SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Transportery opancerzone Saxon na Ukrainie
    Transportery opancerzone Saxon na Ukrainie
    Transportery opancerzone Saxon na Ukrainie
    Militaria

    Transportery opancerzone Saxon na Ukrainie

    Michał BanachBy Michał Banach26 lutego 2015Updated:26 października 2016Jeden komentarz3 Mins Read
    Jakiś czas temu pisałem o pracach nad nowym ukraińskim ciężkim BWP – BMP-64. Zanim pojazd ten trafi do eksploatacji musi minąć trochę czasu, ponieważ potrzebne są odpowiednie testy a też jego cena będzie drobną przeszkodą. W związku z tym Ukraińskie władze zakupiły we wrześniu zeszłego roku brytyjskie transportery opancerzone Saxon, jako element wzmocnienia sił zbrojnych.

    Łącznie Ukraina zakupiła 75 pojazdów tego typu za sumę 8,3 mln dolarów. Pierwsze 20 pojazdów trafiło do naszych wschodnich sąsiadów kilka dni temu. Równocześnie zaczęły się testy tych pojazdów. Oficjalnie Saxony są wsparciem zachodu w walce z separatystami i wspierającymi ich oddziałami rosyjskimi.

    Saxon na Ukrainie
    Saxon na Ukrainie

    Poniżej kilka zdjęć z tychże prób. Podczas testów porównywano możliwości Saxona do ukraińskiego BTR-3E1. Już samo porównanie wyglądu obu pojazdów działa na niekorzyść brytyjskiego „stworka”.

    Saxon i BTR-3E1 podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)
    Saxon i BTR-3E1 podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)
    Saxon podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)
    Saxon podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)
    Saxon podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)
    Saxon podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)

    Saxon to tak naprawdę opancerzona ciężarówka, której pancerz nie chroni przed niczym poza bronią lekką. Pojazdy te wykorzystywano głównie jako transportery dla policji, pojazdy patrolowe (ale nie zwiadowcze) a już na pewno nie jako transportery opancerzone biorące udział w walkach.

    Porównując Saxona z chociażby BTR-3 (ukraińska odmiana rosyjskiego transportera BTR-80), brytyjski wóz jest całkowicie bezużyteczny. Samo przekazanie pojazdów można więc uznać za robienie z Ukrainy demobilu dla złomu z Europy, który już dawno nie powinien być wykorzystywany w zadaniach bojowych.

    Saxon i BTR-3E1 podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)
    Saxon i BTR-3E1 podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)

    Kwestia dostarczania broni Ukrainie to temat na długą dyskusję, ale z drugiej strony skoro już ktoś chce dostarczać im broń, to niech to chociaż będzie „broń” a nie blaszane wytłoczki, znacznie gorsze od dostępnego na Ukrainie sprzętu.

    Co ciekawe, transportery te można kupić z brytyjskiego demobilu i to w całkiem dużych ilościach.

    AT 105 Saxon – brytyjski kołowy transporter opancerzony zaprojektowany w latach 80-tych jako lekki i tani pojazd transportowy, dający żołnierzom większą ochronę niż ciężarówka, ale tańszy niż typowy transporter opancerzony. Pojazdy te miały być wykorzystywano do transportu brytyjskich oddziałów szybkiego reagowania stacjonujących w Wielkiej Brytanii, ale odpowiedzialnych za ochronę RFN. Ich napęd stanowi silnik diesla Perkins 210 Ti o mocy 210 KM lub Bedford 600 o mocy 160 KM. Załogę Saxona stanowi 2 żołnierzy, a w przedziale desantowym zmieści się 8-10 żołnierzy.

    Pojazdy tego typu trafiły oprócz Brytyjskiej Armii (664 egzemplarze) min. do Hong Kongu (?), Omanu (22), Malezji (44), Nigerii (75), Bahrajnu (10), Iraku (?), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (10) i Mozambiku (?). Łącznie zbudowano ich około 825 – po wycofaniu ze służby w brytyjskiej armii część pojazdów sprzedano do innych państw. Pojedyncze egzemplarze trafiły również do innych państw.

    Dane taktyczno-techniczne

    Załoga 2
    Desant 10
    Masa bojowa 11,2 tony
    Długość 5,35 m
    Szerokość 2,5 m
    Wysokość 2,2-2,6 m (w zależności od uzbrojenia i wieżyczki)
    Zasięg ok. 660 km
    Uzbrojenie 1x karabin maszynowy kalibru 7,62 mm
    AT 105 Saxon
    AT 105 Saxon

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWrocław dawniej i dziś – film
    Next Article Pneumatyczne działo dynamitowe
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.