SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tallboy – 5-tonowa bomba sejsmiczna
    Tallboy - 5-tonowa bomba sejsmiczna
    Tallboy - 5-tonowa bomba sejsmiczna
    Artykuły

    Tallboy – 5-tonowa bomba sejsmiczna

    Michał BanachBy Michał Banach12 października 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Zaprojektowana podczas II wojny światowej bomba Tallboy o masie 5,4 tony była drugą, zaraz po Grand Slam, najcięższą bombą lotniczą wykorzystywaną podczas II wojny światowej. Zaprojektowano je z myślą o niszczeniu bunkrów, umocnień, ważnych obiektów oraz dużych celów, takich jak okręty wojenne.

    Bomba Tallboy

    W 1941 roku brytyjski inżynier, Barnes Wallis napisał pracę w której przedstawił koncepcję użycia ciężkich bomb lotniczych o dużej masie, które miały być zrzucane punktowo na ważne i silnie umocnione cele. Bomby te miały posiadać duży ładunek wybuchowy, który w przypadku bezpośredniego trafienia miał prowadzić do znacznie większych zniszczeń niż w przypadku tradycyjnych bomb burzących, a w przypadku trafienia obok celu miały wywoływać efekt trzęsienia ziemi.

    Przegląd brytyjskich bomb według wagi (w funtach)
    Przegląd brytyjskich bomb według wagi (w funtach)

    To właśnie ten efekt miał mieć najbardziej niszczycielską siłę, ponieważ jego celem było naruszenie konstrukcji atakowanego obiektu, co uniemożliwiałoby jego naprawę, albo wręcz miało doprowadzić do jego zawalenia. Początkowo koncepcja ta nie zyskała zainteresowania Ministerstwa Lotnictwa, ponieważ żaden z ówczesnych bombowców RAF nie był w stanie przenosić bomby o proponowanej przez Wallisa masie około 5 ton. Jedynie koncepcyjny (ostatecznie nie zrealizowany) Victory Bomber miał być zdolny do przenoszenia takich bomb.

    Dopiero w 1942 roku powrócono do pomysłu Wallisa, gdy wzrosło zagrożenie ze strony niemieckich u-bootów operujących z potężnych schronów, których nie były w stanie zniszczyć tradycyjne bomby. Bomby pomysłu Wallisa miały być na tyle duże, aby wbić się w strop takiego bunkra i eksplodować w jego wnętrzu, co prowadziłoby do całkowitego zniszczenia takiej konstrukcji.

    Avro Lancaster
    Avro Lancaster

    Prace nad bombą zlecono zakładom Vickersa, a nadzorował je sam Barnes Wallis. Efektem prac było stworzenie ciężkiej, ważącej 5,4 tony bomby Tallboy. Miała ona 6,4 m długości, z czego ponad połowę tej długości stanowił statecznik. W wzmocnionej skorupie, wytrzymałej na tyle, aby przebić się przez grubą warstwę betonu umieszczono 2,4 tony materiału wybuchowego Torpex D1. W toku testów podjęto decyzję o zamontowaniu albo zapalnika uderzeniowego, albo 3 zapalników czasowych, które miały być aktywowane w momencie uderzenia w cel, przy czym eksplozja miała następować po pewnym czasie, aby zmaksymalizować zniszczenia. Minimalizowało to ryzyko niewybuchu, ponieważ nawet w przypadku awarii dwóch zapalników, miał zadziałać trzeci w ogonie.

    Kolejną modyfikacją wprowadzoną po próbach był nowy statecznik, który wprowadzał bombę w ruch wirowy, zwiększając tym samym jej celność, oraz prędkość w momencie uderzenia w cel. Ze względu na masę, bomby te miały być zrzucane z specjalnie zmodyfikowanych, odciążonych z opancerzenia i uzbrojenia obronnego bombowców Avro Lancaster. Dodatkowo maszyny miały zmodyfikowane luki bombowe, aby pomieścić tak potężną bombę. Sam zrzut miał następować z wysokości 5500 m, przy prędkości 270 km/h, dzięki czemu bomba miała osiągać prędkość aż do 1240 km/h. W przypadku trafienia w ziemię, bomba tworzyła krater o głębokości 24 m i średnicy 30 m, a w przypadku trafienia w betonową konstrukcję była w stanie spenetrować 4,9 m betonu.

    Bomba Tallboy
    Bomba Tallboy

    Ze względu na skomplikowaną konstrukcję i zastosowane w bombie mechanizmy zapalnika, ich produkcja była kosztowna i czasochłonna. Do końca wojny zbudowano więc jedynie 854 bomby tego typu. Wykorzystywał je 617 Dywizjon bombowy RAF. Co ciekawe, w przeciwieństwie do tradycyjnych bomb, w przypadku nie wykorzystania bomb w trakcie nalotu, nie zrzucano ich przed lądowaniem do morza, tylko wracano z nimi na lotnisko w celu ponownego użycia. Było to spowodowane kosztami wyprodukowania bomb.

    Wykorzystanie

    Pierwszy nalot z użyciem bomb Tallboy przeprowadzono w nocy z 8 na 9 czerwca 1944 roku na tunel kolejowy Saumur. Jedna z bomb przebiła się przez 18 m ziemi i eksplodowała wewnątrz tunelu, całkowicie go zasypując. Podczas nalotu nie utracono żadnego bombowca. Misja zakończyła się sukcesem, w związku z czym podjęto decyzję o dalszym wykorzystywaniu Tallboyów. Podczas Operacji Crossbow atakowano przy ich użyciu wyrzutnie rakiet V1 i V2. Kolejnym celem były ataki na niemieckie stocznie i porty oraz bunkry u-bootów. Bomby Tallboy wykorzystywano również przeciwko celom przemysłowym i zaporom.

    Bez wątpienia najsłynniejszą operacją, w jakiej wykorzystano bomby Tallboy były naloty na niemiecki pancernik Tirpitz. Przeprowadzono 3 takie operacje – 15 września 1944 roku (Operacja Paravane), 29 października 1944 roku (Operacja Obviate) i 12 listopada 1944 roku (Operacja Catechism).

    Wrak Tirpitza
    Wrak Tirpitza

    Podczas pierwszego nalotu uzyskano jedno trafienie, które całkowicie zniszczyło dziób pancernika, wyłączając go z służby, ale nie zatapiając. Drugi nalot z użyciem 32 bomb okazał się mało skuteczny, ponieważ bomby zrzucano na ślepo, uzyskując jedno bliskie trafienie, które uszkodziło wał śruby. Dopiero trzeci nalot okazał się skuteczny. Z 29 zrzuconych bomb 3 trafiły w okręt – jedna między wieże A i B, jednak nie doszło do jej eksplozji, druga trafiła w śródokręcie, powodując olbrzymie zniszczenia, a trzecia trafiła obok wieży C, wywołując przy okazji pożar, który doprowadził do eksplozji magazynu amunicji i ostatecznie zatonięcia okrętu. Bomby, które eksplodowały wokół okrętu dodatkowo uszkodziły jego poszycie, oraz przeorały dno, przez co pancernik przewrócił się i zatonął, zamiast osiąść na dnie.

    Ostatnie naloty z użyciem bomb miały miejsce 16 i 25 kwietnia 1945 roku. Zwłaszcza nalot z 16 kwietnia był ciekawy z historycznego i polskiego punktu widzenia. Tego dnia bombowce z 617 Dywizjonu zaatakowały port w Świnoujściu. 15 maszyn przebiło się przez obronę przeciwlotniczą i zrzuciło bomby Tallboy oraz tradycyjne bomby burzące o masie 450 kg. Jedna z bomb Tallboy poważnie uszkodziła krążownik Lützow. Podczas nalotu utracono jeden bombowiec (był to ostatni bombowiec 617 Dywizjonu utracony w walce), a jedna z bomb nie eksplodowała.

    Uszkodzona rufa Lützowa
    Uszkodzona rufa Lützowa

    Odnaleziono ją na dnie kanału portowego w Świnoujściu podczas prac w Kanale Piastowskim w 2019 roku. Ze względu na jej położenie, podjęto decyzję o jej usunięciu. Operację zaplanowano na 12 października 2020 roku.

    Nie wszystkie bomby Tallboy zostały zużyte podczas wojny. Niewykorzystane, pozostawiono w magazynach, przy czym po wojnie miały one być przenoszone przez bombowce Handley Page Victor.

    Bomba Tallboy
    Bomba Tallboy

    Podsumowanie

    Bomby Tallboy okazały się bardzo skuteczne, a doświadczenie z ich eksploatacji wykorzystano przy pracach nad bombami Grand Slam. Oprócz Brytyjczyków, z bomb tego typu zamierzali korzystać również Amerykanie, którzy pozyskali licencję na ich produkcję pod oznaczeniem T-10, jednak nigdy nie wykorzystali ich bojowo w trakcie II wojny światowej. Dopiero podczas wojny w Korei i później w Wietnamie zużyto ostatnie z wyprodukowanych bomb.

    Doświadczenia z użycia tak ciężkich bomb oraz badania nad efektem trzęsienia ziemi sprawiły, że w kolejnych latach zaczęto projektować nowe bomby tego rodzaju, które cały czas pozostają w eksploatacji i określane są jako bomby penetrujące lub sejsmiczne, przystosowane do niszczenia obiektów znajdujących się pod ziemią. Często są to też bomby kierowane.

    Bomba Tallboy
    Bomba Tallboy

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSavoia-Marchetti SM.81 – bombowiec, bombowiec nocny i samolot transportowy
    Next Article Pionierski hiszpański okręt podwodny Peral
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.