SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Transportowce typu Euphrates
    Transportowce typu Euphrates
    Transportowce typu Euphrates
    Artykuły

    Transportowce typu Euphrates

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2015Updated:9 października 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W połowie XIX wieku Imperium Brytyjskie rozrosło się do olbrzymich rozmiarów. Liczne posiadłości zamorskie wymagały utrzymania potężnej floty wojennej oraz jeszcze większej floty handlowo-transportowej. Najczęściej armia korzystała z wsparcia armatorów cywilnych, ale w latach 60. XIX wieku zapotrzebowanie na statki transportowe wymusiło zbudowanie dedykowanych transportowców dla armii. Tak powstały transportowce typu Euphrates, wyróżniające się piękną sylwetką.

    Transportowce typu Euphrates

    Łącznie w latach 1865-1867 zbudowano 5 transportowców. Ich głównym zadaniem miał być transport żołnierzy z Wielkiej Brytanii i Kanady do Indii. Statki miały dysponować miejscem dla całego batalionu piechoty (około 650-700 żołnierzy), a ilość zaopatrzenia miała pozwolić na ponad 70-dniowy rejs.

    Jedno z nalepszych zdjęć przedstawiających HMS Serapis (fot. LIFE)
    Jedno z najlepszych zdjęć przedstawiających HMS Serapis (fot. LIFE)

    Z przyczyn logistycznych wszystkie pięć statków zamówiono w różnych stoczniach, ale według tego samego projektu. Jedyną różnicą był zastosowany napęd, ale ostatecznie w toku służby wszystkie jednostki otrzymały takie same silniki.

    Transportowce typu Euphrates miały 109,7 m długości i wyporność 6200 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy około 4000-5000 KM. Dzięki pomocniczemu ożaglowaniu statki te mogły osiągać prędkość od 11 do 15 węzłów.

    HMS Jumna
    HMS Jumna

    Mimo iż były to okręty wojenne, ich uzbrojenie ograniczono do zaledwie trzech 4-funtowych armat. Cechą charakterystyczną transportowców był ich wyjątkowy wygląd, bardziej przypominający luksusowe jachty, aniżeli transportowce wojska.

    HMS Serepis – zwodowany 26 września 1866 roku w stoczni Thames Shipbuilding Co. Do służby wszedł 2 października 1866 roku. Jako jedyny posiadał wielostopniowy 4-cylindrowy silnik parowy. W roli transportowca wykorzystywano go do 1886 roku na trasach Wielka Brytania-Indie. Następnie przekształcono go w jednostkę szkoleniową, a w 23 listopada 1894 roku sprzedano na złom. Powodem wycofania była bardzo przestarzała konstrukcja już wiekowego okrętu.

    HMS Serepis
    HMS Serepis

    HMS Jumna – zwodowany 24 września 1866 roku w stoczni Palmers Shipbuilding and Iron Company. Statek wykorzystywano na różnych trasach, głównie z Wielkiej Brytanii do Indii. W 1893 roku przekształcono go w hulk i wykorzystywano w tej roli aż do 1922 roku. W lipcu 1922 roku sprzedano go na złom.

    HMS Euphrates – zwodowany 24 listopada 1866 roku w stoczni Laird Brothers. 6 lutego 1892 roku statek zderzył się z niemieckim parowcem Getenfels, w trakcie pokonywania Kanału Sueskiego. Wycofany z eksploatacji 23 listopada 1894 roku a w sierpniu 1895 roku zezłomowany.

    HMS Jumna
    HMS Jumna

    HMS Malabar – zwodowany 8 grudnia 1866 roku w stoczni Robert Napier and Sons. W 1897 roku przemianowany na okręt-bazę na Bermudach. W styczniu 1918 roku sprzedany na złom.

    HMS Crocodile – zwodowany 7 stycznia 1867 roku w stoczni Money Wigram and Sons. W trakcie rejsu z Bombaju do Wielkiej Brytanii w listopadzie 1893 roku doszło do eksplozji silnika. Uszkodzony statek dotarł do Wielkiej Brytanii w grudniu po czym wycofano go z eksploatacji. 11 maja 1894 roku rozpoczęto jego złomowanie.

    HMS Malabar
    HMS Malabar

    Zapomniane piękne transportowce

    Ze względu na swoją dosyć monotonną służbę, transportowce typu Euphrates nie są szerzej znane, mimo swojego nietypowego jak na tamte lata wyglądu. Ich historia jest na tyle mało znana, że mimo obecności kilku ciekawych zdjęć w sieci, ciężko znaleźć więcej informacji na ich temat.

    Można jednak śmiało powiedzieć, że były to jedne z najładniejszych statków końcówki XIX wieku.

    HMS Euphrates
    HMS Euphrates
    HMS Malabar
    HMS Malabar
    HMS Crocodile
    HMS Crocodile

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleClaude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton
    Next Article Darby Steam-Digger – maszyna z piekła rodem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.