Na początku lat 60. podstawowymi pojazdami rozpoznawczymi Bundeswehry były czołgi M41 Walker Bulldog oraz gąsienicowe transportery opancerzone. Wraz z wprowadzaniem do służby nowszych pojazdów bojowych innych typów, potrzebny stał się nowy wóz rozpoznawczy. Tak zaczęła się historia Spähpanzer Luchs.

Geneza

Podobnie jak w większości armii NATO w latach 50. i 60. zadania rozpoznawcze powierzano albo bardzo lekkim pojazdom, często nieopancerzonym, samochodom pancernym, lekkim czołgom lub gąsienicowym transporterom opancerzonym. Każdy z tych typów pojazdów miał swoje wady i zalety. Najczęściej uzyskiwano dobrą mobilność kosztem słabego opancerzenia i uzbrojenia, lub odwrotnie.

Spähpanzer Luchs (fot. Hugh Llewelyn)
Spähpanzer Luchs (fot. Hugh Llewelyn)

Równocześnie do służby zaczęły trafiać nowocześniejsze czołgi i bojowe wozy piechoty, które znacząco przewyższały osiągami i zdolnościami terenowymi dotychczas wykorzystywane pojazdy rozpoznawcze. Był oto widoczne szczególnie w Bundeswehrze, gdzie zadania rozpoznawcze powierzono w tym czasie czołgom M41 Walker Bulldog oraz gąsienicowym transporterom opancerzonym SPz 11-2 Kurz.

W związku z tym w 1961 roku dowództwo Bundeswehry ogłosiło projekt budowy nowych kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6×6, wozów rozpoznawczych w układzie 8×8 i pojazdów terenowo-patrolowych w układzie 4×4. Zbudowano kilkanaście prototypów, które poddano testom w 1968 roku. Pojazdy wysyłano w różne zakątki Europy, aby przetestować je w zmiennych warunkach klimatycznych i pogodowych.

Spähpanzer Luchs (fot. Hedwig Klawuttke)
Spähpanzer Luchs (fot. Hedwig Klawuttke)

W 1973 roku do produkcji skierowano pojazd zaprojektowany przez zakłady Daimler-Benz, jednak samą produkcję zlecono zakładom Rheinstahl Wehrtechnik. Ośmiokołowy pływający bojowy wóz rozpoznawczy, jak sklasyfikowano pojazd, otrzymał nazwę Spähpanzer Luchs. W latach 1975-1977 wyprodukowano 408 pojazdów.

Spähpanzer Luchs

Luchs miał 7,75 m długości, 3 m szerokości i ponad 2 m wysokości. Maksymalna masa bojowa wynosiła 19,5 tony. Napęd stanowił silnik Daimler-Benz OM 403A o mocy 300-390 KM, zapewniający prędkość maksymalną 90 km/h na lądzie i 10 km/h na wodzie (do poruszania się wykorzystywano pędniki). Uzbrojenie składało się z działka Rheinmetall kalibru 20 mm oraz karabinu maszynowego MG3 kalibru 7,62 mm. Pancerz chronił przed pociskami z broni ręcznej, a w przedniej części kadłuba również przed pociskami kalibru 20 mm. Załoga liczyła 4 osoby.

Spähpanzer Luchs (fot. Huhu/Wikimedia Commons)
Spähpanzer Luchs (fot. Huhu/Wikimedia Commons)

Wszystkie wyprodukowane pojazdy trafiły do Bundeswehry. W toku eksploatacji poddawano je modernizacjom. W ramach pierwszej z nich powstała wersja Luchs A1 z nowymi systemami obserwacji pola walki. Kolejna modernizacja obejmowała systemy łączności.

W pojeździe zastosowano kilka ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych, które miały zwiększyć mobilność. Jednym z nich był system skrętu kół. Przy wysokich prędkościach skrętne były dwie przednie albo dwie tylne osie, a przy niższych prędkościach skrętne są wszystkie osie. Kolejnym rozwiązaniem jest zdublowany system kierowania, który pozwala na natychmiastową zmianę kierunku jazdy bez potrzeby zawracania.

Spähpanzer Luchs (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
Spähpanzer Luchs (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)

Luchs mimo upływu lat cały czas pozostaje w eksploatacji, chociaż częściowo został już zastąpionymi nowszymi i lżejszymi konstrukcjami, m.in. pojazdami Fennek. Z perspektywy czasu, współcześnie wadą pojazdu jest brak stabilizacji działka, przez co prowadzenie ostrzału w trakcie jazdy jest bardzo trudne. Prawdopodobnie pojazdy tego typu pozostaną w eksploatacji jeszcze przez wiele lat, ponieważ ma bardzo uniwersalną konstrukcję.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.