SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tkwarczeli i Akarmara – miasta duchów w Abchazji
    Tkwarczeli i Akarmara - miasta duchów w Abchazji
    Tkwarczeli i Akarmara - miasta duchów w Abchazji
    Artykuły

    Tkwarczeli i Akarmara – miasta duchów w Abchazji

    Michał BanachBy Michał Banach15 stycznia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W czasach ZSRR, Abchazja była jednym z ważniejszych gospodarczo i turystycznie regionów w Rosji. Bogate w złoża węgla kopalnie oraz bliskość Morza Czarnego sprawiały, że region ten rozwijał się dynamicznie. Niestety wraz z upadkiem Związku Radzieckiego, oraz konfliktami, które przetoczyły się przez ten region, wiele miast zostało opuszczony. Dobrze ilustruje to historia Tkwarczeli i Akarmara.

    W latach 30. XX wieku, w obecnie wschodniej części Abchazji rozpoczęto intensywną eksploatację złóż węgla. Liczne kopalnie powstawały jak grzyby po deszczu, zwłaszcza po wybuchu II wojny światowej, kiedy wzrosło zapotrzebowanie na surowce dla przemysłu zbrojeniowego. Ze względu na oddalenie kopalni od dużych ośrodków miejskich, radzieckie władze podjęły decyzję o budowie miast dla górników i pracowników przemysłu, który powstawał w rejonie Tkuarczał.

    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)

    Jednym z takich miast było Tkwarczeli, zbudowane na zboczach gór, między którymi przepływała rzeka Ghalizdga. Od początku rozwój miasta był dokładnie planowany, tak aby maksymalnie wykorzystać okoliczne tereny, ale również aby miasto prezentowało się jak najlepiej i było wizytówką socjalizmu. W okresie powojennym niedaleko miasta rozpoczęto budowę kolejnego miasta-osiedla – Akarmara, przeznaczonego przede wszystkim dla bardziej zamożnych mieszkańców – członków partii, dyrektorów, itp.

    Ukryte w górskich dolinach miasta połączone były ze światem zaledwie jedną droga i jedną linią kolejową, ale mimo to rozwijały się bardzo szybko. W szczytowym okresie, w Tkwarczeli mieszkało około 40 tysięcy mieszkańców, a w Akarmarze około 10 tysięcy mieszkańców (źródła nie są jednak zgodne). Niestety w latach 80. wraz z przemianami politycznymi w ZSRR, znaczenie lokalnych kopalni węgla zaczęło spadać.

    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)

    Kolejne kopalnie zaczęto zamykać, przez co mieszkańcy utracili jedyne źródło utrzymania. Liczba mieszkańców zaczęła wówczas gwałtownie spadać, do tego stopnia, że w 1989 roku w Tkwarczeli zostało już tylko około 21 700 mieszkańców. Rozpad ZSRR tylko pogorszył i tak już złą sytuację w regionie. Częściowo opuszczone miasta zaczęły popadać w ruinę, ale nie był to koniec problemów. W październiku 1992 roku w trakcie trwającej w Abchazji wojny z Gruzją, oddziały gruzińskie rozpoczęły oblężenie Tkwarczeli, trwające do końca września 1993 roku.

    W trakcie walk, w mieście przebywali również mieszkańcy okolicznych miejscowości i wiosek, którzy opuścili swoje domy w obawie przed oddziałami gruzińskimi. Wiele miesięcy walk sprawiło, że i tak już częściowo zrujnowane miasto zaczęło zamieniać się w miasto duchów. W Tkwarczeli pozostało około 5000 mieszkańców (według danych z ostatnich lat), a w Akarmarze około kilkuset, mieszkających w pojedynczych budynkach lub mieszkaniach w zrujnowanych budynkach. Większość zabudowań w obu miejscowościach jest od dawna opuszczonych, a ich stan pogarsza się z roku na rok. Obecnie oba miasta są zaledwie cieniem dawnych czasów i nie przypominają „pięknych radzieckich symboli socjalizmu” jakimi miały być.

    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)

    Ze względu na wręcz upiorny wygląd, oraz liczne opuszczone obiekty przemysłowe (jednym z najbardziej charakterystycznych jest opuszczona elektrociepłownia w Tkwarczeli), rejon ten przyciąga obecnie wielu fotografów i miłośników urbexu. Nie są to jednak bezpieczne wyprawy, ponieważ stan budynków, które nie są zamieszkane, jest bardzo zły.

    Bardzo dużo zdjęć z Tkwarczeli można znaleźć w tej galerii – Nikolai Vassiliev – Tkuarchal ghost town

    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)
    Tkwarczeli (fot. Nikolai Vassiliev)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCarnot – jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników
    Next Article Specjalistyczne samoloty transportowe Airbus Beluga i Beluga XL
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.