SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Toyota SA – pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    Toyota SA - pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    Toyota SA - pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    Artykuły

    Toyota SA – pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej

    Michał BanachBy Michał Banach9 lutego 2021Updated:9 lutego 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaraz po zakończeniu II wojny światowej w będącej pod okupacją Japonii przemysł motoryzacyjny był w bardzo złej sytuacji. Nie zezwalano na większą produkcję nowych samochodów, a same fabryki musiały zostać odbudowane. Mimo to Toyota rozpoczęła ograniczoną produkcję swojego pierwszego, zaprojektowanego całkowicie po wojnie samochodu – Toyota SA, nazywana początkowo jako Toyopet SA.

    Już przed wybuchem II wojny światowej inżynierowie Toyoty mieli okazję zapoznać się z zaprojektowanym w Niemczech Volkswagenem Beetle. Wybuch wojny uniemożliwił wprowadzenie jego japońskiej wersji do produkcji, ale gdy konflikt dobiegł końca, a Japonia zaczęła się odbudowywać, pomysł produkcji prostego samochodu rodzinnego powrócił.

    Toyopet SA (fot. Toyota)
    Toyopet SA (fot. Toyota)

    Kiichiro Toyoda wspólnie z dr Kazuo Kumabe rozpoczęli już w 1945 roku prace nad odpowiednim samochodem. Prototyp zaprezentowano w styczniu 1947 roku,  a następnie uzyskano pozwolenie od władz okupacyjnych na rozpoczęcie ograniczonej produkcji od października tego samego roku. Samochód otrzymał oznaczenie Toyopet SA i był niewielkim, zaledwie 3,8-metrowym samochodem rodzinnym o masie 1170 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik, a skrzynia biegów miała 3 przełożenia. Nadwozie pod wieloma względami przypominało niemieckiego garbusa, ale zastosowane rozwiązania techniczne był inne. Silnik umieszczono z przodu, a drzwi otwierane były pod wiatr.

    Do 1952 roku wyprodukowano zaledwie 215 egzemplarzy, ponieważ dopiero w 1949 roku zezwolono japońskim firmom na produkcję seryjną samochodów. Model Toyopet SA był pierwszym zaprojektowanym po wojnie i produkowanym przez Toyotę samochodem osobowym. Na jego bazie zbudowano jednak kilka wersji specjalistycznych oraz seryjne wersje pasażerskie.

    Toyopet SA (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet SA (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)

    Kolejnym modelem był Toyopet SB, czyli lekka ciężarówka o długości 3,95 m i masie 1050 kg, napędzana czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1 litra. Produkowano ją od 1947 roku do 1952 roku. Część podwozi zaadaptowano na samochody specjalistyczne, w tym samochody policyjne, ale zyskały one popularności.

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, w oparciu o model SB stworzono małego vana o nazwie SC, jednak po zbudowaniu 3 prototypów, produkcji seryjnej nie rozpoczęto. W listopadzie 1949 roku wprowadzono jednak do produkcji 5-osobowy samochód na podwoziu modelu SB, który otrzymał nazwę Toyopet SD.Jego wersją rozwojową, produkowaną od 1951 roku do 1953 roku był model SF – powstał w liczbie 3653 egzemplarzy. Samochód ten miał 4,28 m długości i masę 1250 kg oraz nowy silnik. Od 1952 roku do 1954 roku produkowano również ciężarówkę oznaczoną jako Toyopet SG, która była rozwinięciem podwozia z modelu SF.

    Toyopet SA (fot. Iwao1951/Wikimedia Commons)
    Toyopet SA (fot. Iwao1951/Wikimedia Commons)

    Rewolucję przyniósł dopiero wprowadzony do produkcji we wrześniu 1953 roku model Toyopet RH. Samochód miał nowe nadwozie z dodatkową parą drzwi dla pasażerów z tyłu, co znacząco ułatwiło eksploatację, zastosowano nowy czterocylindrowy silnik, a z czasem wprowadzono wersję z silnikiem o pojemności 1,5 litra oraz sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra. W tej wersji samochody trafiły między innymi do japońskiej policji. Ogółem do 1955 roku zbudowano 5845 egzemplarzy oraz 230 w wersji SH, czyli z mocniejszym silnikiem na specjalne zamówienie.

    Na bazie modelu RH powstały dwie lekkie ciężarówki – FHJ i FHJ FH24. Obie były większe od dotychczasowych wariantów, miały zmienione nadwozie, dostosowane m.in. do przebudowany na wozy strażackie.

    Toyopet SG (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet SG (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)

    Toyota SA i jej wersje rozwojowe były pierwszymi zaprojektowanymi przez Toyotę po II wojnie światowej  samochodami. Nie były pierwszymi produkowanymi po wojnie, bo kontynuowano jeszcze produkcję starszych modeli, ale żaden nie został zaprojektowany od podstaw po wojnie.

    Toyopet RH (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet RH (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet FHJ FH24 (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet FHJ FH24 (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułHandley Page Victor – ostatni V-bomber
    Następny artykuł Japoński czołg średni Type 3 Chi-Nu
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Tr21 – pierwszy polski parowóz

    21 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.