SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf – ostatni Austro-Węgierski okręt pancerny
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf - ostatni Austro-Węgierski okręt pancerny
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf - ostatni Austro-Węgierski okręt pancerny
    Artykuły

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf – ostatni Austro-Węgierski okręt pancerny

    Michał BanachBy Michał Banach5 czerwca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Austro-Węgry po zwycięstwie w Bitwie pod Lissą w 1866 roku przestały inwestować w rozwój floty, skupiając się na rozwoju wojsk lądowych. Dopiero po 10 latach powrócono do ograniczonego rozwoju floty, budując kilka okrętów pancernych, z których ostatnim był SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf.

    Geneza

    Bitwa pod Lissą w 1866 roku, chociaż nie miała dużego wpływu na przebieg wojny włosko-prusko-austriackiej, uznana została za znaczne zwycięstwo Austrii (i tym samym utworzonych rok później Austro-Węgier). Starcie to miało również znaczący wpływ na rozwój flot okrętów pancernych na całym świecie, jednak w nowo utworzonych Austro-Węgrach sytuacja wyglądała zupełnie inaczej.

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf

    Kraj nie dysponował wystarczająco silną gospodarką, aby dołączyć do zapoczątkowanego wyścigu zbrojeń morskich. Przez kolejnych blisko 10 lat dowódcy floty musieli walczyć o zdobycie środków i zgód na budowę pojedynczych okrętów pancernych. Efektem było powstawanie pojedynczych, nie do końca dopracowanych jednostek, co stanowiło duży problem logistyczny, ponieważ każdy z okrętów dysponował innymi osiągami i możliwościami bojowymi.

    Na początku lat 80. XIX wieku za sprawą admirała Friedricha von Pöcka zainicjowano prace nad dwoma okrętami pancernymi nowego typu, które miały stanowić znaczący krok do przodu w rozwoju austro-węgierskiej floty. Jedną z tych jednostek był SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf.

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf

    Stępkę pod jednostkę położono 25 stycznia 1884 roku, a wodowanie miało miejsce 6 lipca 1887 roku. Do służby okręt wszedł z opóźnieniem dopiero we wrześniu 1889 roku. Głównym powodem przedłużających się prac były problemy finansowe Austro-Węgier i trudności z zebraniem środków na dokończenie jednostki. W związku z tym SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf w momencie wejścia do służby był już przestarzały, ponieważ nie posiadał szybkostrzelnych dział artylerii głównej, a umieszczenie dział w otwartych barbetach było rozwiązaniem bardzo niekorzystnym, ponieważ narażało ich obsługę na śmierć w trakcie walki.

    Okręt miał 97,6 m długości i wyporność 6939 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 6000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 15,5 węzła. Uzbrojenie okrętu składało się z 3 dział kalibru 305 mm w otwartych barbetach – dwie na dziobie i jedna na rufie, 6 dział kalibru 120 mm, 7 szybkostrzelnych dział kalibru 47 mm, 2 kalibru 37 mm i 4 wyrzutni torped kalibru 400 mm. Opancerzenie miało grubość 305 mm w pasie burtowym, 95 mm na pokładzie i 254 mm na barbetach. Załoga liczyła około 450 oficerów i marynarzy.

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf w 1915 roku
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf w 1915 roku

    Kariera okrętu była bardzo krótka. Jednostka po wejściu do służby wzięła udział w licznych rejsach kurtuazyjnych, ale już w 1898 roku okręt został przeklasyfikowany na jednostkę pomocniczą, ponieważ jego układ konstrukcyjny stał się całkowicie przestarzały. W 1906 roku SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf stał się okrętem obrony wybrzeża, a w 1908 roku władze Austro-Węgier podjęły próbę sprzedaży jednostki Urugwajowi, ale ostatecznie do transakcji nie doszło.

    Całkowicie przestarzały pancernik pozostał w służbie, a wraz z wybuchem I wojny światowej został wysłany do zatoki Cattaro, gdzie spędził całą wojnę. Służba na jednostce była monotonna i wypełniona rutynowymi zadaniami. Przez całą wojnę okręt nie wziął udziału w żadnych walkach. 1 lutego 1918 roku na jednostkach stacjonujących w Cattaro wybuchł bunt, który objął również SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf. Marynarze żądali m.in. lepszych warunków służby oraz wycofania się Austro-Węgier z wojny. Bunt został ostatecznie stłumiony 3 lutego po przybyciu do zatoki rządowych pancerników typu Erzherzog Karl.

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf (fot. Alexander Kirchner)
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf (fot. Alexander Kirchner)

    W wyniku buntu, zginęło dwóch marynarzy (zginęli gdy pocisk artylerii nadbrzeżnej trafił w SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf), a czterech kolejnych zostało rozstrzelanych po procesie. Do końca wojny służba na pancerniku była równie monotonna jak wcześniej. Wraz z zakończeniem wojny i rozpadem Austro-Węgier, SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf trafił w ręce władz Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (później Królestwa Jugosławii).

    Lata pobytu w porcie i brak odpowiedniej konserwacji wiekowej już jednostki sprawiły, że nie dość, że była ona całkowicie przestarzała, jej stan nie pozwalał również na przywrócenie jej do służby. W związku z tym w 1922 roku podjęto decyzję o zezłomowaniu okrętu, kończąc jego historię. SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf był ostatnim zbudowanym okrętem pancernym (tzw. ironclad) Austro-Węgier.

    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)
    SMS Kronprinz Erzherzog Rudolf (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKilldozer – Zabójczy buldożer. Gdy obywatel ma dość… – film
    Next Article Jednofazowe a trójfazowe reflektory szynowe – jakie wybrać?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.