SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SLC „Maiale” – włoskie żywe torpedy
    SLC "Maiale" - włoskie żywe torpedy
    Artykuły

    SLC „Maiale” – włoskie żywe torpedy

    Michał BanachBy Michał Banach3 czerwca 2018Updated:13 grudnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Regia Marina, Włoska Marynarka Wojenna ustępowała liczebnie i jakościowo zarówno połączonym jak i samodzielnym flotom Francji i Wielkiej Brytanii w rejonie Morza Śródziemnego. Aby wyrównać szanse, Włosi opracowali SLC, będące odmianą żywych torped.

    W okresie międzywojennym z przyczyn finansowych włoska marynarka wojenna nie mogła nadrobić zaległości za ówczesnymi potęgami morskimi, jakimi była Wielka Brytania i Francja. Włoskie okręty były starsze i często wymagały znacznych remontów połączonych z modernizacją, aby przywrócić ich wartość bojową.

    Włoski okręt podwodny przystosowany do transportu SLC "Maiale"
    Włoski okręt podwodny przystosowany do transportu SLC „Maiale”

    Zdając sobie sprawę z olbrzymiej przewagi w rejonie Morza Śródziemnego, jaką dysponowała zarówno Royal Navy (Brytyjczycy dysponowali bazami na Gibraltarze, Malcie i w Aleksandrii, dzięki czemu byli w stanie kontrolować całe Morze Śródziemne), a także francuska flota, Włosi zaczęli w połowie lat 30. szukać tańszego zniwelowania przewagi potencjalnych przeciwników.

    Nie mogąc sobie pozwolić na znaczącą rozbudowę floty, Włosi wpadli na pomysł wykorzystania oddziałów komandosów do niszczenia, bądź chociaż wyłączania z walki na jakiś czas wrogich okrętów stojących w portach. Utworzono specjalną jednostkę dywersyjną – X flotyllę MAS. Wbrew nazwie nie składała się ona z kutrów torpedowych. Podstawowym wyposażeniem były zaprojektowane przez włoskich inżynierów załogowe wolnobieżne torpedy SLC (wł. Siluro a lenta corsa).

    SLC "Maiale"
    SLC „Maiale”

    Torpedy miały 6,7 m długości i masę 1,5 tony, oraz posiadały stanowiska dla dwóch płetwonurków i wyposażone były w odczepiane głowice bojowe o mocy 2×150 kg lub jednej o masie 300 kg. Wyposażono je w silniki elektryczne o mocy 1,1 KM (później 1,6 KM) zasilane z 30 akumulatorów. Zapewniały one prędkość około 2,5 węzła na powierzchni lub 1,5 węzła pod wodą, oraz zasięg odpowiednio 7,4 km lub 27,8 km.

    Zadaniem płetwonurków było dotarcie do portu, bądź miejsc kotwiczenia wrogich okrętów, podpłynięcie pod jeden z nich, a następnie podłożenie ładunków wybuchowych. Po ustawieniu zapalnika czasowego (mógł mieć opóźnienie nawet ponad 2 godzin) sabotażyści mieli wycofać się. Płetwonurkowie dysponowali zapasem tlenu na 6 godzin.

    SLC "Maiale"
    SLC „Maiale”

    Po przeprowadzeniu prób, torpedy SLC wprowadzono do uzbrojenia. W trakcie służby, załogi nadały im nazwę własną Maiale, czyli Świnia, ponieważ były trudne w manewrowaniu. Podczas II wojny światowej wykorzystano je kilkukrotnie w operacjach przeciwko brytyjskiej flocie.

    Najważniejszą przeprowadzoną akcją był atak na port w Aleksandrii, 18 grudnia 1941 roku. Wykorzystano trzy torpedy SLC, a płetwonurkowie zaczepili ładunki na pancernikach HMS Queen Elizabeth i HMS Valiant, oraz zbiornikowców Sagona. W rejon portu komandosi dotarli na pokładzie okrętu podwodnego Scire. Operacja zakończyła się sukcesem, chociaż wszyscy płetwonurkowie zostali schwytani. Oba pancerniki zostały na tyle mocno uszkodzone, że osiadły na dnie, a ich naprawa zajęła odpowiednio 17 miesięcy w przypadku HMS Queen Elizabeth oraz 6 miesięcy w przypadku HMS Valiant. Zbiornikowiec został całkowicie zniszczony, a dodatkowo uszkodzono niszczyciel HMS Jervis.

    Olterra
    Olterra

    Kolejną warto uwzględnienia operacją przeprowadzoną z wykorzystaniem torped SLC były ataki na brytyjskie okręty wojenne i transportowe na Gibraltarze. Niedaleko brytyjskiego portu, w rejonie Algeciras zakotwiczono wysłużony tankowiec Olterra. Jednostka została zatopiona przez własną załogę 10 czerwca 1940 roku. W 1942 roku Włosi podnieśli wrak wspólnie z Hiszpanami i przeprowadzili prowizoryczne naprawy. W ich trakcie wnętrze statku przystosowano do obsługi torped SLC, oraz ich montażu z przemycanych elementów.

    Po zakończeniu prac jednostkę przeholowano i rozpoczęto misje przeciwko brytyjskim okrętom, znajdującym się w porcie na Gibraltarze. W okresie od grudnia 1942 roku do sierpnia 1943 roku Włosi zatopili łącznie 6 statków handlowych, tracąc przy tym dwie torpedy, trzech zabitych i trzech płetwonurków wziętych do niewoli. Co istotne, Brytyjczycy aż do poddania się Włochów nie wiedzieli, że ataki przeprowadzono z Olterra.

    Brytyjska torpeda Chariot, wzorowana na SLC
    Brytyjska torpeda Chariot, wzorowana na SLC

    Doświadczenie zdobyte podczas ataków z użyciem torped SLC sprawiło, że opracowano znacznie bardziej dopracowane torpedy SSB, dysponujące niewielką kabiną dla płetwonurków, dzięki której zwiększono komfort ich pracy. Brytyjczycy na podstawie zdobytych torped SLC zaprojektowali natomiast własną konstrukcje tego typu – torpedę Chariot. SLC nie przyczyniły się do znaczącego zwiększenia strat Aliantów w rejonie Morza Śródziemnego, ale przeprowadzone z jej wykorzystaniem ataki kończyły się zwykle powodzeniem.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZSRR-W6 Osoaviakhim- największy radziecki sterowiec
    Next Article Szwedzki galeon Vasa z 1628 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.