SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry
    Artykuły

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Michał BanachBy Michał Banach25 lutego 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Strzała i Reduta - radzieckie mobilne bunkry
    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi celami. W latach 60. rozpoczęto w ZSRR prace nad bardzo oryginalnymi „mobilnymi bunkrami”, czyli pojazdami dowodzenia przystosowanymi do zakopania w ziemi i tym samym ukrycia przed wzrokiem wroga. Pierwszym z nich był pojazd o kryptonimie Strzała, a drugim Reduta.

    Strzała

    Żadna współczesna armia nie może sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego dowodzenia. Równocześnie punkty dowodzenia, zwłaszcza zlokalizowane blisko frontu są bardzo ważnym celem. Często zlokalizowanie i zniszczenie punktu dowodzenia daje o wiele lepszy efekt niż niszczenie jednostek bojowych. W latach 60. dowództwo radzieckiej armii zaczęło szukać sposobu na zminimalizowanie ryzyka niszczenia punktów dowodzenia na froncie.

    Strzała
    Strzała

    Tak rozpoczęła się praca nad mobilnymi bunkrami. O ile pojazdy dowodzenia w postaci kołowych albo gąsienicowych, lekko opancerzonych pojazdów były już wszechobecne w rosyjskiej armii, tak tym razem postanowiono podejść do tematu w inny sposób. Według niektórych źródeł jako bazę dla pojazdu określanego kryptonimem Strzała wykorzystano prawdopodobnie podwozie ciężarówki MAZ-535. Patrząc na dostępne zdjęcia można jednak stwierdzić, że był to inny pojazd, prawdopodobnie ZiŁ-135.

    Podwozie obudowano przestronnym nadwoziem mieszczącym pomieszczenia dla oficerów wraz z całym potrzebnym im wyposażeniem, systemami łączności oraz osprzętem przydatnym przy dowodzeniu. Dodatkowo pojazd posiadał wsporniki hydrauliczne, dzięki którym możliwe było jego wypoziomowanie. Według założeń pojazd miał wjeżdżać do dołów wykopanych wcześniej, a następnie miał być przysypywany praktycznie po dach. Dzięki temu nie byłby widoczny, a dodatkowo byłby odporny na ostrzał i jedynie bezpośrednie trafienie bombą lub pociskiem z góry mogło doprowadzić do zniszczenia takiego punktu dowodzenia.

    Strzała
    Strzała

    Prototyp zaprezentowano w 1965 roku. Mimo umiarkowanego zainteresowania, projekt zarzucono, głównie z powodu kosztów produkcji oraz ogólnie utrudnionej eksploatacji. O ile wykopanie dołu przez pojazd inżynieryjny i wprowadzenie do niego pojazdu dowodzenia nie było trudne, tak jego wydostanie się z pod piasku było już trudne. Nie widząc sposobu na rozwiązanie tego problemu, projekt Strzały zarzucono.

    Reduta

    Chociaż pierwszy projekt nie zyskał zainteresowania, nie oznaczało to, że zapomniano o nim. W 1978 roku zaprezentowano kolejny, bardziej ambitny pojazd, który otrzymał kryptonim Reduta. Zbudowano go na podwoziu ciągnika MAZ-543, dzięki czemu powiększono kabinę, a także zyskano możliwość zainstalowania dodatkowego wyposażenia.

    Reduta
    Reduta

    Nowy pojazd otrzymał podobnie jak poprzednik obszerne nadwozie (około 26 m²) z zabudową sztabową dla 10 oficerów oraz hydrauliczne wsporniki, które miały pomagać w poziomowaniu pojazdu, ale także w wykopywaniu się z pod ziemi. Dodatkowo według dostępnych informacji pojazd otrzymał specjalne dmuchawy na dachu, które miały pomóc w odkopaniu pojazdu. Ponadto Reduta otrzymał ogrzewanie i lepszy system wentylacji. Dostępne zdjęcia sugerują również, że pojazd mógł otrzymać jakiś system obserwacji w postaci wysuwanego peryskopu. Według dostępnych informacji pojazd ważył około 40 ton.

    Pojazd podobnie jak poprzedni, zaprezentowano przedstawicielom armii, którzy wyrazili całkiem spore zainteresowanie konstrukcją. Niestety podobnie jak poprzednio, również tym razem na przeszkodzie do realizacji projektu stanęły koszty oraz wątpliwości co do możliwości szybkiej zmiany pozycji pojazdu, już po jego zakopaniu. W związku z tym projekt ponownie zarzucono, a jedyny zbudowany prototyp trafił do Akademii Inżynierii Wojskowej pod Moskwą, gdzie jego wrak można znaleźć do dnia dzisiejszego dosłownie w lesie.

    Reduta
    Reduta

    Podsumowanie

    Chociaż idea zakopywanych pojazdów dowodzenia była ciekawa i miała swoje plusy, nie była dostosowana do współczesnego pola walki i bardzo manewrowego prowadzenia operacji bojowych. W praktyce taki pojazd po zakopaniu musiałby już szukać nowego miejsca do działania.

    To właśnie brak odpowiedniej mobilności były najważniejszym czynnikiem, który doprowadził do zamknięcia tego projektu. Kwestie ekonomiczne też były istotne, ale nie aż tak jak obawy w kwestii mobilności.

    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Reduta
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTajemnicza historia okrętu podwodnego K-129
    Next Article Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    21 lutego 20238 Mins Read2K Views

    Potrzeba matką wynalazku – skąd się wzięły MRAP-y

    By Paweł Dąbrowski0
    22 stycznia 20239 Mins Read783 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    20 stycznia 20234 Mins Read555 Views

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    By Michał Banach5
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.