SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read398 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read398 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Terenowe pociągi lądowe LeTourneau Overland Train
    Artykuły

    Terenowe pociągi lądowe LeTourneau Overland Train

    Michał BanachBy Michał Banach17 lutego 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Terenowe pociągi lądowe LeTourneau Overland Train
    Terenowe pociągi lądowe LeTourneau Overland Train
    Pod hasłem lądowy pociąg kryje się wiele pojazdów, które powstały na przestrzeni XIX i XX wieku. Wiele tego typu pojazdów jest cały czas w użyciu, ale jednymi z ciekawszych i nieco zapomnianych lądowych pociągów były pojazdy zaprojektowane przez amerykańską firmę LeTourneau w latach 50.

    Geneza

    Pierwsze lądowe pociągi powstały jeszcze w XIX wieku i składały się z olbrzymich parowych ciągników, które wykorzystywano do holowania przyczep z zaopatrzeniem m.in. podczas operacji wojskowych i ekspedycji w Afryce. Na przestrzeni lat pomysł ten doprowadził do powstania dobrze znanych nam współcześnie konstrukcji, które można spotkać m.in. w Australii.

    VC-12 Tournatrain
    VC-12 Tournatrain

    Cechą wszystkich tych konstrukcji jest jednak potrzeba korzystania z utwardzonych dróg. W latach 50. XX wieku, amerykańska firma LeTourneau Inc. specjalizująca się w produkcji ciężkiego sprzętu budowlanego sprzedała część swojego biznesu i rozpoczęła prace nad całkowicie nowym typem pojazdów – terenowymi lądowymi pociągami.

    W założeniu, pojazdy te miały być typowymi lądowymi pociągami, zdolnymi do transportowania dużych i ciężkich ładunków, ale z zachowaniem zdolności poruszania się w trudnym, nieprzygotowanym terenie oraz śniegu. Głównym odbiorcą takich pojazdów miały być władze i duże firmy, np. z branży energetycznej i wydobywczej, które często rozwijały inwestycje w trudno dostępnym terenie.

    VC-22 Sno-Freighter
    VC-22 Sno-Freighter

    Prototypowe, terenowe pociągi lądowe

    LeTourneau opracował pierwszy prototyp swojego pociągu lądowego w 1953 roku. Pojazd otrzymał oznaczenie VC-12 Tournatrain i oprócz ciągnika składał się z trzech, 20-tonowych przyczep. Każde z kół pojazdu napędzane było silnikiem elektrycznym, a energię zapewniał silnik Cummins VT-12 o mocy 500 KM. Po serii prób, w 1954 roku wydłużono go o cztery kolejne przyczepy, dzięki czemu mógł transportować 140 ton ładunków. Zakładano, że będzie on wykorzystywany do transportu drewna, ale ostatecznie nie podjęto produkcji seryjnej.

    Prototyp VC-12 pokazano US Army, które zainteresowało się nim, głównie z myślą o DEW Line (Distant Early Warning Line), czyli sieci radarów wczesnego ostrzegania, rozmieszczonych w Arktyce i Kanadzie. Oddalone od dróg stacje musiały być zaopatrywane przez pojazdy zdolne do poruszania się w trudnym terenie.

    Logistics Cargo Carrier
    Logistics Cargo Carrier
    Logistics Cargo Carrier
    Logistics Cargo Carrier

    Tak zrodził się projekt TC-264 Sno-Buggy, wyposażonego w osiem kół o średnicy 3 m, napędzanych przez silniki elektryczne, zasilane silnikiem Allison V-1710. Pojazd trafił na próby do Grenlandii. Doświadczenie zdobyte podczas prac pozwoliło LeTourneau na opracowanie kolejnego pojazdu o nazwie VC-22 Sno-Freighter, składającego się z ciągnika i sześciu przyczep o łącznej ładowności 150 ton. Napęd stanowił silnik Cummins NVH-12 o mocy 400 KM, a cały pojazd miał 84 m długości.

    Sno-Freighter trafił do eksploatacji 17 lutego 1955 roku, ale w 1956 roku w wyniku pożaru przedziału silnikowego został uszkodzony i pozostawiony własnemu losowi niedaleko Fairbanks na Alasce. LeTourneau opracował następnie wywrotkę na bazie VC-22, ale pojazd nie mógł trafić do sprzedaży z powodu ograniczeń narzuconych na firmę po sprzedaży części swojego biznesu na początku lat 50. (ograniczenia dotyczyły sprzedaży pojazdów budowlanych).

    LeTourneau LCC-1
    LeTourneau LCC-1

    Kolejnym pociągiem lądowym LeTourneau został opracowany w 1956 roku LCC-1 (Logistics Cargo Carrier). Pojazd posiadał oprócz ciągnika trzy przyczepy, co łącznie dawało 16 napędzanych kół. Napęd zapewniał silnik o mocy 600 KM. Poddano go testom m.in. na Grenlandii, ale w 1962 roku wycofano go z eksploatacji i początkowo odstawiono do Fort Wainwright, gdzie powoli niszczał. Obecnie znajduje się on w Yukon Transportation Museum.

    W 1958 roku rozpoczęto prace nad kolejnym i jak się później okazało ostatnim pociągiem lądowym LeTourneau – TC-497 Overland Train Mark II. Wyposażono go w cztery silniki Solar 10MC o mocy 1170 KM każdy, z których jeden znajdował się w ciągniku, a trzy pozostałe na specjalnych przyczepach silnikowych, które można było umieszczać między zwykłymi przyczepami, zapewniając napęd nawet bardzo długim pojazdom. Pojazd miał łącznie 170 m długości, co spowodowało wiele problemów, głównie z sterowaniem.

    LeTourneau LCC-1
    LeTourneau LCC-1

    Inżynierowie LeTourneau musieli opracować specjalny system skręcania, dzięki któremu skrętne koła na poszczególnych przyczepach skręcały tak samo jak koła ciągnika, ale z odpowiednim opóźnieniem. Pojazd zaprojektowano tak, że w razie potrzeby można go było dowolnie wydłużać. Ciekawostką było zainstalowanie na pojeździe radaru, który miał ułatwiać poruszanie się w terenie. Jego budowę zakończono w 1962 roku i następnie przekazano na próby wojskowe.

    Zakończono je jednak dosyć szybko, ponieważ US Army straciła zainteresowanie tego typu pojazdami wraz z pojawieniem się coraz lepszych ciężkich śmigłowców transportowych, m.in. S-64 Skycrane. TC-197 został odstawiony na składowisko pojazdów i w 1969 roku sprzedano go na złom. Obecnie pozostała po nim część kabiny, którą można oglądać w muzeum w Yuma.

    Terenowe pociągi lądowe nie zyskały popularności, ponieważ były skomplikowane i drogie w budowie, a ponadto miały stosunkowo mało zastosowań. O wiele bardziej ekonomicznym rozwiązaniem było korzystanie z śmigłowców. Mimo to, drogowe pociągi lądowe cały czas można spotkać w różnych częściach świata.

    TC-497 Overland Train Mark II
    TC-497 Overland Train Mark II
    TC-497 Overland Train Mark II
    TC-497 Overland Train Mark II
    TC-497 Overland Train Mark II
    TC-497 Overland Train Mark II
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKrótka historia mleka w proszku
    Next Article Płatności bezgotówkowe w hotelu – konieczność czy awangarda?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read608 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.