Pomiędzy pierścieniem i elementami tocznymi w łożysku znajduje się środek smarujący oddzielający te dwie części. Jego zadaniem jest zredukowanie zużycia ściernego, a także zabezpieczenie łożyska przed rdzą i przenikaniem zanieczyszczeń do środka.
Skuteczna ochrona łożyska – jak ją zapewnić?
Środek smarujący zapewnia odpowiednią ochronę łożyska pod warunkiem, że nie jest z niego wypłukiwany przez wodę. By tak się nie działo, warto zastosować mydło wapniowe i litowe, których skład bazuje na związkach organicznych. Natomiast w przypadku, gdy smarowanie wykonywane jest przy użyciu oleju, należy zastosować rozpuszczalne środku antykorozyjne.
Jak zapewnić czystość środków smarujących?
Bardzo ważne jest, by zarówno środek smarujący, jak i same łożysko były czyste w czasie aplikacji. Jeśli więc zamierzasz smarować łożysko, pamiętaj o tym, by je uprzednio wyczyścić. Co więcej, musisz mieć na uwadze fakt, że środek smarujący również może się łatwo zabrudzić, dlatego istotne jest jego szczelne przechowywanie. Przed użyciem dobrze jest też przefiltrować smar, by pozbyć się wszelkich drobinek brudu. Ważne jest również, aby nie mieszać ze sobą dwóch rodzajów środków smarujących.
Jak często należy wymieniać smar w łożysku?
Należy pamiętać o tym, że smar w łożysku powinien być wymieniany bardzo regularnie. Robi się to jeszcze zanim obecny utraci swoje właściwości. Jeśli chodzi o oleje, częstotliwość zależy od tego, jakie są warunki pracy łożyska oraz od ilości środka smarnego. Wymianę smaru najrzadziej wykonuje się w przypadku smarowania metodą zanurzeniową. Natomiast przy smarowaniu obiegowym częstotliwość jest uzależniona od tego, ile razy olej przepływa przez łożysko. Zaś w przypadku metody smarowania mgłą olejową wymiana powinna następować po jednokrotnym wykorzystaniu.
Czy warto uzupełniać środek smarujący w łożysku?
Dodanie środka smarującego w łożysku przed jego całkowitym wykorzystaniem pozwoli uzupełnić jego braki, dzięki czemu nie dopuszcza się do sytuacji, że łożysko pracuje bez smaru. By ułatwić sobie cały proces smarowania warto zastosować smarownicę ciśnieniową. Za pomocą tego urządzenia można z łatwością dotrzeć z substancją smarującą nawet w trudno dostępne miejsca. Odpowiednio zaaplikowany smar powinien być zlokalizowany tuż obok czoła pierścienia zewnętrznego przez kanał smarowy w oprawie. Smar można doprowadzić także przez rowki smarowe w pierścieniu zewnętrznym do wnętrza łożyska. Takie sposób smarowania będzie dobry przy łożyskach baryłkowych. Warto zastosować smarownice dostępne w EBMiA.pl – www.ebmia.pl/4712-smarownice-reczne