SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Średzka Kolej Powiatowa
    Średzka Kolej Powiatowa
    Średzka Kolej Powiatowa
    Artykuły

    Średzka Kolej Powiatowa

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2021Updated:10 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Szybki rozwój transportu kolejowego w Europie pod koniec XIX wieku sprawił, że powstało wiele lokalnych linii kolejowych, w większości prywatnych. Jedną z takich linii była Średzka Kolej Powiatowa utworzona w latach 1898-1902 między Poznaniem a Środą Wielkopolską. Chociaż większość linii zlikwidowano, jej fragment jest cały czas w eksploatacji, a w Poznaniu utworzono Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej.

    Historia Średzkiej Kolei Powiatowej sięga roku 1892 i wprowadzonych wówczas przez pruskie władze zmian w przepisach, które umożliwiły budowanie lokalnych linii kolejowych. W 1898 roku po licznych negocjacjach i rozmowach, właściciele majątków ziemskich między Poznaniem a Środą Wielkopolską podjęli decyzję o zbudowaniu wąskotorowej linii kolejowej łączącej oba miasta i okoliczne majątki.

    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)

    Najpierw zbudowano długą na 11 km normalnotorową (1435 mm) trasę między dworcem Poznań Główny (obecnie Poznań Wschód), a wsią Kobylepole (obecnie część Poznania). We wsi zbudowano dworzec przeładunkowy, umożliwiający przeładunek towarów między pociągami normalnotorowymi, a wąskotorowymi. W 1902 roku ukończono budowę linii wąskotorowej o rozstawie szyn 1000 mm między wsią Kobylepole, Środą Wielkopolską a Zaniemyślem.

    Chociaż od początku trasa była wykorzystywana również w ruchu pasażerskim, jej głównym celem było transportowanie produktów rolnych między gospodarstwami i majątkami a Poznaniem. W związku z tym linia miała wiele odnóg i bocznic. Przez lata linia była normalnie wykorzystywana, a w 1927 roku wydłużono ją do 115 km. W tym czasie linia obsługiwała liczne zakłady przemysłowe i przynosiła spore zyski.

    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)

    Wybuch II wojny światowej, oraz późniejsze zniszczenia w mieście, a także przebudowa zniszczonych fragmentów miasta po wojnie sprawiły, że w 1949 roku stan Średzkiej Kolei Powiatowej był zdecydowanie gorszy niż przed wojną. W tym samym roku linia została znacjonalizowana i przejęta przez PKP. Aby połączyć linię z dotychczasową infrastrukturą kolejową, zmieniono rozstaw szyn wąskotorowych na 750 mm.

    Nie oznaczało to jednak, że linia odzyskała znaczenie. PKP nie widziało potrzeby utrzymywania tak nietypowej linii, w związku z czym z czasem zaczęto likwidować kolejne połączenia pasażerskie. W latach 70. rozpoczęto likwidację poszczególnych fragmentów tras. Ostatecznie zachowano jedynie linię Środa Wielkopolska – Zaniemyśl, która była eksploatowana do 2001 roku.

    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)

    Obecnie zachowany fragment trasy wykorzystywany jest przez Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”, która utrzymuje na niej ruch turystyczny. Dodatkowo, wraz z utworzeniem w 2018 roku Parku Rataje w Poznaniu, utworzono Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej, w którym umieszczono normalnotorowy parowóz Tkt48-130 z wagonem restauracyjnym Wars oraz wąskotorową lokomotywę parową Dn2t Baziel.

    Skansen umieszczono w miejscu istniejącej kiedyś stacji. Oprócz pociągów i tablic informacyjnych, wystawę wzbogacono licznymi znakami i urządzeniami technicznymi wykorzystywanymi kiedyś na tej trasie. Co najciekawsze, skansen znajduje się w parku i jest ogólnodostępny, a same lokomotywy są w bardzo dobrym stanie. Za skansenem znajduje się charakterystyczny Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny.

    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)
    Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzy znasz rozwiązania technologiczne firmy MikroTik?
    Next Article Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.