SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » SS William E. Corey – od frachtowca po falochron
    SS William E. Corey - od frachtowca po falochron
    Artykuły

    SS William E. Corey – od frachtowca po falochron

    Michał BanachBy Michał Banach18 września 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1905 roku jeziorowiec SS William E. Corey był jednym z 4 frachtowców zbudowanych dla Pittsburgh Steamship Company na początku XX wieku. Jednostka przez wiele lat była intensywnie eksploatowana, a swoją karierę zakończyła ostatecznie jako falochron, dzięki czemu przetrwał do naszych czasów.

    Jeziorowce budowane z myślą o służbie na Wielkich Jeziorach to bardzo specyficzne jednostki. Chociaż pływają po wodach śródlądowych, muszą mieć cechy statków morskich, ponieważ Wielkie Jeziora często nawiedzane są przez potężne sztormy. Z drugiej strony, potrzeba pokonywania ruchliwych tras oraz kanałów sprawia, że jednostki te charakteryzowały się przez lata bardzo podobnym układem konstrukcji z wysokim dziobem z nadbudówką i drugą niższą nadbudówką na rufie.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey

    Na początku XX wieku Pittsburgh Steamship Company zamówiła w stoczni Chicago Shipbuilding Company cztery nowe jeziorowce. Jednym z nich został SS William E. Corey. Statek zwodowano 24 marca 1905 roku. Jednostka miała 173 m długości i nośność 6363 BRT. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 1800 KM napędzający jedną śrubę i zapewniający prędkość maksymalną 10 węzłów. Załoga liczyła 29 marynarzy. W swoim czasie był to jeden z największych statków na Wielkich Jeziorach

    Jak przystało na tego typu jednostkę, SS William E. Corey wykorzystywany był jako frachtowiec transportujący głównie ładunki dla znajdujących się na wybrzeżu Wielkich Jezior. Jego kariera miała być spokojna i monotonna, ale 25 listopada 1905 roku, czyli kilka miesięcy po wejściu do służby, statek znalazł się w centrum potężnego sztormu, który uderzył w Wielkie Jeziora.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey

    William E. Corey został wyrzucony na skały i poważnie uszkodzony. Dopiero 10 grudnia udało się go uwolnić, a w akcję zaangażowanych było 158 osób, 4 parowce i 2 holowniki. Następnie aż do połowy 1906 roku frachtowiec przechodził remont. Łączny koszt operacji wyniósł 100 000 dolarów (współcześnie około 3 mln dolarów). Sam sztorm, znany jako Mataafa Storm (od nazwy jednego z statków, który zatonął podczas sztormu) doprowadził do zatonięcia lub poważnego uszkodzenia 29 statków i śmierci ponad 36 osób. Straty wyceniono wówczas na 3,567 mln dolarów (współcześnie około 108 mln dolarów).

    Dalsza służba frachtowca William E. Corey przebiegała już spokojnie. W 1952 roku jednostkę kupiła firma US Steel, która eksploatowała ją do 1963 roku. Następnie na pewien czas wycofano ją z eksploatacji, a następnie po zmianie nazwy na Ridgetown sprzedano Upper Lakes Shipping Ltd., które wykorzystywały statek do 1970 roku.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey

    Następnie wysłużona jednostka otrzymała nowe zadanie. Zatopiono ją w Nanticoke jako element tymczasowego falochronu. W 1974 roku podniesiono ją jednak i przeholowano do Mississauga, gdzie ponownie statek wykorzystano jako falochron, ale tym razem już na stałe. W tej formie Ridgetown przetrwał do naszych czasów, cały czas strzegąc wejścia do portu. Co istotne, mimo upływu lat, statek wygląda całkiem nieźle.

    SS William E. Corey
    SS William E. Corey
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułInspirujące lampy Grety Grossman
    Następny artykuł Radziecki lekki czołg pływający T-40
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Boeing XAT-15 – szkolno-treningowy samolot bombowy

    29 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.