SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Toyota SA – pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    Toyota SA - pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    Toyota SA - pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    Artykuły

    Toyota SA – pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej

    Michał BanachBy Michał Banach9 lutego 2021Updated:9 lutego 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaraz po zakończeniu II wojny światowej w będącej pod okupacją Japonii przemysł motoryzacyjny był w bardzo złej sytuacji. Nie zezwalano na większą produkcję nowych samochodów, a same fabryki musiały zostać odbudowane. Mimo to Toyota rozpoczęła ograniczoną produkcję swojego pierwszego, zaprojektowanego całkowicie po wojnie samochodu – Toyota SA, nazywana początkowo jako Toyopet SA.

    Już przed wybuchem II wojny światowej inżynierowie Toyoty mieli okazję zapoznać się z zaprojektowanym w Niemczech Volkswagenem Beetle. Wybuch wojny uniemożliwił wprowadzenie jego japońskiej wersji do produkcji, ale gdy konflikt dobiegł końca, a Japonia zaczęła się odbudowywać, pomysł produkcji prostego samochodu rodzinnego powrócił.

    Toyopet SA (fot. Toyota)
    Toyopet SA (fot. Toyota)

    Kiichiro Toyoda wspólnie z dr Kazuo Kumabe rozpoczęli już w 1945 roku prace nad odpowiednim samochodem. Prototyp zaprezentowano w styczniu 1947 roku,  a następnie uzyskano pozwolenie od władz okupacyjnych na rozpoczęcie ograniczonej produkcji od października tego samego roku. Samochód otrzymał oznaczenie Toyopet SA i był niewielkim, zaledwie 3,8-metrowym samochodem rodzinnym o masie 1170 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik, a skrzynia biegów miała 3 przełożenia. Nadwozie pod wieloma względami przypominało niemieckiego garbusa, ale zastosowane rozwiązania techniczne był inne. Silnik umieszczono z przodu, a drzwi otwierane były pod wiatr.

    Do 1952 roku wyprodukowano zaledwie 215 egzemplarzy, ponieważ dopiero w 1949 roku zezwolono japońskim firmom na produkcję seryjną samochodów. Model Toyopet SA był pierwszym zaprojektowanym po wojnie i produkowanym przez Toyotę samochodem osobowym. Na jego bazie zbudowano jednak kilka wersji specjalistycznych oraz seryjne wersje pasażerskie.

    Toyopet SA (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet SA (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)

    Kolejnym modelem był Toyopet SB, czyli lekka ciężarówka o długości 3,95 m i masie 1050 kg, napędzana czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1 litra. Produkowano ją od 1947 roku do 1952 roku. Część podwozi zaadaptowano na samochody specjalistyczne, w tym samochody policyjne, ale zyskały one popularności.

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, w oparciu o model SB stworzono małego vana o nazwie SC, jednak po zbudowaniu 3 prototypów, produkcji seryjnej nie rozpoczęto. W listopadzie 1949 roku wprowadzono jednak do produkcji 5-osobowy samochód na podwoziu modelu SB, który otrzymał nazwę Toyopet SD.Jego wersją rozwojową, produkowaną od 1951 roku do 1953 roku był model SF – powstał w liczbie 3653 egzemplarzy. Samochód ten miał 4,28 m długości i masę 1250 kg oraz nowy silnik. Od 1952 roku do 1954 roku produkowano również ciężarówkę oznaczoną jako Toyopet SG, która była rozwinięciem podwozia z modelu SF.

    Toyopet SA (fot. Iwao1951/Wikimedia Commons)
    Toyopet SA (fot. Iwao1951/Wikimedia Commons)

    Rewolucję przyniósł dopiero wprowadzony do produkcji we wrześniu 1953 roku model Toyopet RH. Samochód miał nowe nadwozie z dodatkową parą drzwi dla pasażerów z tyłu, co znacząco ułatwiło eksploatację, zastosowano nowy czterocylindrowy silnik, a z czasem wprowadzono wersję z silnikiem o pojemności 1,5 litra oraz sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra. W tej wersji samochody trafiły między innymi do japońskiej policji. Ogółem do 1955 roku zbudowano 5845 egzemplarzy oraz 230 w wersji SH, czyli z mocniejszym silnikiem na specjalne zamówienie.

    Na bazie modelu RH powstały dwie lekkie ciężarówki – FHJ i FHJ FH24. Obie były większe od dotychczasowych wariantów, miały zmienione nadwozie, dostosowane m.in. do przebudowany na wozy strażackie.

    Toyopet SG (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet SG (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)

    Toyota SA i jej wersje rozwojowe były pierwszymi zaprojektowanymi przez Toyotę po II wojnie światowej  samochodami. Nie były pierwszymi produkowanymi po wojnie, bo kontynuowano jeszcze produkcję starszych modeli, ale żaden nie został zaprojektowany od podstaw po wojnie.

    Toyopet RH (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet RH (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet FHJ FH24 (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Toyopet FHJ FH24 (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHandley Page Victor – ostatni V-bomber
    Next Article Japoński czołg średni Type 3 Chi-Nu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.