Mini Guppy

Ostatnim samolot tej nietypowej serii był Mini Guppy, wyprodukowany w dwóch egzemplarzach. Samoloty te zbudowano pod koniec lat 60. podobnie jak pozostałe na bazie kadłubów Boeinga 377 i C-97J. W przeciwieństwie do Super Guppy, maszyny te miały być wykorzystywane komercyjnie jako specjalistyczne samoloty transportowe.

Mini Guppy

Mini Guppy

Oba egzemplarze Mini Guppy nieznacznie się od siebie różniły pod względem konstrukcji i miały różne silniki. Pierwsza z maszyn wzbiła się w powietrze 24 maja 1967 roku. W kolejnych latach wykorzystywano ją do transportów różnych ładunków. Z czasem samolot zaczął zmieniać właścicieli, aż wreszcie w 1995 roku postanowiono go wycofać z eksploatacji. Mini Guppy trafił do Tillamook Air Museum w Oregonie i znajduje się tam do dziś. Samolot wyposażony był w silniki Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major i mógł latać z prędkością 400 km/h.

Mini Guppy

Mini Guppy

Drugi egzemplarz wzbił się w powietrze 13 marca 1970 roku. Niestety jego kariera była bardzo krótka, ponieważ już 12 maja samolot rozbił się podczas lotu testowego w bazie Edwards, w Kalifornii. Zginęła cała załoga. Ze względu na jego krótką eksploatację, wiele źródeł pomija jego istnienie. Maszynę wyposażono w silniki Allison 501-D22C, a jego kadłub miał 31,4 m długości – nieco więcej niż pierwsza maszyna i różnił się również konstrukcją otwieranej przedniej części kadłuba.

Brzydkie ale pojemne

Samoloty serii Guppy, oraz inne podobne konstrukcje zbudowane na ich bazie uznawane są za jedne z najbrzydszych samolotów na świecie. Ich garbaty kadłub mieszczący potężny przedział ładunkowy zawsze był obiektem żartów.

Mimo to samoloty te można uznać za jedne z bardziej udanych konstrukcji. Z drugiej strony liczba potencjalnych użytkowników tak dużych i nietypowych samolotów jest na tyle krótka, że poza NASA, oraz firmami produkującymi samoloty, zainteresowanie nimi było niewielkie. Kariera wybudowanych później przez Airbusa maszyn typu Beluga okazała się bardziej udana, ponieważ samoloty zaczęto wykorzystywać podczas prac nad nowymi modelami samolotów pasażerskich Airbusa.

Super Guppy (fot. NASA)

Super Guppy (fot. NASA)

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.