SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SM U-15 – pierwszy zatopiony u-boot
    SM U-15 - pierwszy zatopiony u-boot (na zdjęciu SM U-14)
    SM U-15 - pierwszy zatopiony u-boot (na zdjęciu SM U-14)
    Artykuły

    SM U-15 – pierwszy zatopiony u-boot

    Michał BanachBy Michał Banach9 sierpnia 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    I wojna światowa była pierwszym konfliktem zbrojnym w którym na szeroką skale wykorzystywano okręty podwodne. Wszystkie liczące się floty wprowadziły do eksploatacji dziesiątki okrętów podwodnych, ale to niemieckie u-booty stały się przekleństwem marynarzy, 9 sierpnia 1914 roku brytyjski krążownik zatopił pierwszego u-boota – SM U-15.

    U-boot SM U-15 był jednym z 3 okrętów podwodnych typu U-13 zbudowanych dla niemieckiej floty w latach w latach 1909-1912 przez stocznię Kaiserliche Werft w Gdańsku. Były to niewielkie okręty podwodne o wyporności 516 ton (na powierzchni) lub 644 ton (pod wodą)i długości 57,8 m.

    Jedno z nielicznych zdjęć przedstawiających okręt podwodny SM U-15
    Jedno z nielicznych zdjęć przedstawiających okręt podwodny SM U-15

    Napęd okrętów stanowiły dwa sześciocylindrowe silniki Körting i dwa ośmiocylindrowe silniki Körting o mocy 890 KM oraz dwa silniki elektryczne SSW o mocy 1030 KM. Zapewniały one prędkość 14,8 węzła na powierzchni lub 10,7 pod wodą. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 50 metrów. Okręty uzbrojone byly w 4 wyrzutnie torped kalibru 450 mm z zapasem 8 torped. Załoga liczyła 29 oficerów i marynarzy.

    SM U-15 był ostatnim z okrętów tego typu, jaki zbudowano. Zamówienie na niego złożono 23 lutego 1909 roku a wodowanie miało miejsce 18 września 1911 roku. Do służby okręt wszedł 7 lipca 1912 roku. Po wybuchu I wojny światowej okręt wyszedł w pierwszy patrol 1 sierpnia 1914 roku.

    HMS Birmingham
    HMS Birmingham

    Patrol był bardzo krótki, ponieważ 9 sierpnia okręt został zmuszony do wynurzenia niedaleko szkockiej wyspy Fair Isle, z powodu awarii silników. Mimo gęstej mgły okręt został zauważony przez załogę lekkiego krążownika HMS Birmingham. Podobno marynarze usłyszeli stukanie dochodzące z wnętrza U-15, gdzie załoga próbowała naprawić silnik.

    Kapitan krążownika kazał ostrzelać wynurzony okręt, ale żaden z pocisków nie trafił. Niemcy próbowali zanurzyć się, ale zanim tak się stało, HMS Birmingham staranował u-boota, przecinając go dosłownie na pół. Zginęła cała załoga U-15. Było to pierwsze zatopienie niemieckiego okrętu podwodnego podczas I wojny światowej.

    HMS Birmingham – brytyjski lekki krążownik typu Town. Stępkę pod okręt położono 10 czerwca 1912 roku, wodowanie miało miejsce 7 maja 1913 roku, a do służby krążownik wszedł w styczniu 1914 roku. Jednostka miała 5440 ton wyporności i 139 m długości. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe o mocy 25 000 KM, zapewniające prędkość 25,5 węzła. Uzbrojenie okrętu składało się z 9 armat kalibru 152 mm, 1 działa przeciwlotniczego kalibru 76 mm oraz kilku mniejszych działek i dwóch wyrzutni torped kalibru 533 mm. Załoga liczyła 433 oficerów i marynarzy.

    W trakcie I wojny światowej HMS Birmingham wziął udział w Bitwie Jutlandzkiej, w trakcie której odniósł uszkodzenia. Po zakończeniu wojny chciano przystosować okręt do układania min, ale z pomysłu zrezygnowano. W marcu 1931 roku okręt został wycofany ze służby i zezłomowany.

    HMS Dublin - jeden z lekkich krążowników typu Town
    HMS Dublin – jeden z lekkich krążowników typu Town

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCharles Godefroy i jego przelot przez Łuk Triumfalny
    Next Article Platforma wiertnicza Transocean Winner na skałach
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.