SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR
    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Artykuły

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    Michał BanachBy Michał Banach2 stycznia 2015Updated:29 listopada 20182 komentarze5 Mins Read
    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty zarówno bombowe, jak i myśliwskie. Gdy na przełomie lat 50. i 60. w USA pojawiły się plany zbudowania naddźwiękowych bombowców dalekiego zasięgu, które miały operować na bardzo dużych wysokościach – takich jak projekt XB-70 Valkyrie – Rosjanie musieli zacząć prace nad myśliwcem zdolnym do walki z tego typu maszynami. Tak rozpoczęła się historia Tu-128, największego i najcięższego seryjnie produkowanego myśliwca. W kodzie NATO samolot nosił oznaczenie Fiddler.

    Geneza

    Już od zakończenia II wojny światowej konstruktorzy samolotów na całym świecie rywalizowali ze sobą budując coraz lepsze samoloty. Początkowo cała rywalizacja była oparta o szybkość samolotów. Po pokonaniu prędkości dźwięku przyszła kolej na barierę wysokości. Gdy i to się udało, zaczęto projektować samoloty które miały latać wysoko i być szybkie.

    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Tupolew Tu-128 Fiddler

    Na przełomie lat 50. i 60. zintensyfikowały się prace nad nowymi „super-samolotami”. Powodem była rywalizacja z zwolennikami rakiet balistycznych. O ile w ZSRR wygrały pociski międzykontynentalne, to w USA rywalizacja zakończyła się remisem, lekko na korzyść rakiet.

    Rosjanie mając świadomość zagrożenia ze strony wrogich samolotów rozpoczęli olbrzymi program budowy systemów obrony przeciwlotniczej. Niestety na przeszkodzie stanęły dwie kwestie – koszty i rozmiar kraju. Związek Radziecki był po prostu za duży, aby nasycić go odpowiednią ilością systemów przeciwlotniczych zdolnych do stworzenia skutecznej tarczy przeciwko samolotom wroga.

    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Tupolew Tu-128 Fiddler

    W związku z tym podjęto decyzję o zapełnieniu tej luki myśliwcami. Nie mogły to być jednak typowe myśliwce, przystosowane do lotu na wysokościach około 10 000 metrów, ponieważ ich cele mogły latać znacznie wyżej. Radzieckie dowództwo obrony powietrznej zaproponowało przebudowanie prototypu naddźwiękowego małego bombowca o nazwie kodowej „samolot 98” na ciężki myśliwiec.

    Pomysł choć szalony, nie tylko spodobał się konstruktorom Tupolewa, ale również otworzył nowe perspektywy. Maszyna rozmiarów samolotu 98 mogła być wyposażona w odpowiedni radar i potężne pociski powietrze-powietrze, znacznie większe od tych, jakie mogły zabierać na swój pokład tradycyjne myśliwce. Prace nad samolotem ruszyły w biurze konstrukcyjnym OKB-156 pod koniec lat 50.

    Tu-28/Tu-128

    Prace nad nowym samolotem ruszyły w 1957 roku w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. Samolot wywodził się w prostej linii z prototypu bombowca 98, który nie wszedł do eksploatacji. Samolot odziedziczył po nim sporo elementów konstrukcji i właściwości pilotażowych.

    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Tupolew Tu-128 Fiddler

    Nowy myśliwiec nosił oznaczenie Tu-28, które z czasem zamieniono na Tu-128. Samolot miał rozpiętość skrzydeł wynoszącą 17,5 metra, długość 30 metrów i ważył wraz z paliwem i uzbrojeniem 43 tony (przykładowo MiG-21 oblatany nieco wcześniej ważył zaledwie 9 ton). Załoga składała się z pilota i nawigatora obsługującego również systemy uzbrojenia.

    Samolot napędzały dwa silniki odrzutowe AŁ-7F. Ich potężna moc pozwalała na osiąganie prędkości naddźwiękowej około 1850 km/h. Pułap maksymalny wynosił ponad 15 000 metrów, a zasięg 2560 km. Ze względu na swój rodowód, samolot nie był zbyt zwrotny, ale dzięki swoim potężnym silnikom miał znakomite przyśpieszenie i wznoszenie.

    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Tupolew Tu-128 Fiddler

    Uzbrojenie samolotu składało się z zaledwie 4 rakiet powietrze-powietrze typu R-4 – dwóch R-4R naprowadzanych radarowo i dwóch R-4T naprowadzanych termicznie. Samolot wyposażono w stację radiolokacyjną Smiercz.

    Rakiety R-4 były prawdziwymi potworami. Miały 5,45 metra długości i ważyły około 500 kg (w tym głowica bojowa ważąca 50 kg). Ich zasięg nie był jednak zbyt duży i wynosił zaledwie 25 km. Konstrukcja tych rakiet nie była jednak w tym czasie idealna. O ile radziły sobie one z celami na większych wysokościach, w przypadku niżej lecących samolotów – na wysokości kilku kilometrów – były one podatne na zakłócenia. Dopiero w zmodernizowanej wersji samolotu – Tu-128M wprowadzono poprawione modele pocisków R-4.

    W swój pierwszy lot Tu-128 wzbił się 18 marca 1961 roku. Za sterami zasiedli Michaił Kozłow i nawigator K. I. Małkaszyn. Natychmiast rozpoczęto próby samolotu, a już pod koniec września 1962 roku rozpoczęto próby uzbrojenia. Oficjalnie próby zakończyły się wprowadzeniem samolotu do eksploatacji 30 kwietnia 1965 roku. Rozpoczęła się budowa seryjna nowych myśliwców. Łącznie powstało 198 samolotów. 188 z nich to maszyny seryjne i przed seryjne, a 10 samolotu w wersji Tu-128UT, czyli treningowej.

    Rakieta R-4
    Rakieta R-4

    Te ostatnie znacząco różniły się od maszyn seryjnych. Oprócz tego, że były brzydkie, posiadały trzecie stanowisko z przodu, zamiast radaru, w którym swoje miejsce zajmował instruktor. Do dzisiaj prawdopodobnie przetrwał tylko jeden egzemplarz Tu-128UT.

    W kolejnych latach powstała wersja Tu-128M. Samolot ten był nieco ulepszony w stosunku do pierwowzoru. Prawdopodobnie powstało kilka egzemplarzy tego samolotu, a dodatkowo przebudowano wszystkie pozostające w eksploatacji samoloty do nowego wariantu.

    Eksploatacja

    Początkowe plany zakładały wyposażenie aż 25 pułków obrony powietrznej w Tu-128. Nigdy jednak nie udało się zbudować odpowiedniej liczby samolotów. Służba tych potężnych myśliwców nie była zbyt owocna. W krótkim czasie po ich wprowadzeniu do eksploatacji, USA zrezygnowało z planów masowych bombardowań ZSRR. Równocześnie samoloty szpiegowskie jakie powstawały w USA w latach 60. i 70. mogły latać znacznie wyżej i szybciej, w związku z czym Tupolewy zaczęły tracić na znaczeniu.

    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Tupolew Tu-128 Fiddler

    Zaczęto je wycofywać z eksploatacji w latach 80.. Zastąpiły je budowane od lat 70. myśliwce MiG-31. Według oficjalnych danych Tu-128 nigdy nie zestrzeliły żadnego wrogiego samolotu. Krążą jednak plotki o zestrzeleniu kilku balonów szpiegowskich. Informacje te są jednak niepotwierdzone, a ze względu na brak informacji o wykorzystywaniu takich balonów przez USA w latach 60. i później, jest mało prawdopodobne, aby była to prawda.

    Zapomniany myśliwiec

    Tu-128 nie zapisał się na kartach historii. Powstał gdy rozwój lotnictwa był bardzo szybki. W krótkim czasie po wejściu do eksploatacji samolot był już przestarzały.

    Tupolew Tu-128 Fiddler
    Tupolew Tu-128 Fiddler

    W swoim czasie ze względu na wielkość i wagę był jednym z największych seryjnie produkowanych myśliwców w historii. Późniejsze samoloty, takie jak MiG-31 miały podobne wymiary. Tupolew nie był samolotem stworzonym do walki z innymi myśliwcami. Mała zwrotność sprawiała, że maszyna ta mogła tylko nawiązać walkę z bombowcami.

    Tupolew Tu-128UT
    Tupolew Tu-128UT
    Tupolew Tu-128UT (fot. englishrussia.com)
    Tupolew Tu-128UT (fot. englishrussia.com)
    Tupolew Tu-128UT (fot. englishrussia.com)
    Tupolew Tu-128UT (fot. englishrussia.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePodsumowanie 2014 roku
    Next Article Rekordowe parowozy lat 30.
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.