SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szwedzki myśliwiec FFVS J 22
    Szwedzki myśliwiec FFVS J 22
    Szwedzki myśliwiec FFVS J 22
    Artykuły

    Szwedzki myśliwiec FFVS J 22

    Michał BanachBy Michał Banach15 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej neutralna Szwecja znajdowała się w trudnym położeniu. Otoczona przez potencjalnych wrogów, nie mogła liczyć na żadną pomoc w razie inwazji. W związku z tym Szwedzi sami musieli dbać o utrzymanie jak najskuteczniejszych sił zbrojnych, zwłaszcza lotnictwa w oparciu o własny przemysł zbrojeniowy. Efektem było powstanie wielu ciekawych i małoseryjnych samolotów, z których jednym jest FFVS J 22.

    Geneza

    Już pod koniec lat 30. Szwedzi wiedzieli, że muszą zainwestować znaczne środki w rozbudowę sił powietrznych. W ramach przedwojennych planów podjęto decyzję o zakupie amerykańskich samolotów Seversky P-35 i P-66 Vanguard, jednak po zajęciu Norwegii przez Niemcy, realizacja kontraktu okazała się niemożliwa, a Stany Zjednoczone ograniczyły dostawy sprzętu do państw nie będących ich sojusznikami.

    FFVS J 22
    FFVS J 22

    W zaistniałej sytuacji Szwedzi musieli poszukać innego źródła nowoczesnych samolotów. Rozważano zakup fińskich maszyn (prace nad nimi ruszyły dopiero w 1941 roku), a nawet radzieckich oraz… japońskich. W obu przypadkach na przeszkodzie stanęły kwestie logistyczne. Tymczasowym rozwiązaniem okazało się pozyskanie partii myśliwców Fiat CR.42 Falco i Reggiane Re.2000 z Włoch, ale samoloty te nie spełniały oczekiwań sił powietrznych.

    W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem było zaprojektowanie własnych samolotów od podstaw. Zakłady Saab zostały oddelegowane do prac nad bombowcami, natomiast w celu zbudowania myśliwców, powołano do istnienia nowe zakłady Kungliga Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm (FFVS).

    FFVS J 22
    FFVS J 22

    FFVS J 22

    Według założeń, nowy myśliwiec miał mieć konstrukcję dolnopłata o metalowej konstrukcji, pokrytego sklejką. Od początku zakładano zainstalowanie chowanego podwozia, zamknięty kokpit oraz silnik Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp jako napęd (Szwedzi posiadali taki silnik pozyskany z USA wcześniej, ale nie posiadali licencji na jego produkcję).

    Prototyp myśliwca oblatano 20 września 1942 roku. Po serii prób samolot został skierowany do produkcji seryjnej, która trwała do kwietnia 1946 roku. Łącznie zbudowano 198 maszyn w dwóch wersjach produkcyjnych – J 22-1/J 22A i J-22-2/J 22B, różniące się uzbrojeniem.

    FFVS J 22
    FFVS J 22

    FFVS J 22 miał 7,8 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową około 2760kg. Napęd stanowił czternastocylindrowy silnik SFA STWC3-G, będący nielicencyjną kopią amerykańskiego silnika Pratt & Whitney R-1830-SC3-G Twin Wasp o mocy 1050 KM (Szwedzi po wojnie zapłacili symbolicznego dolara za licencję). Zapewniał on prędkość maksymalną do 575 km/h i przelotową 500 km/h, oraz zasięg 1270 km. Uzbrojenie różniło się między wersjami A i B. Pierwsza posiadała dwa karabiny maszynowe kalibru 8 mm i dwa kalibru 13,2 mm, natomiast druga otrzymała już cztery karabiny maszynowe kalibru 13,2 mm.

    Piloci ocenili nowe myśliwce pozytywnie, głównie za dobre zachowanie w powietrzu oraz manewrowość. Jedyną uwagę budziła widoczność z kokpitu. Myśliwce te były jednak rozwiązaniem przejściowym i po wojnie szybko zastąpiono je najpierw myśliwcami P-51 Mustang pozyskanymi z USA, a później samolotami o napędzie odrzutowym.

    FFVS J 22 (fot. Towpilot/Wikimedia Commons)
    FFVS J 22 (fot. Towpilot/Wikimedia Commons)

    Do naszych czasów przetrwały 3 egzemplarze J 22. Jedna z maszyn jest sprawna, ale nie jest zdolna do lotu, a druga ma zostać przywrócono do pełnej sprawności. Dodatkowo w magazynach znajdują się dwie niekompletne maszyny, które maja docelowo posłużyć do zbudowania jednego, w pełni sprawnego egzemplarza lotnego.

    FFVS J 22 (fot. Alan Wilson/Wikimedia Commons)
    FFVS J 22 (fot. Alan Wilson/Wikimedia Commons)
    FFVS J 22 (fot. Wikimedia Commons)
    FFVS J 22 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSymulator lotu na urodziny? – zostań pilotem w godzinę
    Next Article La Marquise – najstarszy sprawny samochód na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.