Zbudowany w 1953 roku ciężki śmigłowiec transportowy Sikorsky CH-37 Mojave był jednym z ostatnich śmigłowców napędzanych silnikami gwiazdowymi (zastąpiły je później silniki turbowałowe). Wykorzystywano je w USMC i US Army przez zaledwie kilka lat.

Na początku lat 50. dowództwo US Marine Corps podjęło decyzję o wprowadzeniu do eksploatacji nowego typu ciężkiego śmigłowca transportowego, który miał być zdolny do przewożenia 26 w pełni uzbrojonych i wyposażonych żołnierzy. Maszyna miała być tak zaprojektowana, aby umożliwić szybki desant żołnierzy lub przewozić lekkie pojazdy jak np. M422 Mighty Mites.

Sikorsky CH-37 Mojave
Sikorsky CH-37 Mojave

Oficjalnie zamówienie na taki śmigłowiec trafiło w 1951 roku do zakładów Sikorsky Aircraft. Prototyp oznaczony jako HR2S wzbił się w powietrze 18 grudnia 1953 roku. Maszyna miała 19,6 m długości a jej maksymalna masa startowa wynosiła 14 ton. Napęd stanowiły dwa osiemnastocylindrowe silniki gwiazdowe Pratt & Whitney R-2800-54 Double Wasp o mocy 2100 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 209 km/h i przelotową 190 km/h, a zasięg wynosił 233 km z pełnym ładunkiem.

Silniki umieszczono w gondolach po bokach kadłuba, w których umieszczono również podwozie, co zwiększyło przestrzeń ładunkową. Śmigłowiec mógł zabrać na pokład 26 w pełni wyposażonych i uzbrojonych żołnierzy, 24 rannych na noszach lub 3 lekkie pojazdy terenowe M422 Mighty Mites. Załadunek mógł odbywać się przez otwierane na boki drzwi w przedniej części kadłuba.

Sikorsky CH-37 Mojave
Sikorsky CH-37 Mojave

USMC zamówiło 60 śmigłowców, których dostawy rozpoczęły się w lipcu 1956 roku. Nieco wcześniej, w 1954 roku maszyną zainteresowała się armia. Po zweryfikowaniu możliwości śmigłowca, US Army zamówiła 94 egzemplarze, które otrzymały oznaczenie CH-37A Mojave. Na początku lat 60. wszystkie te maszyny zostały zmodernizowane do standardu CH-37B. W ramach prac dodano system stabilizacji, który pozwalał m.in. na rozładunek i załadunek śmigłowca w zawisie. W ramach ujednolicania nazewnictwa, maszyny USMC otrzymały wówczas oznaczenie CH-37C.

Chociaż CH-37 Mojave spisywał się nieźle, nie najlepsze osiągi i wprowadzenie do eksploatacji śmigłowców z silnikami turbowałowymi sprawiło, że w latach 60. maszyny te zaczęto wycofywać z eksploatacji. Cztery należące do US Army egzemplarze CH-37B trafiły jeszcze do Wietnamu, gdzie wykorzystywano je z powodzeniem w roli maszyn ewakuacyjnych – zarówno do ewakuowania ludzi jak i sprzętu, często z terytorium wroga. Dodatkowo śmigłowce te wykorzystywano do odzyskiwania fragmentów rakiet wystrzeliwanych w kosmos. Pod koniec lat. 60. wszystkie jednak wycofano.

Sikorsky CH-37 Mojave
Sikorsky CH-37 Mojave

Do naszych czasów przetrwało 6 śmigłowców, w tym 5 w wersji CH-37B i jeden w wersji CH-37C. Dodatkowo wiele elementów konstrukcji CH-37 (w zakładach Sikorsky śmigłowce te miały oznaczenie S-56) wykorzystano podczas prac nad śmigłowcem Sikorsky S-60 i brytyjskim Westland Westminster.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×