I wojna światowa była pierwszym konfliktem zbrojnym w którym na szeroką skale wykorzystywano okręty podwodne. Wszystkie liczące się floty wprowadziły do eksploatacji dziesiątki okrętów podwodnych, ale to niemieckie u-booty stały się przekleństwem marynarzy, 9 sierpnia 1914 roku brytyjski krążownik zatopił pierwszego u-boota – SM U-15.

U-boot SM U-15 był jednym z 3 okrętów podwodnych typu U-13 zbudowanych dla niemieckiej floty w latach w latach 1909-1912 przez stocznię Kaiserliche Werft w Gdańsku. Były to niewielkie okręty podwodne o wyporności 516 ton (na powierzchni) lub 644 ton (pod wodą)i długości 57,8 m.

Jedno z nielicznych zdjęć przedstawiających okręt podwodny SM U-15

Jedno z nielicznych zdjęć przedstawiających okręt podwodny SM U-15

Napęd okrętów stanowiły dwa sześciocylindrowe silniki Körting i dwa ośmiocylindrowe silniki Körting o mocy 890 KM oraz dwa silniki elektryczne SSW o mocy 1030 KM. Zapewniały one prędkość 14,8 węzła na powierzchni lub 10,7 pod wodą. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 50 metrów. Okręty uzbrojone byly w 4 wyrzutnie torped kalibru 450 mm z zapasem 8 torped. Załoga liczyła 29 oficerów i marynarzy.

SM U-15 był ostatnim z okrętów tego typu, jaki zbudowano. Zamówienie na niego złożono 23 lutego 1909 roku a wodowanie miało miejsce 18 września 1911 roku. Do służby okręt wszedł 7 lipca 1912 roku. Po wybuchu I wojny światowej okręt wyszedł w pierwszy patrol 1 sierpnia 1914 roku.

HMS Birmingham

HMS Birmingham

Patrol był bardzo krótki, ponieważ 9 sierpnia okręt został zmuszony do wynurzenia niedaleko szkockiej wyspy Fair Isle, z powodu awarii silników. Mimo gęstej mgły okręt został zauważony przez załogę lekkiego krążownika HMS Birmingham. Podobno marynarze usłyszeli stukanie dochodzące z wnętrza U-15, gdzie załoga próbowała naprawić silnik.

Kapitan krążownika kazał ostrzelać wynurzony okręt, ale żaden z pocisków nie trafił. Niemcy próbowali zanurzyć się, ale zanim tak się stało, HMS Birmingham staranował u-boota, przecinając go dosłownie na pół. Zginęła cała załoga U-15. Było to pierwsze zatopienie niemieckiego okrętu podwodnego podczas I wojny światowej.

HMS Birmingham – brytyjski lekki krążownik typu Town. Stępkę pod okręt położono 10 czerwca 1912 roku, wodowanie miało miejsce 7 maja 1913 roku, a do służby krążownik wszedł w styczniu 1914 roku. Jednostka miała 5440 ton wyporności i 139 m długości. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe o mocy 25 000 KM, zapewniające prędkość 25,5 węzła. Uzbrojenie okrętu składało się z 9 armat kalibru 152 mm, 1 działa przeciwlotniczego kalibru 76 mm oraz kilku mniejszych działek i dwóch wyrzutni torped kalibru 533 mm. Załoga liczyła 433 oficerów i marynarzy.

W trakcie I wojny światowej HMS Birmingham wziął udział w Bitwie Jutlandzkiej, w trakcie której odniósł uszkodzenia. Po zakończeniu wojny chciano przystosować okręt do układania min, ale z pomysłu zrezygnowano. W marcu 1931 roku okręt został wycofany ze służby i zezłomowany.

HMS Dublin - jeden z lekkich krążowników typu Town

HMS Dublin – jeden z lekkich krążowników typu Town

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.