Zbudowany w stolicy Australii w 1932 roku Sydney Harbour Bridge jest jednym z najsłynniejszych mostów na świecie oraz jedną z największych ikon Australii. Co roku roku w noc sylwestrową organizowane są na moście olbrzymie pokazy sztucznych ogni.

Budowa mostu

Pierwsze plany budowy przeprawy między brzegami Sydney Harbor pojawiły się już w 1815 roku. Z powodu odległości między brzegami i kosztów takiego przedsięwzięcia, władze odkładały jednak prace przez kolejne dekady.

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Dopiero w 1914 roku, blisko sto lat po pojawieniu się pierwszych pomysłów na budowę mostu, John Bradford otrzymał zadanie zaprojektowania mostu. Zanim jednak przystąpił do prac, odbył kilka wypraw w różne zakątki świata, w celu przyjrzenia się najnowocześniejszym mostom na świecie. Ponadto jego zadaniem było znalezienie firm, które potencjalnie byłyby zainteresowane budową przeprawy.

28 lipca 1923 roku rozpoczęto przygotowania do budowy Harbour Bridge, ale dopiero 24 marca 1924 roku władze Sydney przyznały kontrakt na przeprowadzenie prac brytyjskiej firmie Dorman Long and Co Ltd. Wybór podyktowany był przede wszystkim doświadczeniem firmy oraz faktem, że prowadziła ona wówczas prace projektowe nad mostem – Tyne Bridge, w Newcastle w Wielkiej Brytanii, który miał podobną konstrukcję do planowanej dla Harbor Bridge.

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Ostateczny projekt przeprawy stworzył zespół inżynierów, w skład którego wchodzili min. John Bradford, Lawrence Ennis, Edward Judge i Ralph Freeman. Zdecydowali się oni na budowę mostu łukowego o długości całkowitej 1149 m i długości przęsła 503 m.

Zanim przystąpiono do prac budowlanych, należało przygotować oba brzegi zatoki. Wymagało to zburzenia około 469 budynków na samym tylko północnym jej brzegu. Warto dodać, że właściciele budynków nie otrzymali rekompensat. Ostatecznie, prace budowlane rozpoczęto we wrześniu 1926 roku.

Przygotowania do połączenia przęsła mostu Sydney Harbour Bridge

Przygotowania do połączenia przęsła mostu Sydney Harbour Bridge

W pierwszym etapie zbudowano dojazdy do mostu a następnie betonowe filary podtrzymujące całą konstrukcję. Budowę przęsła rozpoczęto 26 października 1928 roku. Prace prowadzono równolegle na obu brzegach, z zamiarem połączenia konstrukcji na środku zatoki. Prace nad łukiem zakończono 20 sierpnia 1930 roku bez żadnych problemów. W trakcie budowy stalowej konstrukcji, była ona podtrzymywana przez liczne odciągi na obu brzegach rzeki.

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Aby przyśpieszyć prace, drogę biegnącą przez most budowano od środka przy użyciu tych samych dźwigów, które wykorzystano do budowy łuku. Ostatecznie prace konstrukcyjne zakończono 15 stycznia 1932 roku. Po uprzątnięciu terenu rozpoczęto testy obciążeniowe mostu. Wzięło w nich udział 96 lokomotyw, które przez 3 tygodnie były ustawiane w różnych konfiguracjach, aby sprawdzić czy most jest wystarczająco wytrzymały.

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Sydney Harbour Bridge w trakcie budowy

Oficjalnie Sydney Harbour Bridge otwarto 19 marca 1932 roku. W trakcie ceremonii doszło do nietypowego incydentu. Zanim Jack Lang, Premier Nowej Południowej Walii przeciął wstęgę, podjechał do niego na koniu Francis de Groot ubrany w mundur wojskowy i szablą przeciął wstęgę. Został następnie aresztowany, a wstęgę szybko związano, aby przeprowadzić ceremonię jak należy.

Moment w którym Francis de Groot przecina wstęgę w trakcie ceremonii otwarcia Sydney Harbour Bridge

Moment w którym Francis de Groot przecina wstęgę w trakcie ceremonii otwarcia Sydney Harbour Bridge

W trakcie II wojny światowej przeprawą zarządzało wojsko. Oznaczało to ograniczenie dostępu do mostu dla turystów. Ponadto wprowadzono wówczas kilka modyfikacji w konstrukcji przęsła w celu umieszczenia na stalowej konstrukcji stanowisk obrony przeciwlotniczej.

W 1943 roku przeprowadzono ciekawy pokaz. 24 samoloty CAC Wirraway wykonały przelot pod mostem, jeden z pilotów w ostatniej chwili postanowił przelecieć nad mostem. W tym samym roku, 22 października przeprowadzono kolejny pokaz. Tym razem pod mostem przeleciał bombowiec Avro Lancaster. W trakcie wojny wykonano jeszcze kilka innych przelotów, ale na mniejszą skalę. Ich celem było promowanie obligacji wojennych.

Nabrzeże przy Harbour Bridge w Sydney. Statek na pierwszym planie to RMS Strathnaver. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie 11 marca 1932 roku około godziny 16.00.

Nabrzeże przy Harbour Bridge w Sydney. Statek na pierwszym planie to RMS Strathnaver. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie 11 marca 1932 roku około godziny 16.00.

Sydney Harbour Bridge w liczbach

Koszt budowy mostu wyniósł 6,25 mln dolarów australijskich. Most ma 1149 m długości, a główne przęsło ma 503 m długości. W najwyższym punkcie, łuk znajduje się 134 m nad poziome wody. Most ma 49 m szerokości. Do budowy zużyto 6 mln nitów, 52 800 ton stali, w tym 39 000 ton na sam łuk. Większość stali i kamiennych bloków z których zbudowano wieże sprowadzono z Wielkiej Brytanii. W trakcie budowy zginęło 16 robotników, ale tylko dwóch z powodu upadku z dużej wysokości. Przez most przebiega droga z 8 pasami, tory kolejowe, chodnik dla pieszych i jedna ścieżka rowerowa.

Sydney Harbour Bridge

Sydney Harbour Bridge

Sydney Harbour Bridge

Po wojnie poza pracami konserwacyjnymi, nie przeprowadzono większych modyfikacji mostu. Jedynymi większymi działaniami była przebudowa torowiska dla tramwajów oraz dodanie ścieżek rowerowych. Obecnie rocznie most pokonuje 152 400  samochodów (dane z 2015 roku).

Sydney Harbour Bridge

Sydney Harbour Bridge

Aż do zbudowania w 1992 roku tunelu Sydney Habour Tunnel, most ten był najważniejszym węzłem komunikacyjnym w mieście, pozwalającym na szybkie przemieszczanie się między Central Business District a resztą miasta.

Od 1993 roku w noc sylwestrową organizowane są na moście olbrzymie pokazy sztucznych ogni. Aż do zbudowania w 1973 roku budynku Opery w Sydney, Harbour Bridge był najbardziej charakterystycznym obiektem w mieście, przyciągającym tysiące turystów.