SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    • Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    • Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    • Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      20 maja 2022

      Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » SS Badger i SS Spartan – ostatnie w swoim rodzaju
    SS Badger i SS Spartan - ostatnie w swoim rodzaju
    SS Badger i SS Spartan - ostatnie w swoim rodzaju
    Artykuły

    SS Badger i SS Spartan – ostatnie w swoim rodzaju

    Michał BanachBy Michał Banach8 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Na pierwszy rzut oka promy SS Badger i SS Spartan wyglądają jak wiele innych tego typu statków pływających po Wielkich Jeziorach. W praktyce SS Badger jest jednak ostatnim promem kolejowym z silnikami parowymi opalanymi węglem, który pozostaje w eksploatacji.

    Historia obu statków sięga początku lat 50. i związana jest z Chesapeake and Ohio Railway. W tym czasie transport wodny na Wielkich Jeziorach amerykańskich przeżywał swój rozkwit. Gdy w 1947 roku firma przejęła Pare Marquette Railway, okazało się, że dotychczasowe promy wykorzystywane do  transportu pasażerów, samochodów i pociągów między portami na Jeziorze Michigan są niewystarczające.

    Wodowanie SS Badger (fot. Mason County Historical Society)
    Wodowanie SS Badger (fot. Mason County Historical Society)

    W tej sytuacji zarząd firmy zamówił w stoczni Christy Corporation dwa nowe promy, których konstrukcję oparto o zmodyfikowane plany promu City of Midland 41. Obie jednostki miały 125 m długości, tonaż 4244 BRT i wyporność 6650 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe systemu Skinnera o mocy 7000 KM, opalane węglem. Zapewniały one prędkość maksymalną 21 węzłów i rejsową 16 węzłów. Na trzech pokładach możliwe było transportowanie 620 pasażerów, do 180 samochodów, autobusów, ciężarówek lub wagonów kolejowych. Załoga liczyła 50-60 osób. Cechą charakterystyczną obu promów był wzmocniony kadłub pozwalający na przebijanie się przez lód, co miało umożliwiać rejsy przez cały rok.

    Pierwszym zwodowanym statkiem był SS Spartan. Wodowanie miało miejsce 4 stycznia 1952 roku a do służby jednostka weszła w październiku 1952 roku. Drugim promem był SS Badger, który zwodowano 6 września 1952 roku, a do służby wszedł 21 marca 1953 roku.

    SS Badger
    SS Badger

    Oba promy wykorzystywano intensywnie do początku lat 70. kiedy zapotrzebowanie na tego typu transport zaczęło gwałtownie spadać. W tej sytuacji większość starszych promów wycofano z służby, zostawiając dwie wspomniane jednostki, jako najnowsze w całej flocie. Dalszy spadek ruchu sprawił, że w 1979 roku SS Spartan również został wycofany z służby i zacumowany na wszelki wypadek przy jednym z nabrzeży.

    W służbie pozostał jedynie SS Badger. W 1983 roku wraz z Spartanem i promem City of Midland 41 został sprzedany Glenowi F. Bowdenowi, który założył Michigan–Wisconsin Transportation Company. Przez kolejne lata Badger i City of Midland 41 pozostawały w eksploatacji, natomiast Spartan stanowił źródło części zamiennych dla Badgera.

    SS Spartan (fot. Bill McChesney)
    SS Spartan (fot. Bill McChesney)

    Ostatecznie w 1990 roku firma stanęła na skraju bankructwa, przez co wstrzymano operacje. Po kilku latach bezczynności promy przejął kolejny właściciel, który przywrócił Badgera do służby po modernizacji. W ramach prac usunięto wyposażenie do transportu wagonów olejowych i unowocześniono wnętrze, dostosowując jednostkę do nowych standardów.

    Mimo upływu lat, SS Badger cały czas pozostaje w eksploatacji, będąc ostatnim, dużym promem w USA, w którym silniki opalane są węglem. Siostrzany Spartan cały czas stoi w porcie, służąc głównie jako źródło części zamiennych i magazyn. W 2020 roku wszystkie trzy promy ponownie zmieniły właściciela, którym została firma Interlake Steamship Company. Co istotne oba promy wpisane są do rejestru zabytków.

    SS Badger (fot. Doug Coldwell)
    SS Badger (fot. Doug Coldwell)
    SS Badger (fot. Madmaxmarchhare/Wikimedia Commons)
    SS Badger (fot. Madmaxmarchhare/Wikimedia Commons)
    SS Badger (fot. Rod Tadlock)
    SS Badger (fot. Rod Tadlock)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułOkręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej
    Następny artykuł Angielski w Katowicach – jaką metodę wybrać i ile kosztuje nauka?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    21 maja 20224 Mins Read

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    19 maja 20227 Mins Read

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 maja 20220

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Artykuły
    8 maja 20172

    Dwuprzegubowy autobus Ikarus 293

    Typowe autobusy miejskie dzielą się na jedno i dwuczłonowe. Te ostatnie, wyposażone w przegub mają…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 maja 2022

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    21 maja 2022

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    20 maja 2022

    Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

    19 maja 2022

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    21 września 20200

    Czym jest harmonogram projektu i jak go napisać?

    Harmonogram projektu to zbiór planu, kalendarza i organizera, pozwalający rozdzielić między pracowników konkretne czynności, a…

    Artykuły
    25 września 20170

    Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska

    Mierzeja Helska była przez lata była miejscem o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa polskiego wybrzeża. W…

    Lifestyle
    30 grudnia 20200

    Zimowy relaks w Białce Tatrzańskiej

    Białka Tatrzańska to położona nieopodal Zakopanego niewielka wioska, w której możemy miło spędzić zimowy czas,…

    Artykuły
    22 lutego 20200

    Jak zainwestować swoje pieniądze?

    Trzymasz oszczędności na koncie oszczędnościowym? Czy nie wolisz na nich zarabiać? Konta oszczędnościowe może chronią…

    Artykuły
    27 stycznia 20160

    Apollo 1 – tragiczny początek programu Apollo

    Rozpoczęty w latach 50. podbój kosmosu wszedł w swoją decydującą fazę w drugiej połowie lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.