SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szwedzki samolot bombowo-rozpoznawczy Saab 17
    Szwedzki samolot bombowo-rozpoznawczy Saab 17
    Szwedzki samolot bombowo-rozpoznawczy Saab 17
    Artykuły

    Szwedzki samolot bombowo-rozpoznawczy Saab 17

    Michał BanachBy Michał Banach6 sierpnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 40. Saab 17 powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie szwedzkich sił powietrznych na lekki bombowiec, mogący pełnić rolę zarówno bombowca nurkującego jak i samolotu rozpoznawczego.

    Na przełomie lat 20. i 30. XX wieku szwedzkie siły powietrzne prezentowały się bardzo chaotycznie. W służbie znajdowało się wiele różnych typów samolotów, które w znacznej mierze były albo przestarzałe, albo produkowane w niewielkich partiach, a przez to drogie w eksploatacji. Chcąc uporządkować sytuację, dowództwo sił powietrznych w 1935 roku zleciło opracowanie nowego lekkiego bombowca, który otrzymał początkowo oznaczenie L10.

    Saab 17
    Saab 17

    Prace nad maszyną zlecono AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, ale ze względu na połączeniu się tej wytwórni z zakładami Saaba, ostatecznie maszyna została zbudowana przez Saaba i oznaczona jako Saab 17. W trakcie prac nad samolotem, zespół inżynierów Saaba wspierany był przez amerykańskich inżynierów, którzy przyjechali do Szwecji w celu wdrożenia produkcji licencyjnych bombowców B 5, będących szwedzką odmianą Northropa 8A-1.

    Prototyp nowego bombowca został oblatany 18 maja 1940 roku. Maszyna miała 9,8 m długości, 13,7 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 3970 kg. Napęd zapewniał silnik Svenska Flygmotor STW C-3 Twin Wasp o mocy 1065 KM, będący lokalną odmianą silnika Pratt & Whitney Twin Wasp (ponadto stosowano silniki SFA Mercury XXIV o mocy 990 KM). Zapewniał on prędkość maksymalną 435 km/h i przelotową 390 km/h.

    Saab 17
    Saab 17

    Uzbrojenie samolotu składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 7,9 mm w skrzydłach i jednego na stanowisku za kokpitem. Saab 17 mógł zabrać około 700 kg bomb – 400 kg w komorze bombowej, reszta pod skrzydłami. W komorze bombowej znajdował się specjalny „widelec” ułatwiający zrzut bomby w locie nurkowym. Załoga liczyła 2 osoby.

    Najbardziej charakterystyczną cechą samolotu było podwozie, które składało się pod skrzydłem, a nie do jego wnętrza. Dzięki temu konstruktorzy zaprojektowali znacznie wytrzymalsze skrzydła, chociaż obudowa podwozia generowała opór powietrza. Aby zwiększyć możliwości prowadzenia rozpoznania, załoga dysponowała obszernym przeszklonym kokpitem.

    Saab 17 (fot. Alan Wilson)
    Saab 17 (fot. Alan Wilson)

    Oficjalnie do służby Saab 17 trafił w 1942 roku. Eksploatowano kilka wersji, różniących się przeznaczaniem i możliwościami bojowymi. Część maszyn przebudowywano również na wersje specjalistyczne – wodnosamoloty, holowniki celów itp.

    • B 17A – podstawowa wersja bombowca (132 egzemplarze)
    • B 17B – bombowiec nurkujący (55 egzemplarzy)
    • S 17B – wersja rozpoznawcza (59 egzemplarzy w dwóch podwersjach, oraz 62 przebudowane z bombowców)
    • B 17C – wersja tymczasowa, budowana z włoskimi silnikami Piaggio P XI bis RC 40D (77 egzemplarzy)

    Szwedzkie siły powietrzne wykorzystywały Saaby 17 do połowy lat 50. W 1947 roku 47 maszyn sprzedano Etiopii, która eksplorowała je do 1968 roku. Ponadto pojedyncze egzemplarze trafiły do Austrii i Finlandii, gdzie wykorzystywano je głównie do holowania celów.

    Saab 17 (fot. Alan Wilson)
    Saab 17 (fot. Alan Wilson)

    Kariera Saabów 17 nie była zbyt ciekawa, ponieważ Szwecja nie brała udział uw działaniach wojennych, a pozostali użytkownicy wykorzystywali swoje samoloty do zadań pomocniczych. Do naszych czasów przetrwało oficjalnie 5 maszyn w wersji B 17A i S 17BL. Dwa z nich są w Szwecji (w tym jeden w stanie lotnym), jeden w Danii, a dwa ex-etiopskie prawdopodobnie są obecnie na Litwie, ale ich status nie jest do końca znany.

    Saab 17 (fot. Tonyingesson/Wikimedia Commons)
    Saab 17 (fot. Tonyingesson/Wikimedia Commons)
    Saab 17 (fot. Kogo/Wikimedia Commons)
    Saab 17 (fot. Kogo/Wikimedia Commons)
    Saab 17 (fot. Kogo/Wikimedia Commons)
    Saab 17 (fot. Kogo/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleinkBOOK Calypso – nowy polski czytnik ebooków
    Next Article Castello di Roccascalegna
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.