Użytkownicy i wersje

Początkowo użytkownikami transporterów były Polska (2500 pojazdów) i Czechosłowacja (2000 pojazdów). Z czasem pojawiło się jednak zainteresowanie międzynarodowe i pewna część pojazdów, często wycofywanych z eksploatacji w Czechosłowacji, trafiła na eksport.

OT-64 SKOT

OT-64 SKOT

Lista użytkowników transporterów OT-64/SKOT:

  • Algieria – 226 pojazdów dostarczonych z Czech w latach 1993-1995, Obecnie około 150 pozostaje w eksploatacji,
  • Angola – 9 pojazdów dostarczonych z Słowacji w 1994 roku,
  • Egipt – ponad 300 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w  latach 1968-1971,
  • Indie – 300 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w latach 1969-1974,
  • Irak – 200 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w 1981 roku,
  • Kambodża – ponad 40 pojazdów dostarczonych z Czech w 1994 roku – obecnie prawdopodobnie w rezerwie,
  • Libia – 50 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w 1973 roku,
  • Maroko – 95 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w latach 1968-1970,
  • Nepal – 8 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w 2008 roku w celu wykorzystania w misjach ONZ,
  • Pakistan – 6 pojazdów dostarczonych z Słowacji w 1993 roku,
  • Sierra Leone – 10 pojazdów dostarczonych z Słowacji w 1994 roku,
  • Sri Lanka – kilka pojazdów w wersji dowódczej,
  • Sudan – 40 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w 1970 roku,
  • Syria – 300 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w latach 1977-1979,
  • Uganda – 36 pojazdów dostarczonych z Czechosłowacji w 1968 roku,
  • Urugwaj – 112 pojazdów dostarczonych z Czech i Słowacji w 1995 i 1999 roku,
  • Węgry – brak danych o ilości dostarczonych pojazdów,
Urugwajski SKOT

Urugwajski SKOT

Łącznie powstało kilkadziesiąt wersji i odmian transportera. Najważniejsze są 4 podstawowe warianty – SKOT, SKOT-1A, SKOT-2A i SKOT-2AP. Na ich bazie powstały kolejne warianty.

  • SKOT – wersja podstawowa bez uzbrojenia,
  • SKOT-1A – wersja bez uzbrojenia z podwyższonym dachem przedziału desantowego,
  • SKOT-2A – wersja uzbrojona w dwa karabiny maszynowe – 14,5 mm i 7,62 mm w wieżyczce z transportera BTR-60,
  • SKOT-2AP – Wersja z zmienioną wieżyczką, zapewniającą lepsze kąty ostrzału,
SKOT-y na ulicy prawdopodobnie podczas Stanu Wojennego

SKOT-y na ulicy prawdopodobnie podczas Stanu Wojennego

Wersje specjalistyczne

  • SKOT S-260 Art – transporter przystosowany do przewożenia moździerzy, granatników lub wyrzutni ppk,
  • SKOT S-260 Inż – pojazd bazowy do dalszych modyfikacji dla wojsk inżynieryjnych i saperskich,
  • SKOT-WPT – wóz pogotowia technicznego. Powstało kilka wariantów – R-2AM (wóz dowodzenia ogniem artylerii), R-3, R-3A, R-3M, R-3Z, R-4 i R-6 (wozy łączności i dowodzenia),
SKOT przerobiony na wóz strażacki

SKOT przerobiony na wóz strażacki

Ponadto w Czechosłowacji opracowano kilka lokalnych odmian

  • OT-64UMU – samobieżny układacz min,
  • OT-64 Zdrav – wóz ewakuacji medycznej,
  • OT-93 – mocno zmodyfikowany wariant transportera, wyposażony w karabin maszynowy kalibru 7,62 mm i granatnik T-21 Tarasnica,
Kołowy transporter Opancerzony SKOT stojący przed kinem Moskwa w czasie Stanu Wojennego. Równocześnie miała miejsce premiera filmu Czas Apokalipsy. Jest to najsłynniejsze zdjęcie z czasów Stanu Wojennego (fot. Chris Niedenthal)

Kołowy transporter Opancerzony SKOT stojący przed kinem Moskwa w czasie Stanu Wojennego. Równocześnie miała miejsce premiera filmu Czas Apokalipsy. Jest to najsłynniejsze zdjęcie z czasów Stanu Wojennego (fot. Chris Niedenthal)

Od SKOT-a do Rosomaka

W latach 90. transportery SKOT zaczęły znikać z jednostek wojskowych. Ich stan oraz możliwości dalece odbiegały od potrzeb wojska. Wiele z nich trafiło w ręce prywatnych kolekcjonerów, którzy odrestaurowali je. Dzięki nim dalej możemy oglądać te poczciwe kanciate pojazdy na zlotach i imprezach militarnych.

KTO Rosomak

KTO Rosomak

Aż  do pojawienia się w Polsce transporterów KTO Rosomak, Wojsko nie posiadało dedykowanych kołowych transporterów opancerzonych. Używano pojedyncze egzemplarze SKOT-ów, oraz pojazdy gąsienicowe i ciężarówki. Dopiero wprowadzenie Rosomaków w 2003 roku poprawiło tę sytuację.

KTO Rosomak

KTO Rosomak

SKOT był całkiem udanym pojazdem jak na swoje lata. Niestety szybki rozwój uzbrojenia sprawił, że w latach 80. przydatność tak lekko opancerzonych wozów była znikoma. Również Czesi pozbyli się swoich pojazdów, sprzedając je do różnych państw na całym świecie.

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.