SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    • Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    • Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      17 sierpnia 2022

      Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Spähpanzer Luchs – niemiecki pływający bojowy wóz rozpoznawczy
    Spähpanzer Luchs - niemiecki pływający bojowy wóz rozpoznawczy
    Artykuły

    Spähpanzer Luchs – niemiecki pływający bojowy wóz rozpoznawczy

    Michał BanachBy Michał Banach5 lutego 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Na początku lat 60. podstawowymi pojazdami rozpoznawczymi Bundeswehry były czołgi M41 Walker Bulldog oraz gąsienicowe transportery opancerzone. Wraz z wprowadzaniem do służby nowszych pojazdów bojowych innych typów, potrzebny stał się nowy wóz rozpoznawczy. Tak zaczęła się historia Spähpanzer Luchs.

    Geneza

    Podobnie jak w większości armii NATO w latach 50. i 60. zadania rozpoznawcze powierzano albo bardzo lekkim pojazdom, często nieopancerzonym, samochodom pancernym, lekkim czołgom lub gąsienicowym transporterom opancerzonym. Każdy z tych typów pojazdów miał swoje wady i zalety. Najczęściej uzyskiwano dobrą mobilność kosztem słabego opancerzenia i uzbrojenia, lub odwrotnie.

    Spähpanzer Luchs (fot. Hugh Llewelyn)
    Spähpanzer Luchs (fot. Hugh Llewelyn)

    Równocześnie do służby zaczęły trafiać nowocześniejsze czołgi i bojowe wozy piechoty, które znacząco przewyższały osiągami i zdolnościami terenowymi dotychczas wykorzystywane pojazdy rozpoznawcze. Był oto widoczne szczególnie w Bundeswehrze, gdzie zadania rozpoznawcze powierzono w tym czasie czołgom M41 Walker Bulldog oraz gąsienicowym transporterom opancerzonym SPz 11-2 Kurz.

    W związku z tym w 1961 roku dowództwo Bundeswehry ogłosiło projekt budowy nowych kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6×6, wozów rozpoznawczych w układzie 8×8 i pojazdów terenowo-patrolowych w układzie 4×4. Zbudowano kilkanaście prototypów, które poddano testom w 1968 roku. Pojazdy wysyłano w różne zakątki Europy, aby przetestować je w zmiennych warunkach klimatycznych i pogodowych.

    Spähpanzer Luchs (fot. Hedwig Klawuttke)
    Spähpanzer Luchs (fot. Hedwig Klawuttke)

    W 1973 roku do produkcji skierowano pojazd zaprojektowany przez zakłady Daimler-Benz, jednak samą produkcję zlecono zakładom Rheinstahl Wehrtechnik. Ośmiokołowy pływający bojowy wóz rozpoznawczy, jak sklasyfikowano pojazd, otrzymał nazwę Spähpanzer Luchs. W latach 1975-1977 wyprodukowano 408 pojazdów.

    Spähpanzer Luchs

    Luchs miał 7,75 m długości, 3 m szerokości i ponad 2 m wysokości. Maksymalna masa bojowa wynosiła 19,5 tony. Napęd stanowił silnik Daimler-Benz OM 403A o mocy 300-390 KM, zapewniający prędkość maksymalną 90 km/h na lądzie i 10 km/h na wodzie (do poruszania się wykorzystywano pędniki). Uzbrojenie składało się z działka Rheinmetall kalibru 20 mm oraz karabinu maszynowego MG3 kalibru 7,62 mm. Pancerz chronił przed pociskami z broni ręcznej, a w przedniej części kadłuba również przed pociskami kalibru 20 mm. Załoga liczyła 4 osoby.

    Spähpanzer Luchs (fot. Huhu/Wikimedia Commons)
    Spähpanzer Luchs (fot. Huhu/Wikimedia Commons)

    Wszystkie wyprodukowane pojazdy trafiły do Bundeswehry. W toku eksploatacji poddawano je modernizacjom. W ramach pierwszej z nich powstała wersja Luchs A1 z nowymi systemami obserwacji pola walki. Kolejna modernizacja obejmowała systemy łączności.

    W pojeździe zastosowano kilka ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych, które miały zwiększyć mobilność. Jednym z nich był system skrętu kół. Przy wysokich prędkościach skrętne były dwie przednie albo dwie tylne osie, a przy niższych prędkościach skrętne są wszystkie osie. Kolejnym rozwiązaniem jest zdublowany system kierowania, który pozwala na natychmiastową zmianę kierunku jazdy bez potrzeby zawracania.

    Spähpanzer Luchs (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
    Spähpanzer Luchs (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)

    Luchs mimo upływu lat cały czas pozostaje w eksploatacji, chociaż częściowo został już zastąpionymi nowszymi i lżejszymi konstrukcjami, m.in. pojazdami Fennek. Z perspektywy czasu, współcześnie wadą pojazdu jest brak stabilizacji działka, przez co prowadzenie ostrzału w trakcie jazdy jest bardzo trudne. Prawdopodobnie pojazdy tego typu pozostaną w eksploatacji jeszcze przez wiele lat, ponieważ ma bardzo uniwersalną konstrukcję.

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPoduszkowce pasażerskie SR.N4 typu Mountbatten
    Następny artykuł Torre de David – niesamowity opuszczony wieżowiec w Caracas
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    14 sierpnia 20223 Mins Read

    Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    8 sierpnia 20222 Mins Read

    Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy

    18 lipca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    19 sierpnia 2022

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    18 sierpnia 2022

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    17 sierpnia 2022

    Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20190

    Gąsienicowe autobusy z Kanady

    Poruszanie się po lodzie pojazdami kołowymi nie jest zbyt łatwe. Znacznie lepiej radzą sobie pojazdy…

    Artykuły
    13 września 20180

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet…

    Film
    28 kwietnia 20160

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Artykuły
    23 listopada 20180

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata…

    Biznes
    28 lipca 20220

    Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

    Pracodawcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z agencji pracy tymczasowej zamiast samodzielnego poszukiwania i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.