Wraz z odzyskaniem niepodległości w 1918 roku, rozpoczęto w Polsce budowę floty zarówno wojennej jak i handlowej. Oprócz odpowiednich okrętów i statków, potrzebna była też jednostka szkolna. W związku z tym, w 1920 roku zakupiono żaglowiec, który otrzymał nazwę STS Lwów. Trójmasztowy bark zapisał się w historii pod określeniem „kolebka nawigatorów”, ponieważ to na jego pokładzie wyszkoliła się znaczna część pierwszej kadry polskiej floty.

XIX-wieczny żaglowiec

Żaglowiec STS Lwów nie był nową jednostką. Zwodowano go 25 kwietnia 1868 roku w Birkenhead w Wielkiej Brytanii. Za jego budowę odpowiadała stocznia G. R. Cloover and Co, a pierwszym armatorem był T. & J. Brocklebank. Statek otrzymał wówczas nazwę Chinsura. Był trójmasztową fregatą, której kadłub wykonano ze stali. W swój pierwszy rejs jednostka wyruszyła już 21 maa 1868 roku i udała się do Kalkuty. W początkowym okresie swojej służby, żaglowiec wykorzystywano do wożenia towarów między Wielką Brytanią a Indiami oraz Australią.

STS Lwów w doku
STS Lwów w doku

Historia jednostki w tym okresie nie jest dobrze udokumentowana. W 1883 roku żaglowiec został sprzedany włoskiemu armatorowi i przemianowany na Lucco. W 1898 roku statek wpłynął w silny sztorm ba Oceanie Indyjskim, który doprowadził do znaczne uszkodzenia jednostki. Pozbawiony masztów został odholowany do portu i z powodu uszkodzeń został wystawiony na sprzedaż. Nowym właścicielem został holenderski armator P. Landberg & Zoon, który wyremontował go i zmodernizował. Po przebudowie żaglowiec stał się trójmasztowym barkiem i otrzymał nazwę Nest.

Nowy właściciel wykorzystywał go na trasach między Holandią a Indonezją. W 1915 roku zakupił go J. Van Meel. Nest bez szwanku przetrwał I wojnę światową, wykonując jeden rejs przez Atlantyk. Ze względu na wiek i przestarzałą konstrukcję, po wojnie wystawiono go na sprzedaż.

Pierwszy polski statek szkolny

W 1920 roku zakupem jednostki zainteresowali się przedstawiciele polskiej Szkoły Morskiej w Tczewie. Poszukiwali oni w miarę taniego żaglowca nadającego się do wykorzystania jako pierwszy polskich statek szkolny. Nest okazał się ciekawym wyborem ze względu na cenę i możliwość wykorzystania również jako statek towarowy.

STS Lwów
STS Lwów

Zakupiono go ostatecznie za 247 000 dolarów, jednak zanim podniesiono na nim polską banderę trafił do stoczni Vlaardingen w Rotterdamie na remont. W trakcie prac przystosowano go do pełnienia roli jednostki szkolnej, ale zachowano ładownie. W ramach prac dodano pomocniczy napęd w postaci dwóch silników spalinowych o mocy 360 KM. Po przebudowie żaglowiec miał 85 m długości, pojemność 1293 BRT i nośność około 1600 ton. Pod żaglami mógł osiągnąć prędkość 12,5 węzła, a na silnikach 6 węzłów. Załoga liczyła 35 osób oraz do 140 uczniów. Żagle miały powierzchnię 1500 m². Początkowo kadłub żaglowca pomalowano na czarno z białym pasem i imitacjami ambrazur. W toku służby przemalowano jego kadłub na jednolity biały kolor.

Po zakończeniu prac, statek jeszcze bez nadanej nazwy przepłynął do Polski, gdzie 4 września 1921 roku podniesiono na nim polską banderę i nadano nazwę STS Lwów. Ze względu na swoją rolę jako jednostki szkolnej, jego załoga standardowo składała się z kilku oficerów w randze kapitana, którzy pełnili różne role. Podczas pierwszego rejsu, na pokładzie Lwowa znaleźli się kapitanowie Tadeusz Ziółkowski, Mamert Stankiewicz i Konstanty Matyjewicz-Maciejewski. Wszyscy trzej w różnych latach pełnili funkcję kapitana Lwowa.

STS Lwów
STS Lwów

Ze względu na szczupłe zasoby polskiej floty, od początku zakładano, że posiadający ładownie Lwów będzie równocześnie wykonywał rejsy szkolne i komercyjne. W związku z tym trasy rejsów był uzależnione od przewożonego ładunku. W początkowym okresie służby pod polską banderą, do grudnia 1922 roku żaglowiec formalnie należał do Marynarki Wojennej, a dopiero potem przekazano go Szkole Morskiej.

13 sierpnia 1923 roku podczas rejsu do Brazylii STS Lwów jako pierwszy polski statek przekroczył równik. W kolejnych latach jednostka odwiedzała różne, często egzotyczne porty. Dzięki połączeniu funkcji jednostki szkolnej i towarowej, uczniowie mogli zapoznać się z specyfiką pracy na morzu również od strony jednostek komercyjnych.

Z powodu wieku statku, już w 1929 roku wykonał on swój ostatni rejs szkolny, po czym 13 lipca 1930 roku opuszczono na nim banderę, a rolę jednostki szkolnej przekazano nowszemu żaglowcowi Dar Pomorza. Wycofany Lwów został przekazany Marynarce Wojennej i zacumowany przy nabrzeżu w Gdyni, gdzie początkowo wykorzystyawno go jako hulk mieszkalny dla załóg okrętów podwodnych. W roli tej spisywał się jednak kiepsko z powodu dużego zużycia, w związku z czym przekształcono go w magazyn, a ostatecznie w krypę węglową. W 1937 roku wycofano go definitywnie z eksploatacji, a rok później rozpoczęto złomowanie. Prace zapewne dokończono już po wybuchu wojny.

STS Lwów
STS Lwów

Podsumowanie

STS Lwów uznawany jest za jeden z najważniejszych statków w historii polskiej floty. Dzięki niemu możliwe było zbudowanie kadry dla pierwszych polskich statków i okrętów wojennych wykorzystywanych przed II wojną światową. Istniały pomysły jego zachowania w roli pomnika na lądzie, ale głównie z powodu braku funduszy, nie udało się ich zrealizować.

Dzięki charakterystycznemu malowaniu, Lwów uznawany jest również za jeden z najpiękniejszych polskich żaglowców. Co istotne, była to najstarsza jednostka oceaniczna, na której podniesiono polską banderę po odzyskaniu niepodległości. W swojej bądź co bądź krótkiej karierze pod polską banderą Lwów pokonał dystans 63 166 mil morskich i spędził w morzu 817 dni, odwiedzając przy tym 38 portów.

STS Lwów
STS Lwów

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.