SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sydney Harbour Bridge
    Sydney Harbour Bridge
    Sydney Harbour Bridge
    Artykuły

    Sydney Harbour Bridge

    Michał BanachBy Michał Banach19 marca 2016Updated:15 sierpnia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w stolicy Australii w 1932 roku Sydney Harbour Bridge jest jednym z najsłynniejszych mostów na świecie oraz jedną z największych ikon Australii. Co roku roku w noc sylwestrową organizowane są na moście olbrzymie pokazy sztucznych ogni.

    Budowa mostu

    Pierwsze plany budowy przeprawy między brzegami Sydney Harbor pojawiły się już w 1815 roku. Z powodu odległości między brzegami i kosztów takiego przedsięwzięcia, władze odkładały jednak prace przez kolejne dekady.

    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy
    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

    Dopiero w 1914 roku, blisko sto lat po pojawieniu się pierwszych pomysłów na budowę mostu, John Bradford otrzymał zadanie zaprojektowania mostu. Zanim jednak przystąpił do prac, odbył kilka wypraw w różne zakątki świata, w celu przyjrzenia się najnowocześniejszym mostom na świecie. Ponadto jego zadaniem było znalezienie firm, które potencjalnie byłyby zainteresowane budową przeprawy.

    28 lipca 1923 roku rozpoczęto przygotowania do budowy Harbour Bridge, ale dopiero 24 marca 1924 roku władze Sydney przyznały kontrakt na przeprowadzenie prac brytyjskiej firmie Dorman Long and Co Ltd. Wybór podyktowany był przede wszystkim doświadczeniem firmy oraz faktem, że prowadziła ona wówczas prace projektowe nad mostem – Tyne Bridge, w Newcastle w Wielkiej Brytanii, który miał podobną konstrukcję do planowanej dla Harbor Bridge.

    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy
    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

    Ostateczny projekt przeprawy stworzył zespół inżynierów, w skład którego wchodzili min. John Bradford, Lawrence Ennis, Edward Judge i Ralph Freeman. Zdecydowali się oni na budowę mostu łukowego o długości całkowitej 1149 m i długości przęsła 503 m.

    Zanim przystąpiono do prac budowlanych, należało przygotować oba brzegi zatoki. Wymagało to zburzenia około 469 budynków na samym tylko północnym jej brzegu. Warto dodać, że właściciele budynków nie otrzymali rekompensat. Ostatecznie, prace budowlane rozpoczęto we wrześniu 1926 roku.

    Przygotowania do połączenia przęsła mostu Sydney Harbour Bridge
    Przygotowania do połączenia przęsła mostu Sydney Harbour Bridge

    W pierwszym etapie zbudowano dojazdy do mostu a następnie betonowe filary podtrzymujące całą konstrukcję. Budowę przęsła rozpoczęto 26 października 1928 roku. Prace prowadzono równolegle na obu brzegach, z zamiarem połączenia konstrukcji na środku zatoki. Prace nad łukiem zakończono 20 sierpnia 1930 roku bez żadnych problemów. W trakcie budowy stalowej konstrukcji, była ona podtrzymywana przez liczne odciągi na obu brzegach rzeki.

    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy
    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

    Aby przyśpieszyć prace, drogę biegnącą przez most budowano od środka przy użyciu tych samych dźwigów, które wykorzystano do budowy łuku. Ostatecznie prace konstrukcyjne zakończono 15 stycznia 1932 roku. Po uprzątnięciu terenu rozpoczęto testy obciążeniowe mostu. Wzięło w nich udział 96 lokomotyw, które przez 3 tygodnie były ustawiane w różnych konfiguracjach, aby sprawdzić czy most jest wystarczająco wytrzymały.

    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy
    Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

    Oficjalnie Sydney Harbour Bridge otwarto 19 marca 1932 roku. W trakcie ceremonii doszło do nietypowego incydentu. Zanim Jack Lang, Premier Nowej Południowej Walii przeciął wstęgę, podjechał do niego na koniu Francis de Groot ubrany w mundur wojskowy i szablą przeciął wstęgę. Został następnie aresztowany, a wstęgę szybko związano, aby przeprowadzić ceremonię jak należy.

    Moment w którym Francis de Groot przecina wstęgę w trakcie ceremonii otwarcia Sydney Harbour Bridge
    Moment w którym Francis de Groot przecina wstęgę w trakcie ceremonii otwarcia Sydney Harbour Bridge

    W trakcie II wojny światowej przeprawą zarządzało wojsko. Oznaczało to ograniczenie dostępu do mostu dla turystów. Ponadto wprowadzono wówczas kilka modyfikacji w konstrukcji przęsła w celu umieszczenia na stalowej konstrukcji stanowisk obrony przeciwlotniczej.

    W 1943 roku przeprowadzono ciekawy pokaz. 24 samoloty CAC Wirraway wykonały przelot pod mostem, jeden z pilotów w ostatniej chwili postanowił przelecieć nad mostem. W tym samym roku, 22 października przeprowadzono kolejny pokaz. Tym razem pod mostem przeleciał bombowiec Avro Lancaster. W trakcie wojny wykonano jeszcze kilka innych przelotów, ale na mniejszą skalę. Ich celem było promowanie obligacji wojennych.

    Nabrzeże przy Harbour Bridge w Sydney. Statek na pierwszym planie to RMS Strathnaver. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie 11 marca 1932 roku około godziny 16.00.
    Nabrzeże przy Harbour Bridge w Sydney. Statek na pierwszym planie to RMS Strathnaver. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie 11 marca 1932 roku około godziny 16.00.

    Sydney Harbour Bridge w liczbach

    Koszt budowy mostu wyniósł 6,25 mln dolarów australijskich. Most ma 1149 m długości, a główne przęsło ma 503 m długości. W najwyższym punkcie, łuk znajduje się 134 m nad poziome wody. Most ma 49 m szerokości. Do budowy zużyto 6 mln nitów, 52 800 ton stali, w tym 39 000 ton na sam łuk. Większość stali i kamiennych bloków z których zbudowano wieże sprowadzono z Wielkiej Brytanii. W trakcie budowy zginęło 16 robotników, ale tylko dwóch z powodu upadku z dużej wysokości. Przez most przebiega droga z 8 pasami, tory kolejowe, chodnik dla pieszych i jedna ścieżka rowerowa.

    Sydney Harbour Bridge
    Sydney Harbour Bridge

    Sydney Harbour Bridge

    Po wojnie poza pracami konserwacyjnymi, nie przeprowadzono większych modyfikacji mostu. Jedynymi większymi działaniami była przebudowa torowiska dla tramwajów oraz dodanie ścieżek rowerowych. Obecnie rocznie most pokonuje 152 400  samochodów (dane z 2015 roku).

    Sydney Harbour Bridge (fot. Rodney Haywood)
    Sydney Harbour Bridge (fot. Rodney Haywood)

    Aż do zbudowania w 1992 roku tunelu Sydney Habour Tunnel, most ten był najważniejszym węzłem komunikacyjnym w mieście, pozwalającym na szybkie przemieszczanie się między Central Business District a resztą miasta.

    Od 1993 roku w noc sylwestrową organizowane są na moście olbrzymie pokazy sztucznych ogni. Aż do zbudowania w 1973 roku budynku Opery w Sydney, Harbour Bridge był najbardziej charakterystycznym obiektem w mieście, przyciągającym tysiące turystów.

    Sydney Harbour Bridge współcześnie (fot. JJ Harrison)
    Sydney Harbour Bridge współcześnie (fot. JJ Harrison)
    Sydney Harbour Bridge współcześnie (fot. Adam.J.W.C.)
    Sydney Harbour Bridge współcześnie (fot. Adam.J.W.C.)
    Sydney Harbour Bridge współcześnie (fot. David Clare)
    Sydney Harbour Bridge współcześnie (fot. David Clare)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBrytyjskie czołgi w akcji – 1961 rok – film
    Next Article Burłak – nietypowa rosyjska ciężarówka
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    3 sierpnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.