SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter
    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter
    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter
    Artykuły

    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter

    Michał BanachBy Michał Banach19 lipca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Wraz z rozpoczęciem produkcji Boeinga 787 Dreamliner, Boeing musiał wprowadzić do eksploatacji specjalistyczny samolot transportowy, przystosowany do przewożenia skrzydeł i kadłubów nowych maszyn między zakładami produkcyjnymi rozsianymi na całym świecie. Tak powstał Boeing Dreamlifter.

    Od samego początku prac nad Boeingiem 787 Dreamliner, Boeing zakładał, że samoloty będą składane z części wyprodukowanych przed podwykonawców na całym świecie. Dotyczyło to zarówno mniejszych podzespołów, jak i dużych elementów konstrukcji, takich jak skrzydła i kadłuby. Standardowo w takich sytuacjach, elementy te dostarcza się do zakładów montażowych drogą morską lub lądową. Wadą tego rozwiązania jest jednak czas potrzebny na przetransportowanie często bardzo dużych elementów.

    Boeing Dreamlifter (fot. Ken Fielding/Flickr.com)
    Boeing Dreamlifter (fot. Ken Fielding/Flickr.com)

    W związku z tym w 2003 roku Boeing ogłosił, że zbuduje specjalistyczny samolot transportowy, przystosowany do przewozu skrzydeł i kadłubów Dreamlinerów. Aby ograniczyć zakres prac projektowych, podjęto decyzję o wykorzystaniu dostępnych w dużych ilościach Boeingów 747-400. Początkowo wybrano 3 samoloty tego typu, jednak ostatecznie przebudowano cztery maszyny – jedną pozyskaną od Air China, dwie z China Airlines i jedną z Malaysia Airlines.

    W ramach przebudowy zmieniono kadłub i usterzenie, dodając otwierany ogon, pozwalający na załadunek. Z racji tego, że samoloty miały być wykorzystywane głównie do przewozu elementów konstrukcji Boeingów 787 Dreamliner, nazwano je Boeing Dreamlifter (przy czym właściwa nazwa to Boeing 747-400 Large Cargo Freighter (LCF)).

    Boeing Dreamlifter (fot. Chang-Song Wang)
    Boeing Dreamlifter (fot. Chang-Song Wang)

    Pierwszy przebudowany samolot zaprezentowano na lotnisku Taipei Taoyuan International Airport 17 sierpnia 2006 roku, a oblot miał miejsce 9 września 2006 roku. Następnie Dreamlifter został poddany próbom, a 16 lutego 2007 roku oblatano drugi egzemplarz. W kolejnych miesiącach oblatano jeszcze dwie maszyny. Do eksploatacji trzy pierwsze samoloty weszły w czerwcu 2008 roku, a czwarty w lutym 2010 roku. Od tego czasu wszystkie cztery maszyny są cały czas w eksploatacji.

    Boeing Dreamlifter ma 71,68 m długości, 64,4 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosi 364 235 kg. Napęd stanowią cztery silniki Pratt & Whitney  PW4000, zapewniające prędkość 878 km/h i zasięg z ładunkiem wynoszący 7800 km. Przestrzeń ładunkowa ma pojemność 1840 m³ i do momentu powstania Airbusa Beluga XL, Dreamlifter dysponował największym przedziałem transportowym wśród wszystkich samolotów (An-225 dysponuje przestrzenią ładunkową o objętości około 1300 m³).

    Boeing Dreamlifter (fot. Eric Salard)
    Boeing Dreamlifter (fot. Eric Salard)
    Boeing Dreamlifter (fot. Eric Salard)
    Boeing Dreamlifter (fot. Eric Salard)
    Boeing Dreamlifter (fot. Muroi 8210/Wikimedia Commons)
    Boeing Dreamlifter (fot. Muroi 8210/Wikimedia Commons)
    Boeing Dreamlifter (fot. Muroi 8210/Wikimedia Commons)
    Boeing Dreamlifter (fot. Muroi 8210/Wikimedia Commons)
    Boeing Dreamlifter (fot. needpix.com)
    Boeing Dreamlifter (fot. needpix.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSir Vival – prototyp przegubowego bezpiecznego samochodu
    Next Article Worosia – opuszczony kurort na Cyprze
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.