SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS L’Atlantique – ofiara pożarów francuskich liniowców
    Artykuły

    SS L’Atlantique – ofiara pożarów francuskich liniowców

    Michał BanachBy Michał Banach24 października 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS L'Atlantique - ofiara pożarów francuskich liniowców
    W latach 30. doszło do serii pożarów francuskich liniowców, spowodowanych głównie brakiem umiejętności gaszenia pożarów przez załogi, oraz obecnością zbyt dużej ilości łatwopalnych elementów w wyposażeniu statków. Jednym z statków, który spłonął w tym czasie był SS L’Atlantique.

    Stępkę pod SS L’Atlantique położono 28 listopada 1928 roku we francuskiej stoczni Ateliers et Chantiers de Saint-Nazaire Penhoët, a wodowanie miało miejsce 15 kwietnia 1930 roku. Prace wykończeniowe trwały do 7 września 1931 roku. Liniowiec miał 223 m długości i tonaż 42 512 BRT. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe o mocy 45 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów. Statek mógł zabrać na pokład 1238 pasażerów (488 w pierwszej klasie, 88 w drugiej klasie i 662 w trzeciej klasie) oraz 663 członków załogi.

    SS L'Atlantique
    SS L’Atlantique

    Wnętrze liniowca urządzono luksusowo w stylu Art Deco. Autorami projektu byli Albert Besnard i Pierre Patout. Do wykończenia wnętrza wykorzystano duże ilości szkła, marmury oraz różne gatunki drewna. Pod względem luksusu i jakości wykończenia, był to jeden z najbardziej ekskluzywnych francuskich liniowców.

    Od początku projektowano go z myślą o obsłudze tras między Francją a Ameryką Południową. W pierwszy rejs statek wyszedł 29 września 1931 roku. W 1932 roku kominy liniowca zostały podwyższone o 5 metrów, aby lepiej odprowadzać spaliny. Od początku SS L’Atlantique pływał z praktycznie pełnym obłożeniem, przynosząc duże zyski. Na początku 1933 roku liniowiec miał przejść standardowy remont i modernizację w Hawrze.

    SS L'Atlantique
    SS L’Atlantique

    4 stycznia 1933 roku liniowiec płynął między Bordeaux a Hawrem, gdzie miał wpłynąć do suchego doku. Podczas rejsu, około 40 km od Guernsey, załoga zauważyła pożar w kabinach I klasy. Mimo prób jego ugaszenia, ogień rozprzestrzeniał się na kolejne pomieszczenia. Podczas walki z ogniem zginęło 19 członków załogi. Rano kapitan statku wydał rozkaz opuszczenia jednostki przez wszystkich około 200 członków załogi. Na wezwanie o pomoc zareagowało kilka statków, które zabrały na pokład większość członków załogi, jednak kilku utonęło.

    Pozbawiony załogi SS L’Atlantique dryfował, a na jego pokładzie cały czas szalał pożar. Dopiero pod wieczór jednostka została wzięta na hol przez holowniki. Łącznie 9 jednostek tego typu asystowało w odholowaniu liniowca do Cherburga. Operacja trwała 30 godzin. Warto zaznaczyć, że dopiero 8 stycznia dogaszono pożar i poddano jednostkę oględzinom.

    SS L'Atlantique
    SS L’Atlantique

    Przez 3 lata los jednostki nie był przesądzony. Wstępne oględziny wykazały, że pożar strawił wszystkie pomieszczenia na pokładach od A do F, ale maszynownia pozostała nietknięta. Właściciel statku, linie Compagnie de Navigation Sud-Atlantique chciały uznać jednostkę za całkowicie utraconą, co pomogłoby w otrzymaniu odszkodowania, jednak ubezpieczyciel chciał, aby statek wyremontowano, ponieważ uważał, że nadaje się do naprawy.

    Dopiero w lutym 1936 roku SS L’Atlantique został sprzedany na złom i trafił do Glasgow. Właściciel statku podpisał ugodę o wartości 6,8 mln dolarów (współcześnie około 133 mln dolarów). Pieniądze wykorzystano do zamówienia małego statku pasażerskiego, który zastąpił SS L’Atlantique.

    SS L'Atlantique
    SS L’Atlantique

    Śledztwo przeprowadzone po pożarze wykazało, że chociaż dokładna przyczyna pożaru nie była znana, do rozprzestrzeniania ognia  przyczyniły się duże ilości drewna wykorzystane do wykończenia wnętrz. W następstwie tego pożaru, oraz kilku innych, które miały miejsce w tym samym czasie, francuskie władze podjęły decyzję o zmianie przepisów, wymuszając ograniczenie w wykorzystaniu drewna w korytarzach i na klatkach schodowych nowych liniowców. Dodatkowo wymuszono zatrudnianie przeszkolonych strażaków jako członków załogi dużych liniowców, oraz obowiązkowe szkolenia dla załóg z działań przeciwpożarowych. Warto dodać, że serię pożarów francuskich liniowców zamknął pożar transatlantyku Normandie w 1942 roku.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNa jaki sprzęt warto postawić podczas pracy zdalnej?
    Next Article Saab J35 Draken – pierwszy europejski myśliwiec naddźwiękowy
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 listopada 20173 Mins Read

    Komin w Trbovlju – najwyższy komin w Europie

    Chociaż Słowenia nie jest zbyt dużym krajem (zajmuje 38 miejsce w Europie pod względem powierzchni),…

    Artykuły
    25 lipca 20214 Mins Read

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    26 stycznia 20175 Mins Read

    Zegar Zagłady

    Grupa naukowców z Uniwersytetu w Chicago w 1947 roku stworzyła tzw. Zegar Zagłady. Symboliczny zegar…

    Internet i komputery
    27 maja 20162 Mins Read

    Amerykański arsenał nuklearny na 50-letnich dyskietkach

    Według raportu udostępnionego przez Government Accountability Office, amerykańską instytucję rządową przygotowującą raporty i audyty dla…

    Artykuły
    27 kwietnia 20223 Mins Read

    Dietetyczne przekąski z piekarnika parowego

    Świadome i zdrowe odżywianie staje się w ostatnich latach coraz popularniejsze. Zwiększająca się świadomość naszego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.