SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sturer Emil – eksperymentalny niemiecki niszczyciel czołgów
    Sturer Emil - eksperymentalny niemiecki niszczyciel czołgów
    Sturer Emil - eksperymentalny niemiecki niszczyciel czołgów
    Artykuły

    Sturer Emil – eksperymentalny niemiecki niszczyciel czołgów

    Michał BanachBy Michał Banach12 lutego 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej niemiecka armia korzystała z wielu specjalistycznych niszczycieli czołgów uzbrojonych w ciężkie działa przeciwpancerne umieszczone w kadłubie lub nadbudówce, a nie w wieży. W 1942 roku wyprodukowano dwa eksperymentalne niszczyciele czołgów 12.8 cm Selbstfahrlafette auf VK 30.01(H) Sturer Emil uzbrojone w potężną armatę kalibru 128 mm.

    Prace nad różnego typu niszczycielami czołgów prowadzono w Niemczech już od początku wojny. Uzbrajano je w różne dostępne armaty, przy czym starano się, aby dysponowały stosunkowo niską masą i dużą mobilność, oraz maksymalną siłą ognia. W związku z tym ograniczano opancerzenie, a uzbrojenie montowano w kadłubie lub nadbudówce, a nie w obrotowej wieży.

    Sturer Emil
    Sturer Emil

    W 1941 roku rozpoczęto prace nad prototypem nietypowego niszczyciela czołgów opartego o podwozie Henschel VK30.01. Podwozie to powstało z myślą o czołgu średnim mającym być następcą PzKpfw IV, ale ostatecznie tego projektu nie zrealizowano. Nowy niszczyciel czołgów miał być uzbrojony w potężną armatę przeciwpancerną PaK 40 L/61 kalibru 128 mm, będącą rozwinięciem armaty 12.8. cm FlaK 40.

    W 1942 roku zbudowano dwa prototypy pojazdu oznaczonego jako 12.8 cm Selbstfahrlafette auf VK 30.01(H) Sturer Emil. Miał on 9,7 m długości i masę 35 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik Maybach HL116 o mocy 300 KM, zapewniający prędkość maksymalną 25 km/h. Kadłub i podwozie musiały został wydłużony w stosunku do oryginalnego podwozia, aby zmieścić nadbudówkę, w której umieszczono mierzące ponad 7,8 m działo. Ze względu na wielkość działa i stosunkowo mały przedział bojowy, zapas amunicji wynosił jedynie 15-18 pocisków. Dodatkowe uzbrojenie stanowił karabin maszynowy MG 34 kalibru 7,92 mm w kadłubiePancerz miał grubość 15-50 mm, a załoga liczyła 5 osób.

    Sturer Emil
    Sturer Emil

    Oba zbudowane pojazdy wysłano na front wschodni, gdzie wykorzystywano je intensywnie. Jeden z pojazdów utracono w walkach, a drugi przetrwał do stycznia 1943 roku, kiedy to został zdobyty przez Rosjan pod Stalingradem. Po próbach pojazd został przeniesiony do muzeum w Kubince, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Warto dodać, że w momencie przejęcia, na jego lufie oznaczone były 22 zniszczone czołgi.

    Sturer Emil nie wszedł do produkcji seryjnej z kilku powodów. Po pierwsze miał stosunkowo skomplikowane podwozie, które dodatkowo nie występowało w innych jednostkach eksploatowanych przez Wehrmacht. Potężna armata kalibru 128 mm miała bardzo dużą skuteczność, ale stosowana w czołgach PzKpfw VI Tiger armata KwK 36 L/56 kalibru 88 mm była wystarczająca, więc nie było potrzeby wprowadzania do eksploatacji cięższej i droższej armaty. Dodatkowo do służby wchodziły już lżejsze, mniejsze i łatwiejsze w produkcji niszczyciele czołgów z armatami kalibru 75 i 88 mm.

    Sturer Emil
    Sturer Emil
    Sturer Emil
    Sturer Emil
    Sturer Emil
    Sturer Emil
    Sturer Emil (fot. Wikimedia Commons)
    Sturer Emil (fot. Wikimedia Commons)
    Sturer Emil (fot. Alan Wilson)
    Sturer Emil (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniane radzieckie wodoloty Woschod i Meteor
    Next Article Namioty ogrodowe – zastosowanie prostych rozwiązań w praktyce
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.