Super Guppy

Pozytywne testy Pregnant Guppy doprowadziły do powstania zupełnie nowego samolotu – Super Guppy. Podobnie jak we wcześniejszym prototypie, do budowy wykorzystano istniejące kadłuby. Wybór padł tym razem na C-97J, będące wojskową, nieco zmodyfikowaną wersją samolotów Boeing 377.

Super Guppy

Super Guppy

Pod względem konstrukcyjnym maszyny różniły się dosyć mocno. Ich kadłuby wydłużono do 43,8 m, również rozpiętość skrzydeł zwiększono do 47,6 m, a nowy przedział transportowy sprawił, że wysokość kadłuba wzrosła do 14,8 m. Waga pustego samolotu wzrosła do 46 ton, a masa startowa do 77 ton.

Super Guppy (fot. NASA)

Super Guppy (fot. NASA)

Zmianie uległy również silniki, ponieważ w zależności od wersji wykorzystano 4 turbośmigłowe jednostki Allison 501-D22C o mocy 4680 KM każdy lub Pratt & Whitney T-34-P-7. Pozwoliło to na uzyskanie prędkości maksymalnej około 460 km/h i przelotowej około 410 km/h. Zasięg Super Guppy to około 3220 km. Ładunki umieszcza się od przodu, dzięki odsuwanej na bok przedniej części kadłuba.

Super Guppy (fot. NASA)

Super Guppy (fot. NASA)

NASA zamówiła 5 maszyn. Ze względu na ich specyfikę, każdy Super Guppy był innym samolotem, nieznacznie różniącym się od pozostałych. Poza pierwszym, wszystkie kolejne były budowane od podstaw, jedynie w oparciu o konstrukcję C-97J. Dodatkowo ostatni, piąty egzemplarz posiadał wiele elementów konstrukcyjnych z rozebranego Pregnant Guppy.

Aero Spacelines Super Guppy (fot. Pinpin/Wikimedia Commons)

Aero Spacelines Super Guppy (fot. Pinpin/Wikimedia Commons)

W swój pierwszy lot Super Guppy wzbił się 31 sierpnia 1965 roku i po krótkich testach maszyna weszła do eksploatacji. W latach 70. dwa samoloty wypożyczono firmie Airbus, która wykorzystywała je do transportu kadłubów samolotów między zakładami produkcyjnymi. Eksploatacja była tak udana, że Airbus postanowił później zbudować własny samolot tego typu – Airbus Beluga.

Wraz z stopniowym spowolnieniem programu kosmicznego, Super Guppy miały coraz mniej pracy. Zaczęto je więc wycofywać z eksploatacji. Z wszystkich zbudowanych maszyn tylko jedna pozostaje dzisiaj w eksploatacji i wykorzystywana jest przez NASA. Jeden Super Guppy znajduje się w bazie Davis-Monthan, a pozostałe trzy znajdują się w różnych muzeach i na wystawach w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Los maszyny znajdującej się w Wielkiej Brytanii zapowiada się jednak źle, ponieważ w listopadzie 2020 roku ogłoszono, że maszyna zostanie zezłomowana. Mimo prób uratowania samolotu przez stowarzyszenie sympatyków tego samolotu, nie udało się zebrać odpowiednich środków na przetransportowanie sporego samolotu w inne miejsce. Teren na którym obecnie znajduje się samolot został bowiem sprzedany deweloperowi, który zamierza go zabudować. Część z znajdujących się w tym miejscu zabytkowych samolotów zostanie umieszczona w niewielkim lokalnym muzeum, ale pozostałe, w tym Super Guppy trafią na złom.

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.