SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Statki typu Liberty – wojenna prostota i masowa produkcja
    Statki typu Liberty - wojenna prostota i masowa produkcja
    Statki typu Liberty - wojenna prostota i masowa produkcja
    Artykuły

    Statki typu Liberty – wojenna prostota i masowa produkcja

    Michał BanachBy Michał Banach30 grudnia 2021Brak komentarzy7 Mins Read
    W odpowiedzi na straty alianckiej floty handlowej w pierwszych miesiącach II wojny światowej, w 1941 roku w USA rozpoczęto masową produkcję tanich i łatwych w budowie statków transportowych typu EC2-S-C1, znanych bardziej jako statki typu Liberty. Zbudowano 2710 jednostek tego typu.

    Geneza

    W okresie międzywojennym, zarówno Brytyjska jak i Amerykańska flota posiadały pewną liczbę wyspecjalizowanych statków transportowych, które wraz z wybuchem II wojny światowej zostały zmobilizowane i wykorzystane do transportu materiałów wojskowych i zaopatrzenia przez Atlantyk. Ze względu na aktywność niemieckich u-bootów i rosnące straty, z czasem do tych statków dołączyły rekwirowane i wynajmowane jednostki cywilne różnych typów.

    Statki typu Liberty podczas budowy
    Statki typu Liberty podczas budowy

    O ile tymczasowo minimalizowało to problem zbyt małej floty transportowej, rozwiązanie to generowało liczne problemy, z których największym była znaczna różnorodność jednostek wchodzących w skład konwojów. Statki różniły się zarówno możliwościami transportowymi jak i osiągami, przez co utrzymanie konwojów było trudne i kosztowne. Niektóre jednostki dysponujące większą prędkością często opuszczały konwoje, starając się samodzielnie dotrzeć do celu, co narażało je na ataki.

    Już w 1941 roku Brytyjczycy zamówili w Stanach Zjednoczonych serię kilkudziesięciu statków transportowych, które miały zastąpić utracone jednostki. Aby sprostać brytyjskiemu zamówieniu, Amerykanie opracowali projekt wyjątkowo prostych w budowie i tanich statków transportowych, które mogły być budowane przez różne stocznie, nawet nie posiadające doświadczenia w konstrukcji tego typu jednostek. Początkowo jednostki te określano jako typ EC2-S-C1 (EC – Emergency Cargo, 2 – o długości 120-140 m, S – napęd parowy, C1 – wersja projektu).

    Statki typu Liberty podczas budowy
    Statki typu Liberty podczas budowy

    Statki te miały 134 m długości, wyporność 14 474 ton, a napęd stanowił pojedynczy silnik parowy o mocy 2500 KM, zapewniający prędkość 11 węzłów i zasięg 20 000 mil morskich (37 000 km). Początkowo zakładano instalację turbin parowych, ale ostatecznie uznano, że ich budowa jest zbyt czasochłonna. Wybrano więc tradycyjne silniki parowe o bardzo otwartej konstrukcji, która ułatwiała konserwację i obsługę. Aby przyśpieszyć budowę, zamiast nitowania elementów kadłuba, stosowano spawanie.

    Standardowo załoga liczyła około 42 marynarzy i kilkunastu członków obsługi uzbrojenia – standardowo jednego działa kalibru 102 mm, zainstalowanego na dziobie. Jako ciekawostkę warto dodać, że statki tego typu składały się z około 250 000 elementów, a koszt jednego statku wynosił około 2 mln dolarów (współcześnie około 36 mln dolarów).

    Statek typu Liberty podczas budowy: 1. Dzień 2, położenie stępki, 2. Dzień 6, grodzie, 3. Dzień 14, górny pokład, 4. Dzień 24, statek gotowy do wodowania
    Statek typu Liberty podczas budowy: 1. Dzień 2, położenie stępki, 2. Dzień 6, grodzie, 3. Dzień 14, górny pokład, 4. Dzień 24, statek gotowy do wodowania

    Statki typu Liberty

    Budowę pierwszej jednostki – SS Patrick Henry, rozpoczęto 30 kwietnia 1941 roku, a wodowanie miało miejsce 27 września 1941 roku. Prace wykończeniowe na jednostce trwały do 30 grudnia 1941 roku. W wodowaniu uczestniczył sam prezydent Franklin D. Roosevelt, który w przemowie zacytował słowa Patricka Henriego z 1775 roku, „Give me liberty or give me death” (pol. Dajcie mi wolność, albo dajcie mi śmierć). Tego samego dnia zwodowano łącznie 14 jednostek EC2-S-C1, a wydarzenie to nazwano Liberty Fleet Day. Z czasem słowo Liberty stało się oficjalnie stosowaną nazwą wszystkich jednostek tego typu.

    Wodowanie SS Black Hawk, 18 stycznia 1943 roku - czas budowy 41 dni
    Wodowanie SS Black Hawk, 18 stycznia 1943 roku – czas budowy 41 dni

    Chociaż prace nad pierwszym statkiem zajęły 244 dni, z czasem tempo produkcji zaczęło wzrastać. Projekt jednostek stopniowo upraszczano, dzięki czemu czas budowy spadł najpierw do 230 dni, a później do… 42 dni. Jesienią 1942 roku zorganizowano nawet pokaz, w trakcie którego zbudowano statek SS Robert E. Peary w trakcie zaledwie 4 dni, 15 godzin i 29 minut. Stępkę położono 8 listopada, wodowanie miało miejsce 12 listopada, a w swój pierwszy rejs jednostka weszła 15 listopada. Wyczynu tego nie powtórzono, ale pokazało to jak łatwe w produkcji są jednostki typu Liberty.

    Do końca wojny zbudowano łącznie 2710 z 2751 zamówionych jednostek. SS Albert M. Boe zwodowany 26 września 1945 roku był ostatnim całkowicie nowym statkiem typu Liberty jaki zbudowano (po wojnie, w 1950 roku we Włoszech zbudowano jeszcze jeden statek, SS Boccadasse, składający się z elementów dwóch uszkodzonych statków typu Liberty z czasów wojny).

    Statki typu Liberty podczas załadunku w Portland
    Statki typu Liberty podczas załadunku w Portland

    Co ciekawe, w trakcie działań wojennych utracono jedynie 196 jednostek tego typu. Nie były to jednak wszystkie straty, ponieważ około 100 kolejnych jednostek zatonęło z powodu pęknięć konstrukcji, spowodowanych słabej jakości stalą, która nie wytrzymywała niskich temperatur panujących na Atlantyku, oraz obciążeń, z jakimi jednostki zwykle wyruszały w rejs (chociaż oficjalnie ładowność wynosiła 10 200 ton, często zabierano znacznie cięższe ładunki). Początkowo uznano, że powodem pęknięć było spawanie elementów konstrukcji, ale przeprowadzone śledztwo wykazało, że spawy jedynie przyczyniały się do powiększania pęknięć, a nie były ich źródłem.

    W trakcie rejsów statki typu Liberty najczęściej napotykały na swojej drodze niemieckie u-booty lub lotnictwo, ale 27 września 1942 roku doszło do nietypowego starcia. SS Stephen Hopkins stoczył pojedynek artyleryjski z niemieckim rajderem Stier i jego pomocniczą jednostką Tannenfels. W wyniku starcia amerykańska jednostka zatonęła, ale uszkodzenia zadane Stierowi były na tyle poważne, że niemiecka jednostka również zatonęła. Tym samym Stephen Hopkins stał się pierwszym (i jedynym) amerykańskim cywilnym statkiem, który zatopił w walce niemiecką jednostkę nawodną.

    Statek typu Liberty
    Statek typu Liberty

    Jednostki typu Liberty wykorzystywano głównie do transportu zaopatrzenia, sprzętu wojskowego, amunicji i innych ładunków. Około 225 jednostek przebudowano jednak na transportowce żołnierzy, mogące zabrać na pokład standardowo 300-500 żołnierzy, lub 1600 na krótkim dystansie. Ze względu na obawy co do trwałości konstrukcji (pęknięcia kadłuba), zwykle przewożono mniejszą liczbę żołnierzy, aby ograniczyć ewentualne straty.

    Na bazie doświadczeń z budowy jednostek typu Liberty opracowano ich ulepszoną wersję, która otrzymała oznaczenie EC2-S-AP1, ale bardziej znana jest jako typ Victory. Powstało jednak tylko (albo aż) 531 jednostek tego typu.

    Silnik instalowany w statkach typu Liberty
    Silnik instalowany w statkach typu Liberty

    Długa powojenna kariera

    Zakładano, że żywotność statków typu Liberty będzie wynosić 5 lat, jednak po zakończeniu II wojny światowej w eksploatacji pozostało około 2400 jednostek, które nadawały się do dalszej eksploatacji. Część z nich została przeniesiona do amerykańskiej floty rezerwowej, w której większość pozostała do 1971 roku. Pozostałe jednostki trafiły w ręce prywatnych przedsiębiorców, którzy wykorzystali tanie i proste w eksploatacji jednostki do budowy własnych flot handlowych.

    Jednostki typu Liberty przez lata były podstawą wielu flot transportowych na całym świecie i co istotne, spisywały się całkiem nieźle. Pewna liczba jednostek, które trafiły do rezerwy, została przywrócona do służby i przebudowana na różnego rodzaju jednostki specjalistyczne, głównie pływające stacje radarowe, jednostki remontowe itp.

    SS Jeremiah O'Brien
    SS Jeremiah O’Brien

    Ostatecznie do naszych czasów przetrwały jednak tylko 4 statki typu Liberty. SS John W. Brown i SS Jeremiah O’Brien cały czas pozostają w eksploatacji jako w pełni sprawne i pływające statki-muzea. SS Arthur M. Huddell został w 2008 roku wyremontowany i przekształcony w muzeum w Pireusie, w Grecji. SS Albert M. Boe jest natomiast wykorzystywany jako… przetwórnia ryb na Alasce. Jednostka została jednak wciągnięta na ląd.

    Warto dodać, że podczas II wojny światowej pod polską banderą miały pływać dwa statki typu Liberty – s/s Opole i s/s Ostrowiec, ale tylko ten pierwszy ostatecznie podniósł naszą banderę. W latach 1958-1963 roku zakupionych zostało jednak 15 jednostek typu Liberty, które wykorzystywała polska flota handlowa – jednostki pochodziły z różnych źródeł.

    SS Jeremiah O'Brien
    SS Jeremiah O’Brien

    W okresie powojennym wykorzystywano jeszcze jeden statek typu Liberty, który pływał pod banderą Liberii, ale z całkowicie polską załogą jako własność Pulaski Transport Line. Jednostka nosiła nazwę s/s Wolna Polska (ex. George W. Kendall).

    SS John W. Brown współcześnie
    SS John W. Brown współcześnie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzego dowiesz się na szkoleniu z obsługi drona?
    Next Article Jak zostać radcą prawnym?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.