Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Soleil Royal – legendarny okręt flagowy Ludwika XIV
    Artykuły

    Soleil Royal – legendarny okręt flagowy Ludwika XIV

    Michał BanachBy Michał Banach10 października 2019Updated:10 października 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Soleil Royal - legendarny okręt flagowy Ludwika XIV
    Soleil Royal - legendarny okręt flagowy Ludwika XIV
    W XVII wieku francuska flota należała obok brytyjskiej do jednych z najpotężniejszych na świecie. Liczne ciężkie okręty liniowe zapewniały jej nie tylko możliwość kontrolowania szlaków morskich, ale również prestiż na arenie międzynarodowej. Jednym z najsłynniejszych okrętów tego okresu był Soleil Royal, zwodowany w 1670 roku jako okręt flagowy floty Ludwika XIV.

    Historia Soleil Royal

    W drugiej połowie XVII wieku największym rywalem Francji na morzu była Wielka Brytania. Chociaż okręty liniowe Royal Navy należały do jednych z najlepszych na świecie, Francuzi nie pozostawali daleko w tyle. Obie floty prezentowały zupełnie inne podejście do budownictwa okrętowego i rozwoju floty – Brytyjczycy skupiali się na budowie skutecznych, dobrze zaprojektowanych okrętów, które zwykle nie mogły poszczycić się wyjątkowymi cechami, ale posiadały bardzo dobrze wyszkolone załogi.

    Soleil Royal
    Soleil Royal

    Francuzi częściej skupiali się na budowie pojedynczych, bardzo dopracowanych okrętów, zarówno pod względem konstrukcji jak i wyglądu, ale często zaniedbywali wyszkolenie załóg. Często więc ich okręty w samotnych pojedynkach górowały nad brytyjskimi dzięki wytrzymałości kadłubów oraz prędkości, ale jako flota wypadały podobnie lub nieco gorzej.

    W grudniu 1668 roku w Breście rozpoczęto budowę kolejnego francuskiego okrętu liniowego pierwszej klasy z 3 pokładami działowymi. Projekt jednostki stworzył utalentowany inżynier Laurent Hubac. Od początku prace nadzorował sam Ludwik XIV, ponieważ jednostka miała być jego okrętem flagowym. Aby podkreślić królewski charakter okrętu, nakazał on ozdobić go jak najwystawniej. Za projekt bogato zdobionej rufy odpowiadał Antoine Coysevox, będący jednym z ulubionych artystów Ludwika XIV.

    Soleil Royal
    Soleil Royal

    Prace nad jednostką zakończyły się w sierpniu 1670 roku, a wodowanie miało miejsce albo w tym samym roku, albo w 1671. Okręt miał 61 m długości i wyporność około 1630 ton. Uzbrojenie składało się z 104 dział (początkowo zainstalowano 112 dział) różnego kalibru i masy, rozmieszczonych na trzech pokładach działowych. Załoga liczyła 836 oficerów i marynarzy. Okręt otrzymał nazwę Soleil Royal (pol. Słońce królewskie).

    Pod względem technicznym, jednostka wyróżniała się zwrotnością i dopracowaniem konstrukcji, a bogato zdobiona rufa wzbudzała zachwyt nie tylko we Francji (w tych czasach przykładano bardzo dużą wagę do wyglądu okrętów).

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Początek kariery okrętu nie był zbyt efektowny. Pierwszych kilkanaście lat jednostka spędziła głównie w porcie, jednak w 1690 roku sytuacja uległa zmianie. Zaangażowana w wojnę dziewięcioletnią (wojna Francji z Ligą Augsburską, znana również pod nazwą wojny palatynckiej). Francja została zmuszona do stoczenia licznych bitew morskich. Aby dorównać brytyjskiej flocie, Francuzi musieli zmobilizować każdy dostępny okręt wojenny. W związku z tym Soleil Royal wszedł do służby, stając się okrętem flagowym floty, która wzięła udział w bitwie pod Beachy Head.

    W kolejnych latach okręt aktywnie uczestniczył w kolejnych starciach, potwierdzając swoje wyjątkowe możliwości bojowe. 29 maja 1692 roku Soleil Royal wziął udział w bitwie pod La Hague, gdzie odparł atak trzech brytyjskich trójpokładowych okrętów liniowych. Francuska jednostka była na tyle uszkodzona, że musiała zawinąć do Cherbourga w celu dokonania napraw, zanim mogła wrócić do Brestu.

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    W trakcie pobytu w pozbawionym wcześniej umocnień i obrony Cherbourgu, francuska eskadra licząca 3 okręty liniowe (w tym Soleil Royal) została zaatakowana przez Brytyjczyków. Mimo desperackiej obrony, w nocy z 2 na 3 czerwca 1692 roku Soleil Royal został podpalony przez brytyjskie okręty. Pożaru nie udało się opanować i dotarł on do prochowni, co doprowadziło do olbrzymiej eksplozji. Mimo prób ratowania marynarzy, zginęła cała załoga – niektóre źródła sugerują, że przeżył jeden marynarz.

    Sam port i okoliczne tereny zostały również poważnie zniszczone przez Brytyjczyków w trakcie walk. Tak zakończyła się duma francuskiej floty końca XVII wieku. Warto dodać jako ciekawostkę, że w 1983 roku w trakcie prac w porcie, płetwonurkowie odnaleźli szczątki Soleil Royal.

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Model

    Ze względu na brak zdjęć, po XVII-wiecznych okrętach pozostały jedynie nieliczne plany oraz obrazy, które pozwalają zobaczyć piękno ówczesnych okrętów wojennych. Niektóre jednostki, takie jak Soleil Royal dzięki swojej sławie zostały jednak uwiecznione na tak wielu obrazach i rysunkach, że możliwe jest zbudowanie współcześnie ich bardzo wiernych modeli.

    Tak właśnie powstała najnowsza kolekcja De Agostini, dzięki której możliwe jest zbudowanie samodzielnie, bardzo wiernego i wykonanego z drewna modelu tego pięknego liniowca. Kolekcja liczy 140 numerów. W każdym z nich znajdują się elementy modelu, oraz instrukcja. Sama instrukcja wzbogacona jest o rozdziały poświęcone historii okrętu oraz prezentujące historię budownictwa okrętowego, francuskiej floty, a także najważniejszych postaci związanych z francuską flotą tamtych lat.

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Model chociaż wymaga samodzielnego złożenia, jest bardzo dobrze zrobiony i nie powinien sprawić większych trudności, zwłaszcza modelarzom (nawet mniej doświadczonym). Zamawiając prenumeratę kolekcji, dostaniemy również sporo przydatnych dodatków – farby, lakiery, narzędzia itp., które znacząco ułatwią budowę.

    Sam model jest w skali 1:70, a to oznacza, że ma 102 cm długości, 87 cm wysokości i 43 cm szerokości.

    Nie czekaj, wypłyń na szerokie wody oceanu i zasmakuj przygody! Kolekcję zamówisz na stronie http://bit.ly/2kOjTP3 wpisując kod SOLEIL2

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Artykuł powstał przy współpracy z De Agostini

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNowoczesne wideokonferencje w Twojej firmie – podnieś ich jakość
    Next Article Zapomniane Avro Bison i Blackburn Blackburn
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 listopada 20238 Mins Read4 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    15 listopada 20233 Mins Read4 Views

    ORP Sokół w drodze do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

    By Michał Banach0
    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    3 listopada 20235 Mins Read3 Views

    MS Scandinavian Star – ofiara podpalaczy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 marca 20162 Mins Read

    Baza szkoleniowa HMS Fisgard

    W połowie XIX wieku w Woolwich w Wielkiej Brytanii utworzono bazę szkoleniową dla inżynierów i…

    Artykuły
    25 grudnia 20193 Mins Read

    Beach Pneumatic Transit – zapomniany przodek nowojorskiego metra

    W latach 70. XIX wieku, 30 lat przed tym jak nowojorskie metro rozpoczęło swoją działalność,…

    Artykuły
    4 stycznia 20192 Mins Read

    Farman F.120 Jabiru – latający brzydal

    Lista brzydkich samolotów jest całkiem spora, a wybór tego najbrzydszego jest bardzo trudny. Można jednak…

    Biznes
    30 października 20222 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    Życie jest nieprzewidywalne. Zmiana sytuacji firmy może sprawić, że realizacja warunków umowy leasingu stanie się…

    Artykuły
    1 maja 20223 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    O ile miano pierwszego polskiego samolotu pasażerskiego dzierży PWS-20, tak pierwszym seryjnie produkowanym samolotem pasażerskim…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.