SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości
    SS Southern Cross - niepozorny zwiastun przyszłości
    SS Southern Cross - niepozorny zwiastun przyszłości
    Artykuły

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    Michał BanachBy Michał Banach11 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1955 roku statek pasażerski SS Southern Cross zapisał się w historii jako statek, który zapoczątkował rewolucję w sposobie projektowania statków pasażerskich. Był to pierwszy tak duży liniowiec, w którym siłownię przeniesiono bliżej rufy, a tym samym również i komin. Większość współczesnych liniowców jest obecnie budowana według tego wzoru.

    Praktycznie od początku wprowadzenia do użycia silników parowych, siłownie statków pasażerskich umieszczone były w centralnej części kadłuba. Zapewniało to większą stabilność podczas rejsu, gdyż ciężka maszynownia znajdowała się blisko środka ciężkości. Wadą tego rozwiązania było jednak to, że przez środek statku (czyli miejsce gdzie najmniej odczuwa się kołysanie podczas rejsu) przechodziły szyby kominów.

    Na początku lat 50. Basil Sanderson, członek zarządu linii Shaw, Savill & Albion Line zaproponował, aby zbudować nowy flagowy liniowiec ale według rewolucyjnej koncepcji. Zaproponował on, aby całą siłownię przenieść bliżej rufy, uwalniając miejsce w centralnej części kadłuba na kabiny pasażerskie, dodatkowo statek nie miał posiadać ładowni towarowej, a jedynie przechowalnie na bagaże pasażerów. Kolejną rewolucyjną koncepcją było przeniesienie mostka bliżej środka nadbudówki. Całkowicie zmieniło to wygląd statku na tle innych ówczesnych liniowców.

    Propozycja chociaż odbiegała od przyjętych wówczas standardów, zyskała aprobatę zarządu i 16 lipca 1952 roku zamówiono nowy statek w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Wodowanie jednostki miało miejsce 17 sierpnia 1954 roku i było wielkim wydarzeniem, ponieważ matką chrzestną statku została sama Królowa Elżbieta II. Po raz pierwszy panująca królowa stała się matka chrzestną prywatnego statku pasażerskiego. Jednostka otrzymała nazwę SS Southern Cross (wybraną z listy przez królową), a do służby weszła w lutym 1955 roku.

    SS Southern Cross (fot. gwrdave/Wikimedia Commons)
    SS Southern Cross (fot. gwrdave/Wikimedia Commons)

    Statek miał 184 m długości i tonaż około 20 200 BRT. Napęd stanowiły turbiny parowe o mocy 20 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 20 węzłów. Southern Cross zaprojektowano jako statek turystyczny, mogący zabrać na pokład około 1160 pasażerów. Wnętrze urządzono luksusowo i nowocześnie jak na tamte lata. W wystroju zastosowano duże ilości drewna, a wszystkie pomieszczenia były klimatyzowane.

    Dzięki przesunięciu komina na rufę, na górnym pokładzie znalazło się miejsce na dwa duże baseny. Trzeci znajdował się pod pokładem. Ponadto pasażerowie mieli do dyspozycji pokład spacerowo-sportowy, dwupokładową salę kinową, dwa solony, dwie restauracje, czytelnię oraz palarnię. Wewnętrzne kabiny pozbawione okien wyposażono w specjalne oświetlenie imitujące światło dzienne i zapalane automatycznie. Mimo bardzo luksusowego wyposażenia, jedynie najdroższe kabiny posiadały prywatne łazienki z ciepłą i zimną wodą. Pasażerowie z pozostałych kabin musieli korzystać z wspólnych łazienek.

    SS Southern Cross (fot. William Hall Raine)
    SS Southern Cross (fot. William Hall Raine)

    Oficjalnie linie Shaw, Savill & Albion Line otrzymały statek 23 lutego 1955 roku, a w pierwszy rejs z pasażerami SS Southern Cross wyszedł 29 marca 1955 roku. Jednostka obsługiwała trasę do Australii i Nowej Zelandii przez Kanał Panamski i z powrotem wokół Afryki, przez Wyspy Kanaryjskie do Southampton. Według planów, liniowiec miał wykonywać 4 takie rejsy rocznie.

    Początkowo kariera jednostki była bardzo udana. W latach 60. sytuacja zaczęła jednak ulegać zmianie, wraz z wzrostem popularności transportu lotniczego. W międzyczasie do Southern Cross dołączył drugi, podobny liniowiec o nazwie Northern Star. Na początku lat 70. linie otrzymały jeszcze 4 statki, należące do innych linii zarządzanych przez Furness Withy. Duży rozrost floty sprawił, że Southern Cross stał się najstarszym statkiem.

    SS Southern Cross (fot. John Ward)
    SS Southern Cross (fot. John Ward)

    W 1971 roku przeniesiono go na trasę z Wielkiej Brytanii na Morze Śródziemne. W 1972 roku liniowiec wycofano z eksploatacji z zamiarem sprzedaży. Uratowało to jednostkę przed złomowaniem, ponieważ do 1975 roku pozostałe jednostki należące do linii zostały zezłomowane (w tym młodszy Northern Star).

    W styczniu 1973 roku Southern Cross został sprzedany liniom Ulysses Lines z Grecji, które zmieniły jego nazwę na SS Calypso i poddały dużej modernizacji. Zmieniono wystój wnętrz, dodano łazienki we wszystkich kabinach (co doprowadziło do zmniejszenia liczy pasażerów do 1000). Usunięto też wewnętrzny basen, zamieniając go na dyskotekę. Nowy właściciel wykorzystywał liniowiec głównie podczas rejsów na Morzu Śródziemnym. Pod koniec lat 70. oddelegowano go do rejsów do USA i na Karaiby.

    SS Azure Seas (fot. Rich Turnwald)
    SS Azure Seas (fot. Rich Turnwald)

    W 1980 roku statek ponownie sprzedano, tym razem amerykańskim liniom Eastern Cruise Lines. Nowy właściciel zmienił nazwę statku na SS Azure Seas i przekazał go nowej spółce-córce, Western Cruise Lines. W trakcie prac dostosowujących jednostkę usunięto przedni basen, budując w jego miejsce kasyno. Ponownie zmniejszono liczbę pasażerów, tym razem do 821.Statek obsługiwał głównie trasy na zachodnim wybrzeżu USA.

    Na początku lat 90. doszło do przetasowań na rynku, w wyniku których Azure Seas został przejęty przez linie Royal Caribbean Cruise Lines. Nowy właściciel nie był jednak zainteresowany starym liniowcem, więc sprzedał go firmie Dolphin Cruise Line. Nazwę statku zmieniono wówczas na SS OceanBreeze i oddelegowano go do obsługi rejsów po morzu Karaibskim.

    SS OceanBreeze (fot. Peter Spier)
    SS OceanBreeze (fot. Peter Spier)

    W 1999 roku statek przekazano liniom Imperial Majesty Cruises. W 2000 roku statek poddano kosztującej 3,5 mln dolarów modernizacji wnętrz, która miała dostosować go nowych wymogów prawnych. Niestety wiekowy statek nawet po modernizacji nie mógł spełnić wszystkich wymagań, zwłaszcza dotyczących dostępu dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo OceanBreeze był drogi w eksploatacji na krótkich trasach z powodu zastosowania turbin parowych, a także nie posiadał pędników, przez co do manewrowania w porcie musiał korzystać z pomocy holowników.

    W tej sytuacji, w czerwcu 2003 roku statek sprzedano na złom, zastępując go tańszą w eksploatacji i nowocześniejszą jednostką. 5 listopada 2003 roku dawny liniowiec dotarł do Chittagong, gdzie do końca 2004 roku go rozebrano. Tak zakończyła się długa historia statku, który zapoczątkował rewolucję w projektowaniu statków pasażerskich.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem
    Next Article M47 Patton – przejściowa hybryda
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 listopada 20220

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w…

    Artykuły
    17 października 20192

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 listopada 20210

    Wypadanie włosów – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

    Czy łysienie jest jednym z większych problemów cywilizacyjnych? Według statystyk co drugi dorosły mężczyzna łysieje.…

    Biznes
    28 grudnia 20170

    Ekologiczność hali magazynowej na etapie jej budowy

    W branży architektonicznej i budowlanej coraz większą rolę i znaczenie przykłada się do aspektów ekologiczności…

    Artykuły
    3 sierpnia 20220

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.