 500 m w skałach wykuto specjalne nisze, w których można się schronić w razie sytuacji awaryjnej. Dodatkowo, jeśli w tunelu zostanie uruchomiona gaśnica bądź któryś z telefonów SOS, cały ruch w tunelu jest wstrzymywany, a w razie potrzeby zawracany.

Ze względu na długość tunelu, dużym wyzwaniem było zapewnienie odpowiedniej wentylacji, zwłaszcza wobec braku możliwości wykucia szybów wentylacyjnych. Powietrze wtłaczane jest do tunelu przez potężne wentylatory na obu końcach, a dodatkowo około 9,5 km od wjazdu Aurland znajduje się jaskinia w której umieszczono filtry powietrza, oczyszczające je z spalin.

Tunel Lærdal (fot. Svein-Magne Tunli)
Tunel Lærdal (fot. Svein-Magne Tunli)

Obecnie tunel Lærdal jest najdłuższym drogowym tunelem na świecie, a natężenie ruchu wynosi od około 1000 do nawet 3500 samochodów dziennie. W momencie oddania do użytku, 27 listopada 2000 roku przejął palmę pierwszeństwa od tunelu Gotthard w Szwajcarii, zbudowanego w 1980 roku i mającego 16,9 km długości.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.