SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Suchoj T-4 – prototypowy radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny
    Suchoj T-4 - prototypowy radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny
    Suchoj T-4 - prototypowy radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny
    Artykuły

    Suchoj T-4 – prototypowy radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny

    Michał BanachBy Michał Banach14 czerwca 2019Updated:27 czerwca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W pierwszej połowie lat 60. w ZSRR rozpoczęto prace nad projektem naddźwiękowego bombowca strategicznego i samolotu rozpoznawczego, mającego być odpowiedzią na powstający w USA projekt North American XB-70 Valkyrie. Ostatecznie w 1972 roku oblatano prototyp takiego samolotu, oznaczony jako Suchoj T-4, ale po 10 lotach projekt przerwano.

    Geneza

    W latach 50. zarówno w USA jak i ZSRR podstawowymi środkami przenoszenia broni atomowej były bombowce strategiczne. Tradycyjne maszyny osiągające prędkości poniżej 1 Macha były jednak łatwym łupem dla coraz nowocześniejszych myśliwców o napędzie odrzutowym. Wojskowi szukali w związku z tym sposobu na ograniczenia potencjalnych strat. Najlepszym rozwiązaniem wydawało się zaprojektowanie samolotów zdolnych do osiągania prędkości dochodzących do 3 Machów i lotów stratosferycznych. Dzięki temu bombowce byłyby w stanie uciec przed myśliwcami i coraz popularniejszymi przeciwlotniczymi pociskami rakietowymi.

    Suchoj T-4 podczas budowy
    Suchoj T-4 podczas budowy

    W USA zainicjowano wówczas program budowy bombowca B-70, którego efektem było powstanie na początku lat 60. prototypowego samolotu naddźwiękowego North American XB-70 Valkyrie. Gdy informacje o projekcie dotarły do Moskwy, Rosjanie podjęli decyzję o rozpoczęciu własnego programu budowy naddźwiękowego bombowca strategicznego, częściowo w oparciu o amerykańskie plany i założenia.

    W prace zaangażowano biura konstrukcyjne Tupolewa, Jakowlewa i Suchoja. Powstały projekty trzech maszyn – Tupolew Tu-135, Jakowlew Jak-35 i Suchoj T-4. Ostatecznie do realizacji skierowano projekt Suchoja, jako najbardziej perspektywiczny, zamawiając przy okazji 4 prototypy.

    Suchoj T-4
    Suchoj T-4

    Suchoj T-4

    Nad projektem, który oficjalnie ruszył w 1963 roku czuwał Paweł Suchoj oraz Najm Czerniakow. Od początku konstruktorzy musieli skupić się na rozwiązaniu kwestii, z którymi wcześniej nie mieli do czynienia. Samolot zdolny do osiągania prędkości 3 Machów wymagał bardzo dobrze zaprojektowanej konstrukcji, generującej jak najmniejsze opory powietrza. Dodatkowo przy lotach z takimi prędkościami krawędzie natarcia i nos maszyny rozgrzewałyby się do bardzo wysokich temperatur, przez co należało je zaprojektować z odpowiednio wytrzymałych materiałów. Sporo problemów generował również sam system sterowania lotem przy takich prędkościach. Piloci nie byliby bowiem w stanie bezpiecznie manewrować maszyną przy użyciu tradycyjnych systemów sterowania.

    Prace projektowe szły bardzo powoli. Dopiero w 1972 roku udało się ukończyć prototyp Suchoja T-4. Samolot miał 44 m długości i 22 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 135 ton. Napęd stanowiły cztery silniki turbowentylatorowe Kolesow RD-36-41, mające zapewnić prędkość maksymalną 3200 km/h i przelotową 3000 km/h, oraz zasięg 7000 km z maksymalnym pułapem lotu wynoszącym 20-24 km.

    Suchoj T-4
    Suchoj T-4

    Samolot miał bardzo oryginalną konstrukcję w układzie kaczki, w której wykorzystano w większości elementy wykonane z tytanu i stali nierdzewnej. Nos bombowca mógł być opuszczany podczas lądowania i startowania, dzięki czemu piloci mieli zapewnioną odpowiednią widoczność. Podczas lotu nos był podnoszony. W kokpicie umieszczono tylko boczne okna, oraz peryskop wysuwany podczas lotu z prędkością poniżej 600 km/h, zapewniający widoczność do przodu. Załoga samolotu składała się z dwóch osób – pilota i nawigatora, siedzących w tandemie (jeden za drugim)

    Praktycznie wszystkie systemy sterowania samolotem były zautomatyzowane i sterowane komputerowo. Trasa lotu była programowana przed startem, a zadaniem pilotów było jedynie wystartowanie, odpalenie uzbrojenia (które miało składać się z dwóch pocisków rakietowych Kh-45) i wylądowanie. Suchoj T-4 otrzymał system sterowania fly-by-wire, dzięki któremu każdy manewr był przeliczany komputerowo.

    Suchoj T-4 (fot. Sergey Dukachev)
    Suchoj T-4 (fot. Sergey Dukachev)

    Oblot prototypu T-4 miał miejsce 22 sierpnia 1972 roku. Za sterami zasiadł Siergiej Iljuszyn, a nawigatorem był Nikołaj Alfjorow. Wykonano łącznie 10 lotów, trwających łącznie 10 godzin i 20 minut. 6 sierpnia 1973 roku samolot po raz pierwszy przekroczył barierę dźwięku, osiągając prędkość około 1,2 macha. Ze względu na bardzo powolne tempo prac, radzieckie władze zaczęły tracić cierpliwość do projektu.

    W 1974 roku podjęto decyzję o uziemieniu Suchoja T-4. Władze uznały, że maszyna nie spełni oczekiwań wojska, zwłaszcza z powodu pojawienia się o wiele lepszych pocisków balistycznych, które były tańsze i skuteczniejsze od samolotów. Dodatkowo zakłady Suchoja nie były w stanie zapewnić odpowiednich mocy przerobowych potrzebnych do budowy tak dużych i drogich samolotów – użycie tytanu nie tylko zwiększało koszty materiałów, ale również koszty prac, ponieważ obróbka elementów tytanowych możliwa była tylko w odpowiednich warunkach.

    Suchoj T-4 (fot. Clemens Vasters)
    Suchoj T-4 (fot. Clemens Vasters)

    Do 28 lutego 1976 roku prowadzono jeszcze prace teoretyczne, w trakcie których analizowano wyniki prób w locie T-4, ale ostatecznie program zamknięto. Według dostępnych informacji, Suchoj wyliczył koszty programu T-4 na sumę 1,3 mld rubli. Tak zakończyła się historia radzieckiego stratosferycznego naddźwiękowego bombowca strategicznego Suchoj T-4.  Jedyny zbudowany w pełni i latający prototyp trafił ostatecznie do muzeum Monino pod Moskwą, a pozostałe, nieukończone maszyny zezłomowano.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany samolot szkolny PZL M-17
    Next Article Wiadukt Glenfinnan w Szkocji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.