SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Słusznie zapomniany Northrop XFT
    Słusznie zapomniany Northrop XFT
    Artykuły

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    Michał BanachBy Michał Banach10 sierpnia 2022Updated:20 sierpnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Na początku lat 30. US Navy uznało, że potrzebuje nowe myśliwce pokładowe, dysponujące lepszymi osiągami niż dotychczasowe maszyny. Zainicjowano kilka projektów, rozwijanych niezależnie przez różne wytwórnie lotnicze. Zakłady Northrop zaprojektowały myśliwiec Northrop XFT. Maszyna okazała się totalną porażką.

    W grudniu 1932 roku US Navy zleciła Boeingowi opracowanie nowego myśliwca pod oznaczeniem P-29/XF7B-1. Równocześnie, będąc pod wrażeniem osiągów samolotów takich jak Northrop Gamma i Delta, dodatkowe zamówienie wpłynęło 8 maja 1933 roku do Northropa, który miał zaprojektować myśliwiec pod oznaczeniem XFT-1.

    Northrop XFT
    Northrop XFT

    Zespół projektowy pod kierownictwem Eda Heinemanna wykorzystał plany samolotu Northrop Delta, które dostosował do rozmiaru myśliwca. Tak powstał całkowicie metalowy dolnopłat z stałym podwoziem, oznaczony jako Northrop XFT. Jako napęd początkowo wybrano silnik Wright R-1510.

    Oblot prototypu miał miejsce 18 grudnia 1933 roku lub 16 stycznia 1934 roku (prawdopodobnie pierwsza data to data oblotu, a druga to data oblotu maszyny przez US Navy). Podczas testów okazało się, że maszyna chociaż dysponuje dużą prędkością, ma słabe właściwości pilotażowe i ma tendencję do wpadania w korkociąg. Dodatkowo negatywnie oceniono widoczność z kokpitu, co w przypadku samolotu operującego z pokładu lotniskowca było olbrzymią wadą.

    Northrop XFT-1
    Northrop XFT-1

    Samolot został poddany modyfikacji, w ramach której zainstalowano mocniejszą wersję silnika R-1510 i poprawiono klapy. Nie wpłynęło to jednak w żadnym stopniu na właściwości pilotażowe. W tej sytuacji samolot wrócił do Northropa, który przeprojektował go, zmieniając równocześnie oznaczenie na XFT-2. Tym razem zainstalowano mocniejszy silnik Pratt & Whitney R-1535, zmieniono statecznik i dostosowano konstrukcję do wprowadzonych zmian.

    Testy samolotu przeprowadzone w kwietniu 1936 roku wykazały, że zmiany… jeszcze bardziej pogorszyły właściwości pilotażowe. W tej sytuacji US Navy odrzuciła projekt, uznając go za nienadający się do eksploatacji. Samolot miał zostać przetransportowany drogą lądową do fabryki Northropa w El Segundo. Pilot odpowiedzialny za samolot nie posłuchał jednak wytycznych i postanowił dolecieć do celu samodzielnie. Niestety 21 lipca 1936 roku w trakcie lotu samolot rozbił się w górach Allegheny.

    Northrop XFT-2
    Northrop XFT-2

    Równolegle z XFT-1/2 Northrop opracował wersję 3A, różniącą się chowanym podwoziem. Również i ta maszyna okazała się porażką, a jedyny zbudowany prototyp zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach podczas lotu nad Pacyfikiem u wybrzeży Kalifornii, 30 lipca 1935 roku.

    Co ciekawe, plany samolotu zostały przekazane firmie Chance Vought Aviation, która na ich bazie zaprojektowała samolot Vought V-141. Również i ta maszyna okazała się nieudana, ale pozwoliła na zdobycie doświadczenia potrzebnego do zaprojektowania samolotu Vought V-166, który stał się później myśliwcem Voght F4U Corsair.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    Next Article Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.