SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Transportowce typu Euphrates
    Artykuły

    Transportowce typu Euphrates

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2015Updated:9 października 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Transportowce typu Euphrates
    Transportowce typu Euphrates
    W połowie XIX wieku Imperium Brytyjskie rozrosło się do olbrzymich rozmiarów. Liczne posiadłości zamorskie wymagały utrzymania potężnej floty wojennej oraz jeszcze większej floty handlowo-transportowej. Najczęściej armia korzystała z wsparcia armatorów cywilnych, ale w latach 60. XIX wieku zapotrzebowanie na statki transportowe wymusiło zbudowanie dedykowanych transportowców dla armii. Tak powstały transportowce typu Euphrates, wyróżniające się piękną sylwetką.

    Transportowce typu Euphrates

    Łącznie w latach 1865-1867 zbudowano 5 transportowców. Ich głównym zadaniem miał być transport żołnierzy z Wielkiej Brytanii i Kanady do Indii. Statki miały dysponować miejscem dla całego batalionu piechoty (około 650-700 żołnierzy), a ilość zaopatrzenia miała pozwolić na ponad 70-dniowy rejs.

    Jedno z nalepszych zdjęć przedstawiających HMS Serapis (fot. LIFE)
    Jedno z najlepszych zdjęć przedstawiających HMS Serapis (fot. LIFE)

    Z przyczyn logistycznych wszystkie pięć statków zamówiono w różnych stoczniach, ale według tego samego projektu. Jedyną różnicą był zastosowany napęd, ale ostatecznie w toku służby wszystkie jednostki otrzymały takie same silniki.

    Transportowce typu Euphrates miały 109,7 m długości i wyporność 6200 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy około 4000-5000 KM. Dzięki pomocniczemu ożaglowaniu statki te mogły osiągać prędkość od 11 do 15 węzłów.

    HMS Jumna
    HMS Jumna

    Mimo iż były to okręty wojenne, ich uzbrojenie ograniczono do zaledwie trzech 4-funtowych armat. Cechą charakterystyczną transportowców był ich wyjątkowy wygląd, bardziej przypominający luksusowe jachty, aniżeli transportowce wojska.

    HMS Serepis – zwodowany 26 września 1866 roku w stoczni Thames Shipbuilding Co. Do służby wszedł 2 października 1866 roku. Jako jedyny posiadał wielostopniowy 4-cylindrowy silnik parowy. W roli transportowca wykorzystywano go do 1886 roku na trasach Wielka Brytania-Indie. Następnie przekształcono go w jednostkę szkoleniową, a w 23 listopada 1894 roku sprzedano na złom. Powodem wycofania była bardzo przestarzała konstrukcja już wiekowego okrętu.

    HMS Serepis
    HMS Serepis

    HMS Jumna – zwodowany 24 września 1866 roku w stoczni Palmers Shipbuilding and Iron Company. Statek wykorzystywano na różnych trasach, głównie z Wielkiej Brytanii do Indii. W 1893 roku przekształcono go w hulk i wykorzystywano w tej roli aż do 1922 roku. W lipcu 1922 roku sprzedano go na złom.

    HMS Euphrates – zwodowany 24 listopada 1866 roku w stoczni Laird Brothers. 6 lutego 1892 roku statek zderzył się z niemieckim parowcem Getenfels, w trakcie pokonywania Kanału Sueskiego. Wycofany z eksploatacji 23 listopada 1894 roku a w sierpniu 1895 roku zezłomowany.

    HMS Jumna
    HMS Jumna

    HMS Malabar – zwodowany 8 grudnia 1866 roku w stoczni Robert Napier and Sons. W 1897 roku przemianowany na okręt-bazę na Bermudach. W styczniu 1918 roku sprzedany na złom.

    HMS Crocodile – zwodowany 7 stycznia 1867 roku w stoczni Money Wigram and Sons. W trakcie rejsu z Bombaju do Wielkiej Brytanii w listopadzie 1893 roku doszło do eksplozji silnika. Uszkodzony statek dotarł do Wielkiej Brytanii w grudniu po czym wycofano go z eksploatacji. 11 maja 1894 roku rozpoczęto jego złomowanie.

    HMS Malabar
    HMS Malabar

    Zapomniane piękne transportowce

    Ze względu na swoją dosyć monotonną służbę, transportowce typu Euphrates nie są szerzej znane, mimo swojego nietypowego jak na tamte lata wyglądu. Ich historia jest na tyle mało znana, że mimo obecności kilku ciekawych zdjęć w sieci, ciężko znaleźć więcej informacji na ich temat.

    Można jednak śmiało powiedzieć, że były to jedne z najładniejszych statków końcówki XIX wieku.

    HMS Euphrates
    HMS Euphrates
    HMS Malabar
    HMS Malabar
    HMS Crocodile
    HMS Crocodile
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleChińskie pancerniki ze Szczecina
    Next Article Darby Steam-Digger – maszyna z piekła rodem
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 listopada 20234 Mins Read2 Views

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    9 listopada 20235 Mins Read47 Views

    Lockheed R6V Constitution – za duży na swoje czasy

    By Michał Banach0
    6 listopada 202314 Mins Read6 Views

    SS Great Eastern – parowy lewiatan z XIX wieku

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    30 lipca 20214 Mins Read

    Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163 (1980)

    Znaczna część katastrof lotniczych kończy się rozbiciem samolotu. Jeśli jednak samolot bezpiecznie wyląduje, zwykle udaje…

    Artykuły
    9 stycznia 20233 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    Pierwszym prawdziwym okrętem pancernym na świecie był brytyjski HMS Warrior, zbudowany w 1860 roku. Już…

    Artykuły
    24 stycznia 20235 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Zbudowany w 1900 roku pancernik Mikasa był w swoim czasie jednym z najnowocześniejszych okrętów liniowych…

    Historia
    4 listopada 20151 Min Read

    Poznań na przełomie lat 50. i 60. – zdjęcie

    Poznań jest jednym z tych miast, które przeszły olbrzymią metamorfozę przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Poniższe…

    Artykuły
    14 marca 20203 Mins Read

    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku

    Zbudowany w 1948 roku Panhard Dynavia był eksperymentalnym samochodem zaprojektowanym przez Louisa Bioniera. Pojazd miał…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.