SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Soleil Royal – legendarny okręt flagowy Ludwika XIV
    Soleil Royal - legendarny okręt flagowy Ludwika XIV
    Soleil Royal - legendarny okręt flagowy Ludwika XIV
    Artykuły

    Soleil Royal – legendarny okręt flagowy Ludwika XIV

    Michał BanachBy Michał Banach10 października 2019Updated:10 października 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    W XVII wieku francuska flota należała obok brytyjskiej do jednych z najpotężniejszych na świecie. Liczne ciężkie okręty liniowe zapewniały jej nie tylko możliwość kontrolowania szlaków morskich, ale również prestiż na arenie międzynarodowej. Jednym z najsłynniejszych okrętów tego okresu był Soleil Royal, zwodowany w 1670 roku jako okręt flagowy floty Ludwika XIV.

    Historia Soleil Royal

    W drugiej połowie XVII wieku największym rywalem Francji na morzu była Wielka Brytania. Chociaż okręty liniowe Royal Navy należały do jednych z najlepszych na świecie, Francuzi nie pozostawali daleko w tyle. Obie floty prezentowały zupełnie inne podejście do budownictwa okrętowego i rozwoju floty – Brytyjczycy skupiali się na budowie skutecznych, dobrze zaprojektowanych okrętów, które zwykle nie mogły poszczycić się wyjątkowymi cechami, ale posiadały bardzo dobrze wyszkolone załogi.

    Soleil Royal
    Soleil Royal

    Francuzi częściej skupiali się na budowie pojedynczych, bardzo dopracowanych okrętów, zarówno pod względem konstrukcji jak i wyglądu, ale często zaniedbywali wyszkolenie załóg. Często więc ich okręty w samotnych pojedynkach górowały nad brytyjskimi dzięki wytrzymałości kadłubów oraz prędkości, ale jako flota wypadały podobnie lub nieco gorzej.

    W grudniu 1668 roku w Breście rozpoczęto budowę kolejnego francuskiego okrętu liniowego pierwszej klasy z 3 pokładami działowymi. Projekt jednostki stworzył utalentowany inżynier Laurent Hubac. Od początku prace nadzorował sam Ludwik XIV, ponieważ jednostka miała być jego okrętem flagowym. Aby podkreślić królewski charakter okrętu, nakazał on ozdobić go jak najwystawniej. Za projekt bogato zdobionej rufy odpowiadał Antoine Coysevox, będący jednym z ulubionych artystów Ludwika XIV.

    Soleil Royal
    Soleil Royal

    Prace nad jednostką zakończyły się w sierpniu 1670 roku, a wodowanie miało miejsce albo w tym samym roku, albo w 1671. Okręt miał 61 m długości i wyporność około 1630 ton. Uzbrojenie składało się z 104 dział (początkowo zainstalowano 112 dział) różnego kalibru i masy, rozmieszczonych na trzech pokładach działowych. Załoga liczyła 836 oficerów i marynarzy. Okręt otrzymał nazwę Soleil Royal (pol. Słońce królewskie).

    Pod względem technicznym, jednostka wyróżniała się zwrotnością i dopracowaniem konstrukcji, a bogato zdobiona rufa wzbudzała zachwyt nie tylko we Francji (w tych czasach przykładano bardzo dużą wagę do wyglądu okrętów).

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Początek kariery okrętu nie był zbyt efektowny. Pierwszych kilkanaście lat jednostka spędziła głównie w porcie, jednak w 1690 roku sytuacja uległa zmianie. Zaangażowana w wojnę dziewięcioletnią (wojna Francji z Ligą Augsburską, znana również pod nazwą wojny palatynckiej). Francja została zmuszona do stoczenia licznych bitew morskich. Aby dorównać brytyjskiej flocie, Francuzi musieli zmobilizować każdy dostępny okręt wojenny. W związku z tym Soleil Royal wszedł do służby, stając się okrętem flagowym floty, która wzięła udział w bitwie pod Beachy Head.

    W kolejnych latach okręt aktywnie uczestniczył w kolejnych starciach, potwierdzając swoje wyjątkowe możliwości bojowe. 29 maja 1692 roku Soleil Royal wziął udział w bitwie pod La Hague, gdzie odparł atak trzech brytyjskich trójpokładowych okrętów liniowych. Francuska jednostka była na tyle uszkodzona, że musiała zawinąć do Cherbourga w celu dokonania napraw, zanim mogła wrócić do Brestu.

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    W trakcie pobytu w pozbawionym wcześniej umocnień i obrony Cherbourgu, francuska eskadra licząca 3 okręty liniowe (w tym Soleil Royal) została zaatakowana przez Brytyjczyków. Mimo desperackiej obrony, w nocy z 2 na 3 czerwca 1692 roku Soleil Royal został podpalony przez brytyjskie okręty. Pożaru nie udało się opanować i dotarł on do prochowni, co doprowadziło do olbrzymiej eksplozji. Mimo prób ratowania marynarzy, zginęła cała załoga – niektóre źródła sugerują, że przeżył jeden marynarz.

    Sam port i okoliczne tereny zostały również poważnie zniszczone przez Brytyjczyków w trakcie walk. Tak zakończyła się duma francuskiej floty końca XVII wieku. Warto dodać jako ciekawostkę, że w 1983 roku w trakcie prac w porcie, płetwonurkowie odnaleźli szczątki Soleil Royal.

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Model

    Ze względu na brak zdjęć, po XVII-wiecznych okrętach pozostały jedynie nieliczne plany oraz obrazy, które pozwalają zobaczyć piękno ówczesnych okrętów wojennych. Niektóre jednostki, takie jak Soleil Royal dzięki swojej sławie zostały jednak uwiecznione na tak wielu obrazach i rysunkach, że możliwe jest zbudowanie współcześnie ich bardzo wiernych modeli.

    Tak właśnie powstała najnowsza kolekcja De Agostini, dzięki której możliwe jest zbudowanie samodzielnie, bardzo wiernego i wykonanego z drewna modelu tego pięknego liniowca. Kolekcja liczy 140 numerów. W każdym z nich znajdują się elementy modelu, oraz instrukcja. Sama instrukcja wzbogacona jest o rozdziały poświęcone historii okrętu oraz prezentujące historię budownictwa okrętowego, francuskiej floty, a także najważniejszych postaci związanych z francuską flotą tamtych lat.

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Model chociaż wymaga samodzielnego złożenia, jest bardzo dobrze zrobiony i nie powinien sprawić większych trudności, zwłaszcza modelarzom (nawet mniej doświadczonym). Zamawiając prenumeratę kolekcji, dostaniemy również sporo przydatnych dodatków – farby, lakiery, narzędzia itp., które znacząco ułatwią budowę.

    Sam model jest w skali 1:70, a to oznacza, że ma 102 cm długości, 87 cm wysokości i 43 cm szerokości.

    Nie czekaj, wypłyń na szerokie wody oceanu i zasmakuj przygody! Kolekcję zamówisz na stronie http://bit.ly/2kOjTP3 wpisując kod SOLEIL2

    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini
    Soleil Royal - model De Agostini
    Soleil Royal – model De Agostini

    Artykuł powstał przy współpracy z De Agostini

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNowoczesne wideokonferencje w Twojej firmie – podnieś ich jakość
    Next Article Zapomniane Avro Bison i Blackburn Blackburn
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.