SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szybkie pancerniki typu North Carolina
    Szybkie pancerniki typu North Carolina
    Szybkie pancerniki typu North Carolina
    Artykuły

    Szybkie pancerniki typu North Carolina

    Michał BanachBy Michał Banach7 grudnia 2020Updated:7 grudnia 2020Brak komentarzy10 Mins Read
    Zbudowane tuż przed wybuchem II wojny światowej pancerniki USS North Carolina i USS Washington był pierwszymi amerykańskimi szybkimi pancernikami. Okręty te zapoczątkowały składającą się z 3 typów okrętów serię nowoczesnych pancerników US Navy, które były ostatnimi okrętami tej klasy w amerykańskiej flocie.

    Geneza

    Podczas I wojny światowej amerykańskie pancerniki cechowały się zbalansowanym uzbrojeniem i opancerzeniem, ale kosztem prędkości, która nie przekraczała 21 węzłów. Charakterystyczne, pękate kadłuby tych okrętów tworzyły stabilne platformy strzeleckie, ale wraz z rozwojem technologii i przede wszystkim popularyzacją lotniskowców, okręty te wyraźnie nie spełniały potrzeb US Navy.

    USS North Carolina
    USS North Carolina

    Pierwszą przymiarka do wprowadzenia do służby nowocześniejszych jednostek był projekt 6 pancerników typu South Dakota z 1920 roku. Chociaż rozpoczęto ich budowę, na mocy postanowień Traktatu Waszyngtońskiego prace przerwano, a okręty zezłomowano w 1923 roku. Ten sam los spotkał krążowniki liniowe typu Lexington (z 6 planowanych okrętów 2 zbudowano jako lotniskowce). Przez kolejne lata ograniczano się jedynie do modernizacji starszych okrętów, całkowicie rezygnując z prac nad nowymi pancernikami. Dodatkowo Wielki Kryzys sprawił, że nie było społecznej akceptacji dla rozbudowy floty.

    Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z zakrojoną na szeroką skalę modernizacją japońskich krążowników liniowych typu Kongo, oraz rosnącymi napięciami na Pacyfiku. Podpisany w 1930 roku Traktat Londyński w 1936 roku przestał funkcjonować, a nie do końca udana próba przedłużenia tzw. „wakacji morskich” poprzez stworzenie drugiego traktatu londyńskiego sprawiały, że morski wyścig zbrojeń rozpoczął się na nowo.

    USS North Carolina
    USS North Carolina

    Chociaż USA podpisały drugi traktat londyński, wprowadzający ograniczenia w budowie pancerników – limit wyporności do 35 000 ton i limit kalibru dział artylerii głównej do 356 mm, Japonia wycofała się z rozmów i rozpoczęła zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy floty. W zaistniałej sytuacji doszło do pewnego rodzaju paradoksu. Amerykanie wiedzieli, że muszą rozpocząć budowę nowych okrętów liniowych, które byłyby zdolne do osiągania prędkości zbliżonych do nowych pancerników projektowanych w Europie oraz Japonii, ale z drugiej strony chcieli utrzymywać ograniczenia narzucone traktatem, chociaż Japonia nie uwzględniała tych ograniczeń.

    Długa droga do powstania pancerników typu North Carolina

    Pierwsze przymiarki do stworzenia projektów nowych pancerników dla US Navy miały miejsce latem 1935 roku. Powstały wówczas 3 wstępne projekty nowych okrętów, z których tylko jeden mieścił się w ograniczeniach traktatowych, natomiast pozostałe dwa zakładały budowę ciężkich okrętów. Dodatkowo jeden projekt zakładał uzbrojenie okrętów w działa kalibru 406 mm.Według założeń, okręty miały być szybkie – prędkość maksymalna miała sięgać 30,5 węzła, a ich opancerzenie miało chronić przed pociskami kalibru 356 mm.

    USS North Carolina
    USS North Carolina

    Projekty nie spełniły jednak oczekiwań dowództwa floty i komisji odpowiedzialnej za program, w związku z czym zaczęły powstawać kolejne projekty będące rozwinięciami lub wariacjami dotychczasowych planów. Do końca 1937 roku powstało 35 głównych projektów i niezliczone ich wersje. Podczas ich tworzenia konstruktorzy sięgali po najróżniejsze triki, aby zmieścić się w limitach wyporności.

    Nagminnie ukrywano w projektach część wyposażenia, które mogło nie być wliczane do tzw. „standardowej wyporności” podawanej w traktacie (m.in. projekty zakładały rozdzielenie amunicji między kilka magazynów, dzięki czemu tylko amunicja w głównym magazynie wliczała się do wyporności, a pozostała część miała być dodatkowo załadowywana w razie potrzeb). Wśród często radykalnych projektów jakie powstały najciekawszymi były koncepcje zakładające budowę pół pancerników, pół lotniskowców, w których na dziobie umieszczono pokład startowy, a wieże z uzbrojeniem znajdowały się na rufie. Kolejna koncepcja zakładała umieszczenie wszystkich 3 wież na dziobie (tak jak w pancernikach typu Nelson, Dunkerque oraz Richelieu i Jean Bart. Rozważano nawet zainstalowanie wież z 4 a nie 3 działami w każdej.

    USS Washington
    USS Washington

    Ostatecznie zdecydowano się na pośredni projekt, zakładający budowę okrętów mieszczących się w limicie wyporności wynoszącym 35 000 ton, uzbrojonych w 9 dział kalibru 356 mm w trzech, trzydziałowych wieżach, dysponujących prędkością maksymalną 26-27 węzłów i posiadających opancerzenie typu „all or nothing”, czyli chroniące tylko najważniejsze elementy konstrukcji i wyposażenia.

    24 czerwca 1937 roku oficjalnie zamówiono okręty, które otrzymały nazwy USS North Carolina i USS Washington, jednak już 10 lipca, na polecenie prezydenta Roosevelta, uzbrojenie okrętów zmieniono na 9 dział kalibru 406 mm, co pociągnęło za sobą potrzebę dostosowania projektów i tym samym łamało postanowienia drugiego traktatu londyńskiego.

    USS Washington
    USS Washington

    Pancerniki typu North Carolina

    Stępkę pod pierwszy z dwóch pancerników – USS North Carolina (BB-55) położono 27 października 1937 roku w stoczni New York Naval Shipyard. Wodowanie okrętu miało miejsce 13 czerwca 1940 roku, a do służby okręt wszedł 9 kwietnia 1941 roku. Stępkę pod drugi okręt – USS Washington (BB-56) położono 14 czerwca 1938 roku w stoczni Philadelphia Naval Shipyard. Wodowanie miało miejsce 1 czerwca 1940 roku a do służby okręt wszedł 15 maja 1941 roku.

    Początkowo okręty miały identyczną specyfikację, jednak w toku służby ich uzbrojenie i wyposażenie było wielokrotnie modyfikowane. Okręty miały 222 m długości i wyporność standardową 37 200 ton, oraz maksymalną 45 500 ton. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe General Electric o mocy 121 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 28 węzłów (wraz z kolejnymi modernizacjami i wzrostem masy okrętów, prędkość spadła do nieco ponad 26 węzłów). Zasięg wynosił 17 450 mil morskich (32 320 km) przy prędkości 15 węzłów, ale pod koniec wojny zasięg spadł do 16 320 mil morskich (30 220 km) przy prędkości 15 węzłów i 5740 mil morskich (10 630 km) prędkości 25 węzłów.

    USS Washington
    USS Washington

    Uzbrojenie po poprawkach składało się z 9 dział kalibru 406 mm umieszczonych w 3, trzydziałowych wieżach – dwie na dziobie, jedna na rufie. Maksymalny zasięg ognia wynosił około 33,7 km przy pociskach przeciwpancernych i 37 km przy pociskach burzących. Uzbrojenie dodatkowe składało się z 20 dział kalibru 127 mm oraz 16 działek kalibru 28 mm i 18 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. W toku służby stopniowo zwiększano ilość uzbrojenia przeciwlotniczego, montując działka kalibru 20 i 40 mm. Wszystkie działa artylerii dodatkowej mogły być wykorzystywane również do niszczenia samolotów.

    W momencie wejścia do służby okręty nie posiadały radarów, a systemy kierowania ogniem oparte był na mechanicznych komputerach i dalmierzach, jednak w toku służby część tradycyjnych systemów kierowania ogniem zastąpiono radarami, które w pełni przejęły zadanie kierowania ogniem. Okręty posiadały pancerz o grubości do 305 mm w pasie burtowym, 229-406 mm na wieżach, 140 mm na pokładzie i 373-406 mm na mostku. Okręty posiadały również bąble przeciwtorpedowe. Załoga składała się z około 1800 oficerów i marynarzy (w zależności od roku i aktualnego uzbrojenia zwłaszcza przeciwlotniczego). Ponadto przewożono 3 wodnosamoloty Vought OS2U Kingfisher.

    USS Washington
    USS Washington

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Neptune – mała rewolucja
    Next Article Papryka chili – właściwości i zastosowanie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.