SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Sussex – statek, który mógł zmienić bieg historii
    Artykuły

    SS Sussex – statek, który mógł zmienić bieg historii

    Michał BanachBy Michał Banach5 czerwca 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS Sussex - statek, który mógł zmienić bieg historii
    SS Sussex - statek, który mógł zmienić bieg historii
    Historia promu pasażerskiego SS Sussex ogólnie jest krótka i mało ciekawa. Był to jeden z wielu podobnych statków, kursujący przez Kanał La Manche. Jego storpedowanie 24 marca 1916 roku przez niemieckiego u-boota mogło sprawić, że Stany Zjednoczone włączyłyby się do wojny wcześniej niż miało to miejsce.

    W połowie lat 90. XIX wieku w brytyjskiej stoczni William Denny & Brothers rozpoczęto budowę promu pasażerskiego SS Sussex. Jednostka miała być wykorzystywana przez London, Brighton and South Coast Railway do obsługi trasy między Wielką Brytanią a Francją przez Kanał La Manche, jako następca utraconego w 1895 roku statku Seaford.

    SS Sussex
    SS Sussex

    Wodowanie promu miało miejsce 30 kwietnia 1896 roku, a do służby jednostka weszła 17 lipca 1896 roku. Sussex miał 83,8 m długości i tonaż 1117 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 4772 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 20,5 węzła. Załoga liczyła 32-53 osób,a na pokładzie mogło znajdować się 750 pasażerów.

    Sussex został oddelegowany do obsługi trasy między Newhaven a Dieppie, a pierwszy rejs miał miejsce 31 lipca 1896 roku. Kariera statku była spokojna aż do marca 1912 roku, kiedy to prom brał udział w akcji ratunkowej po kolizji liniowca Oceana z niemieckim żaglowcem Pisagua. W wyniku zderzenia, liniowiec zatonął, a żaglowiec został poważnie uszkodzony.

    SS Sussex
    SS Sussex

    W 1913 roku Sussex został oddelegowany do obsługi rejsów wycieczkowych w okolicach Bristolu, ale rejsy okazały się nieopłacalne. W związku z tym prom wycofano ze służby, a w 1914 roku sprzedano francuskiej firmie Compagnie des Chemins de Fer de l’État Français (która miała niewielki udział w finansowaniu budowy promu). Mimo to statek pozostawał pod kontrolą London, Brighton and South Coast Railway.

    Podczas I wojny światowej prom pływający pod francuską banderą zaczął obsługiwać trasę między Folkstone a Dieppe, ponieważ Newhaven stało się bazą zaopatrzeniową dla brytyjskiej armii walczącej we Francji.24 marca 1916 roku Sussex odbywał rutynowy rejs z załogą liczącą 53 osób i 325 pasażerami na pokładzie.

    SS Sussex
    SS Sussex

    W trakcie rejsu prom został zaatakowany bez ostrzeżenia przez niemieckiego u-boota UB-29. Torpeda trafiła w dziób, całkowicie go odrywając. Na szczęście dzięki zastosowanym grodziom, statek utrzymał się na wodzie i został odholowany rufą do przodu do Boulogne-sur-Mer. W wyniku ataku zginęło od 50 do nawet 100 osób (najczęściej podaje się 50 albo 80 ofiar), głównie z powodu utonięcia, ponieważ dwie spuszczone do wody szalupy wywróciły się.

    Wśród pasażerów znajdowało się 75 obywateli USA, ale żaden nie zginął. Mimo to Stany Zjednoczone wystosowały kolejny już protest wobec Niemiec (po raz pierwszy zrobiono to po zatopieniu liniowca RMS Lusitania w 1915 roku). W obawie przed włączeniem się USA do wojny, Niemcy wystosowali 4 maja 1916 roku tzw. Sussex pledge, w którym obiecali, że zrezygnują z nieograniczonej wojny podwodnej. Według zapisów, Niemcy mieli zrezygnować z atakowania statków pasażerskich, a statki handlowe miały być atakowane tylko pod warunkiem wykrycia na ich pokładzie broni, a ich załogi miały wcześniej opuścić pokład w bezpieczny sposób. Deklaracja ta przetrwała do stycznia 1917 roku, kiedy to Niemcy wrócili do regularnego atakowania wszystkich statków. Stany Zjednoczone włączyły się ostatecznie do wojny 6 kwietnia 1917 roku.

    Uszkodzony SS Sussex
    Uszkodzony SS Sussex

    Uszkodzony SS Sussex czekał na naprawę we Francji, a na początku stycznia 1917 roku holowano go do Dunkierki, gdzie miał przejść remont. W trakcie rejsu statek… uderzył w minę, która jeszcze bardziej go uszkodziła. Ostatecznie w 1919 roku prom wrócił do służby po remoncie, ale już w 1920 roku sprzedano go greckiemu armatorowi D Demetriades, który zmienił jego nazwę na Aghia Sophia. W 1921 roku na pokładzie promu wybuchł pożar, w wyniku którego podjęto decyzję o zezłomowaniu statku.

    O ile sam SS Sussex nie miał dużego wkładu w historię, jego storpedowanie mogło zmienić historię. Był to kolejny duży statek na pokładzie którego znajdowali się obywatele USA, który został zaatakowany przez niemieckiego u-boota. Prawdopodobnie gdyby doszło do śmierci amerykańskich obywateli, Stany Zjednoczone włączyłyby się do wojny już w 1916 roku, co mogłoby znacząco wpłynąć na przebieg I wojny światowej.

    Uszkodzony SS Sussex
    Uszkodzony SS Sussex
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleUnimog – motoryzacyjna legenda
    Next Article Operacja Deadstick i zdobycie mostów Pegaza i Horsa (1944)
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    3 listopada 20183 Mins Read

    Opuszczona kopalnia węgla Chatterley Whitfield

    Niegdyś jedna z największych kopalni węgla w Wielkiej Brytanii, produkująca 1 mln ton węgla rocznie,…

    Artykuły
    30 listopada 20182 Mins Read

    Malowniczy Zamek Eltz

    Niedaleko Eifel nad rzeką Elzbach w Nadrenii-Palatynacie w Niemczech znajduje się jeden z kilku malowniczych…

    Artykuły
    12 stycznia 20212 Mins Read

    Cmentarzysko pociągów w Uyuni

    Na wysokości 3656 m nad poziomem morza w Uyuni w Boliwii, obok olbrzymiej słonej pustyni…

    Artykuły
    17 sierpnia 20203 Mins Read

    Prototypowy Martin-Baker MB-2

    W połowie lat 30. w Wielkiej Brytanii rozpoczęto prace nad wieloma typami samolotów myśliwskich. W…

    Artykuły
    5 sierpnia 20233 Mins Read

    Niezbędny dodatek do każdego ogrodu: porządny parasol ogrodowy

    Parasol przeciwsłoneczny ogrodowy to jedna z tych rzeczy, które początkowo mogą wydawać się niepotrzebne, ale…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.