SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sud-Ouest Djinn – pierwszy francuski śmigłowiec
    Sud-Ouest Djinn - pierwszy francuski śmigłowiec
    Sud-Ouest Djinn - pierwszy francuski śmigłowiec
    Artykuły

    Sud-Ouest Djinn – pierwszy francuski śmigłowiec

    Michał BanachBy Michał Banach7 kwietnia 2019Updated:21 sierpnia 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowany w 1953 roku lekki śmigłowiec Sud-Ouest Djinn był pierwszym, zaprojektowanym całkowicie we Francji śmigłowcem, który wszedł do produkcji seryjnej. Maszyna ta była była również pierwszym na świecie seryjnie produkowanym śmigłowcem, w którym wirnik obracał się za pomocą zamontowanych na końcach łopat dysz.

    W 1947 roku francuska firma Sud-Ouest opracowała eksperymentalny, prototypowy śmigłowiec Sud-Ouest Ariel. Maszyna wyróżniała się oryginalnym napędem, który zasilał specjalne dysze zamontowane na końcach łopat, które obracały wirnikiem (a nie przez wał, jak w tradycyjnych śmigłowcach). Doświadczenia z prób Ariela były na tyle udane, że inżynierowie firmy podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad kolejnym śmigłowcem, który miał wejść do eksploatacji.

    Sud-Ouest Djinn (fot. Alan Wilson)
    Sud-Ouest Djinn (fot. Alan Wilson)

    Prace nad maszyną zaowocowały powstaniem prototypu, który wzbił się w powietrze 2 stycznia 1953 roku i otrzymał nazwę Sud-Ouest S.O.1221 Djinn. Prototyp miał bardzo prostą konstrukcję w postaci szkieletu, z pojedynczym fotelem dla pilota z przodu. Jego stanowisko nie było niczym osłonięte, dopiero w egzemplarzach produkcyjnych pojawiła się przeszklona osłona. Pozbawiony elektroniki silnik, znajdował się za stanowiskiem pilota, a odpalany był ręcznie za pomocą dźwigni. Dzięki dyszom na wirnikach, maszyna nie posiadała wirnika ogonowego.

    Już na etapie prób, Djinnem zainteresowała się francuska armia, która po dopracowaniu prototypu zamówiła 22 śmigłowce w wersji przedprodukcyjnej, a następnie po wewnętrznych próbach zamówiono kolejnych 100 maszyn seryjnych. Ponadto 6 śmigłowców zakupiła armia RFN, a trzy maszyny trafiły do USA, gdzie wykorzystano je do prób napędu. Pewną liczbę śmigłowców sprzedano na rynek cywilny.

    Sud-Ouest Djinn (fot. Aeroprints.com)
    Sud-Ouest Djinn (fot. Aeroprints.com)

    Djinn był niewielką maszyną, mającą zaledwie 5,3 m długości, a rozpiętość łopat wirnika wynosiła 11 m. Masa pustego śmigłowca wynosiła 360 kg, a maksymalna masa startowa 800 kg. Napęd zapewniał jeden silnik Turbomeca Palouste IV o mocy 240 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 130 km/h i zasięg 220 km. Oficjalny maksymalny pułap lotu wynosił 3000 m, ale podczas prób, prototyp wzbił się na wysokość 4789 m, ustanawiając tym samym rekord wysokości dla lekkich śmigłowców.

    Maszyny te wykorzystywano do różnych zadań łącznikowych, transportowych, rozpoznawczych oraz medycznych (oprócz pilota, taka maszyna mogła zabrać dwóch rannych na noszach). Chociaż Djinn był bardzo udaną maszyną jak na tamte lata, szybko ustąpił miejsca tradycyjnym śmigłowcom Aérospatiale Alouette II. Część maszyn wojskowych trafiła następnie w cywilne ręce i była eksploatowana przez dłuższy czas.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKoloseum – symbol i największa atrakcja Rzymu
    Next Article ORP Kaszub – polska korweta ZOP
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.