SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    SS Imperator - transatlantyk trzech bander
    SS Imperator - transatlantyk trzech bander
    Artykuły

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    Michał BanachBy Michał Banach14 sierpnia 2022Updated:20 sierpnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1913 roku liniowiec SS Imperator był pierwszym z trzech statków zbudowanych dla Hamburg-Amerika Line, mających swoimi rozmiarami przewyższać konkurencyjne jednostki brytyjskie. Ostatecznie jego kariera pod niemiecką banderą była bardzo krótka.

    Budowę liniowca rozpoczęto w 1910 roku w stoczni AG Vulcan w Hamburgu. Wodowanie miało miejsce 23 maja 1913 roku, a w pierwszy rejs SS Imperator wyszedł 11 lipca 1913 roku. Transatlantyk miał 276 m długości, wyporność 53 000 ton i tonaż 52 117 BRT. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe o mocy 60 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 24 węzłów. Imperator posiadał 11 pokładów i mógł zabrać na pokład 1180 członków załogi, 908 pasażerów w pierwszej klasie, 592 w drugiej klasie, 962 w trzeciej i 1772 w imigranckiej. Wnętrze statku urządzono z przepychem typowym dla ówczesnych jednostek.

    SS Imperator
    SS Imperator

    W trakcie budowy okazało się, że należący do Cunarda liniowiec RMS Aquitania miał być dłuższy o 30 cm, w związku z czym podjęto decyzję o zamontowaniu na dziobie ozdobnego orła z mosiądzu, żeby zwiększyć długość całej jednostki. W momencie wejścia do służby SS Imperator był więc największym transatlantykiem na świecie zarówno pod względem długości jak i wyporności.

    Podczas pierwszego rejsu wyszły na jaw wady projektowe jednostki. Luksusowe wyposażenie kabin pierwszej klasy było tak ciężkie, że zmienił się środek ciężkości statku, co powodowało silne przechyły. W tej sytuacji jednostkę zmodernizowano i dociążono. W trakcie prac zainstalowano również system zraszaczy przeciwpożarowych, gdyż na pokładzie często dochodziło do pożarów,

    SS Imperator
    SS Imperator

    Imperator odbywał regularne rejsy między Niemcami a USA aż do wybuchu I wojny światowej. Przez cały czas trwania konfliktu statek przebywał w porcie w Hamburgu, gdzie pozostawiono go praktycznie bez opieki. Miało to negatywny wpływ na stan statku. Po zakończeniu wojny Imperator został przejęty przez Amerykanów i przemianowany na USS Imperator w maju 1919 roku. Przez krótki czas transatlantyk wykorzystywany był do transportu żołnierzy i amerykańskiego personelu z powrotem do USA.

    10 grudnia 1919 roku jednostka dotarła do Southampton, gdzie przekazano ją liniom Cunard w ramach reparacji wojennych. Nowy właściciel chciał, aby statek wyszedł w morze już miesiąc później, po szybkim remoncie, ale okazało się, że stan jednostki był zły i wymagała ona dużego remontu. W trakcie prac wykorzystywano części z innych statków aby maksymalnie przyśpieszyć prace. Statek otrzymał wówczas również nową nazwę – RMS Berengaria.

    SS Imperator
    SS Imperator

    Prace zakończono dopiero 2 marca 1920 roku, ale podczas pierwszego rejsu wyszły na jaw dalsze problemy techniczne wymagające naprawy w stoczni. W 1921 roku transatlantyk otrzymał nowe kotły opalane olejem napędowym, a nie węglem.

    Dalsza eksploatacja ex-niemieckiego liniowca przebiegała spokojnie z jednym wyjątkiem. We wrześniu 1925 roku armator otrzymał informację, że na pokładzie jednostki znajduje się bomba. Statek przeszukano ale niczego nie znaleziono. Prewencyjnie zarządzono jedynie próbny alarm o godzinie, o której bomba miała wybuchnąć, aby pasażerowie znajdowali się blisko łodzi ratunkowych.

    Orzeł na dziobie SS Imperator
    Orzeł na dziobie SS Imperator

    Ostatecznie w 1938 roku wysłużony liniowiec został wycofany z eksploatacji. Jednym z powodów były częste zwarcia w instalacji elektrycznej oraz liczne pożary na pokładzie. Koszty modernizacji statku były zbyt duże, więc bardziej opłacało się go zezłomować. Chociaż jeszcze w tym samym roku rozpoczęto złomowanie. ostatnie fragmenty kadłuba RMS Berengaria usunięto dopiero w 1946 roku.

    W swoim czasie SS Imperator był największym transatlantykiem na świecie. Nie był jednak najszybszą jednostką. Od początku sprawiał również sporo problemów w eksploatacji i często wracał do stoczni na remonty i naprawy. Co istotne, najdłużej w swojej karierze pływał pod brytyjską banderą, a nie oryginalną, niemiecką.

    SS Imperator
    SS Imperator
    RMS Berengaria
    RMS Berengaria
    RMS Berengaria
    RMS Berengaria

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    Next Article Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.