SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Texas Crush – widowiskowe zderzenie pociągów
    Prezentacja lokomotyw
    Prezentacja lokomotyw
    Artykuły

    Texas Crush – widowiskowe zderzenie pociągów

    Michał BanachBy Michał Banach15 września 2015Updated:10 stycznia 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    Jeśli zapytać widzów wyścigów samochodowych albo pokazów lotniczych po co przyszli, większość odpowie, że chcieli zobaczyć samochody albo samoloty. Mało kto przyzna się jednak, że przyszli zobaczyć katastrofę jaka może mieć miejsce. W 1896 roku William Crush zorganizował w Teksasie widowiskową kraksę dwóch pociągów. Kaskaderski pokaz zakończył się jednak śmiercią trzech widzów.

    Nietypowa promocja kolei

    William Crush był pracownikiem linii kolejowych Missouri-Kansas-Texas Railroad, nazywanych potocznie Katy. W 1896 roku wpadł na szalony pomysł przeprowadzenia kontrolowanego zderzenie dwóch starych lokomotyw w Teksasie, niedaleko miasteczka Waco.

    Widowisko miało być biletowane (cena biletu wynosiła 2 dolary, czyli obecnie wynosiłaby około 58 dolarów) i służyć promocji kolei. Władze przewoźnika zgodziły się na pokaz i już w połowie roku pojawiły się pierwsze zapowiedzi widowiska. Oprócz pokazowej katastrofy, organizatorzy postanowili zorganizować festyn.

    Prezentacja lokomotyw
    Prezentacja lokomotyw

    W miejscu przewidzianym na widowisko zbudowali olbrzymie miasteczko namiotowe z licznymi atrakcjami dla gości i przygotowano 4,8 km specjalny fragment torów na którym miało dojść do zderzenia. Ponadto zapewniono widzom kilka trybun. Crush przewidywał, że na miejscu pojawi się około 20 000 osób.

    Okazało się, że ostatecznie przybyło ponad 40 000 widzów z całych Stanów. Szykowało się olbrzymie widowisko i nic nie sugerowało tragedii, jaka miała nastąpić.

    Lokomotywy przed zderzeniem
    Lokomotywy przed zderzeniem

    Prawie idealne zderzenie

    15 września 1896 roku dwie stare lokomotywy o numerach #999 (w kolorze zielonym) i #1001 (w kolorze czerwonym) ustawiono na przeciwległych końcach nowej trasy. Na miejscu od rana zaczęli gromadzić się widzowie, tak aby zająć jak najlepsze miejsca do oglądania katastrofy.

    Moment zderzenia
    Moment zderzenia

    Pokaz rozpoczął się około 17:00 miejscowego czasu. Lokomotywy ruszyły ku swojemu przeznaczeniu z prędkością 72 km/h. Krótko przed zderzeniem wyskoczyli z nich maszyniści. Gdy oba parowozy zderzyły się, przez pierwszych kilka sekund wszystko wyglądało normalnie, ale już po chwili doszło do eksplozji kotłów.

    W powietrze poleciały olbrzymie ilości metalowych fragmentów lokomotyw, a nawet koła. Widzowie wpadli w panikę. Szczątki doleciały na odległość kilkuset metrów, raniąc kilkadziesiąt osób oraz zabijając 3. Wielkie widowisko okazało się katastrofą.

    Widzowie oglądający miejsce katastrofy
    Widzowie oglądający miejsce katastrofy

    Do wieczora władze kolei wysprzątały teren, a to czego nie zabrali, wyzbierali poszukiwacze „pamiątek”. William Crush został natychmiast zwolniony, a władze kolei przygotowały się do wypłacenia odszkodowań wszystkim poszkodowanym. Co ciekawe, mimo śmierci 3 osób krytyka była niewielka, w związku z czym Crush ponownie został zatrudniony. Nie pozwolono mu jednak na kolejne szalone pomysły.

    Widowiskowe zderzenie uwieczniono na licznych filmach i zdjęciach. Nie wiadomo czy William Crush zdawał sobie sprawę z możliwości eksplozji kotłów w lokomotywach. Zapewne zupełnie pominął taką ewentualność, skupiając się na odpowiednim zaaranżowaniu wydarzenia.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPrasa, czyli o rejestracji słów kilka
    Następny artykuł Autorskie prawo majątkowe i autorskie prawa osobiste
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Parowozy OKl27 – pierwsze całkowicie polskie parowozy

    27 lutego 20223 Mins Read

    USS Brooklyn – amerykański krążownik pancerny z przełomu wieków

    20 grudnia 20215 Mins Read

    Kompleks kolejowy 19P961 – radzieckie pociągi z pociskami balistycznymi

    20 października 20213 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.