SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS William E. Corey – od frachtowca po falochron
    Artykuły

    SS William E. Corey – od frachtowca po falochron

    Michał BanachBy Michał Banach18 września 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS William E. Corey - od frachtowca po falochron
    Zbudowany w 1905 roku jeziorowiec SS William E. Corey był jednym z 4 frachtowców zbudowanych dla Pittsburgh Steamship Company na początku XX wieku. Jednostka przez wiele lat była intensywnie eksploatowana, a swoją karierę zakończyła ostatecznie jako falochron, dzięki czemu przetrwał do naszych czasów.

    Jeziorowce budowane z myślą o służbie na Wielkich Jeziorach to bardzo specyficzne jednostki. Chociaż pływają po wodach śródlądowych, muszą mieć cechy statków morskich, ponieważ Wielkie Jeziora często nawiedzane są przez potężne sztormy. Z drugiej strony, potrzeba pokonywania ruchliwych tras oraz kanałów sprawia, że jednostki te charakteryzowały się przez lata bardzo podobnym układem konstrukcji z wysokim dziobem z nadbudówką i drugą niższą nadbudówką na rufie.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey

    Na początku XX wieku Pittsburgh Steamship Company zamówiła w stoczni Chicago Shipbuilding Company cztery nowe jeziorowce. Jednym z nich został SS William E. Corey. Statek zwodowano 24 marca 1905 roku. Jednostka miała 173 m długości i nośność 6363 BRT. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 1800 KM napędzający jedną śrubę i zapewniający prędkość maksymalną 10 węzłów. Załoga liczyła 29 marynarzy. W swoim czasie był to jeden z największych statków na Wielkich Jeziorach

    Jak przystało na tego typu jednostkę, SS William E. Corey wykorzystywany był jako frachtowiec transportujący głównie ładunki dla znajdujących się na wybrzeżu Wielkich Jezior. Jego kariera miała być spokojna i monotonna, ale 25 listopada 1905 roku, czyli kilka miesięcy po wejściu do służby, statek znalazł się w centrum potężnego sztormu, który uderzył w Wielkie Jeziora.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey

    William E. Corey został wyrzucony na skały i poważnie uszkodzony. Dopiero 10 grudnia udało się go uwolnić, a w akcję zaangażowanych było 158 osób, 4 parowce i 2 holowniki. Następnie aż do połowy 1906 roku frachtowiec przechodził remont. Łączny koszt operacji wyniósł 100 000 dolarów (współcześnie około 3 mln dolarów). Sam sztorm, znany jako Mataafa Storm (od nazwy jednego z statków, który zatonął podczas sztormu) doprowadził do zatonięcia lub poważnego uszkodzenia 29 statków i śmierci ponad 36 osób. Straty wyceniono wówczas na 3,567 mln dolarów (współcześnie około 108 mln dolarów).

    Dalsza służba frachtowca William E. Corey przebiegała już spokojnie. W 1952 roku jednostkę kupiła firma US Steel, która eksploatowała ją do 1963 roku. Następnie na pewien czas wycofano ją z eksploatacji, a następnie po zmianie nazwy na Ridgetown sprzedano Upper Lakes Shipping Ltd., które wykorzystywały statek do 1970 roku.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey

    Następnie wysłużona jednostka otrzymała nowe zadanie. Zatopiono ją w Nanticoke jako element tymczasowego falochronu. W 1974 roku podniesiono ją jednak i przeholowano do Mississauga, gdzie ponownie statek wykorzystano jako falochron, ale tym razem już na stałe. W tej formie Ridgetown przetrwał do naszych czasów, cały czas strzegąc wejścia do portu. Co istotne, mimo upływu lat, statek wygląda całkiem nieźle.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleInspirujące lampy Grety Grossman
    Next Article Radziecki lekki czołg pływający T-40
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    3 października 20233 Mins Read1 Views

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    30 sierpnia 20182 Mins Read

    Torpedownia w Babich Dołach

    W Babich Dołach koło Gdyni, około 380 m od brzegu znajdują się ruiny zbudowanej podczas…

    Artykuły
    18 grudnia 20165 Mins Read

    Czołg ciężki ARL-44 – francuski składak

    Pod koniec 1944 roku walki we Francji dobiegały końca. Francuskie władze uznały wówczas, że należy…

    Artykuły
    23 września 20202 Mins Read

    Citroen DS Michelin PLR – samochód do testowania opon

    W 1972 roku firma Michelin zbudowała nietypowy 11-kołowy pojazd, służący do testowania opon dla ciężarówek…

    Biznes
    30 października 20222 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    Życie jest nieprzewidywalne. Zmiana sytuacji firmy może sprawić, że realizacja warunków umowy leasingu stanie się…

    Artykuły
    9 listopada 20214 Mins Read

    Krótka historia Duct tape, trytytki i WD-40

    Mówi się, że są przy użyciu WD-40, duct tape i trytytki można naprawić wszystko. Chociaż…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.